روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )


نمایی واقعی از روستای «چشمه قل‌قل» در فیلم «علی‌البدل» روستای ورکانه (چشمه قل‌قل) محل فیلمبرداری سریال علی البدل در استان همدان قرار داشته و نزدیک به 400 سال قدمت دارد. شورای روستای چشمه قل‌قل، شاید تنها شورایی باشد که در استخر آب معدنی تشکیل می‌شد. شورایی با طعم خربزه و هندوانه که در آن نریمان خان […] نوشته روستای علی البدل ( تصاویر و...

نمایی واقعی از روستای «چشمه قل‌قل» در فیلم «علی‌البدل»

روستای ورکانه (چشمه قل‌قل) محل فیلمبرداری سریال علی البدل در استان همدان قرار داشته و نزدیک به ۴۰۰ سال قدمت دارد.

شورای روستای چشمه قل‌قل، شاید تنها شورایی باشد که در استخر آب معدنی تشکیل می‌شد. شورایی با طعم خربزه و هندوانه که در آن نریمان خان و نوذرخان تحت تاثیر آغاسی، چشمه قلقل را محل تاخت و تاز منفعت‌های شخصیشان کرده بودند. اما این روستا واقعا چگونه محیطی دارد؟

تصاویر روستای سریال علی البدل

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

روستای ورکانه در همدان که بهالماس گردشگری معروف شده، یکی از روستاهای دهستان الوند کوه شرقی در شرق استان همدان و یکی از شش روستای گردشگری این استان است. معنی نام این روستا در زبان کردی کنار چشمه است («ور» به معنی کنار و «کانه» به معنی چشمه) که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. دره های فراوان مانند دره‌ خان ، تخته سنگ ، دره یورد صفرخان ، جن‌ دره و سوبلاغ، باغ‌های انگور ،زرد آلو، گردو و سیب و همچنین نمای سنگی روستا از جمله زیبایی‌های این روستا است که گردشگران را به خود جذب می‌کند. همچنین این روستا زادگاه پرفسور توفیق موسیوند، سازنده نخستین قلب مصنوعی جهان است که در سال ۱۳۱۵ در این دیار چشم به جهان گشود.

معرفی روستای چشمه قل قل

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

روستای ورکانه قدمتی نزدیک به ۴۰۰ سال دارد و قدیمی ترین محله آن «درب مسجد» نام دارد. فضاهای باز روستا روی هم رفته ۶۲ هزار و ۵۶۹ متر وسعت دارند که ۱۷ هزار و ۲۰۷ مترمربع آن را معابر، چهار هزار مترمربع آن را فضای باز، ۲۰ هزار و ۲۸۶ مترمربع آن را عرصه‌های ساختمانی و ۲۱ هزار و ۷۶ مترمربع آن را باغ‌ها و اراضی تشکیل می‌دهند.

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

گردشگران برای ورود به این روستا باید بلیط تهیه کنند. به گفته برخی اهالی این منطقه،‌ تقریباً تمام زمینهای این روستا در مالکیت یک ایرانی مقیم خارج از کشور است و او است که ورکانه را به یک منطقه توریستی تبدیل کرده است.

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

برای سفر به روستای ورکانه (چشمه قل قل) باید ابتدا به شهر همدان رفت و بعد از آن به سمت جاده همدان، ملایر حرکت کرد.سپس در ۵ کیلومتری جاده تابلویی به سمت سد اکباتان وجود دارد که بعد از وارد شدن به سمت مسیر این جاده و بعد از عبور از سد اکباتان و روستا یلفان ، روستا شمس آباد و روستا علی آباد، روستای ورکانه ( چشمه قل‌قل) وجود دارد.

.u3508e118411efe3b71729ede27b8c319.u3508e118411efe3b71729ede27b8c319:active,.u3508e118411efe3b71729ede27b8c319:hover.u3508e118411efe3b71729ede27b8c319.u3508e118411efe3b71729ede27b8c319 .ctaText.u3508e118411efe3b71729ede27b8c319 .postTitle.u3508e118411efe3b71729ede27b8c319:hover .postTitle
حتما بخوانید : بهترین اتاق هتل در جهان که با دیدنش شگفت زده می شوید + عکس

آدرس روستای چشمه قل قل سریال علی البدل

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

علت نام گذاری روستای ورکانه

در زبان کردی “ور” به معنی کنار و “کانه” هم به معنی چشمه هست. ورکانه هم در کل به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه هست. از طرف دیگری هم به دلیل اینکه در اطراف روستای ورکانه سنگ به فراوانی پیدا میشه ، نام ورکانه رو به خودش گرفته که در نزدیکی معدن یا ورکان نیز هست. با مشاهده تصاویر روستای چشمه قلقل وسوسه میشین تا سفری به این منطقه هم داشته باشین.

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

روستای ورکانه یکی از شش مناطق گردشگری همدان

نام این روستا تو فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بعنوان منطقه ویژه و برجسته گردشگری کشور هم مطرح شده. بافت روستای چشمه قلقل یا همون روستای ورکانه، به دلیل ویژگی های خاصی که داره به عنوان میراث ارزشمند از نیاکان باقی موندهو مکانی هست که با قدم زدن در کوچه های با عظمت و زیبایی که داره، انسان رو مبهوت خودش میکنه. دره های فراوان و زیبایی که در مجاورت این روستا هستن، دره یورد صفرخان، دره‌ خان، تخته سنگ، جن‌ دره و سوبلاغ هستن که شیب عمومی اونها موجب شکل گیری رودخانه های فصلی هم شده. باغ هایی که تو این روستا وجود دارن، فضای اصلی زندگی اهالی روستای ورکانه هستن که فضای داخلی اونها سرسبزه و همین نقطه هم باعث جذب گردشگران به حساب میاد. تو قسمت مرکزی این روستا بناهای تاریخی وجود داره که قدمتشون هم بسیار زیاده و جزو دیدنی های روستای چشمه قلقل (به اصطلاح) شده. آدرس روسای چشمه قلقل قابل دسترس هست و به راحتی هم میتونین به این مکان سفر کنین.

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

کاربرد سنگ در نمای این روستا

روستای چشمه قلقل یا ورکانه از جهت استفاده از مصالح بومی بخصوص سنگ، مکان منحصر به فردی شده که همین مصالح سنگی هم معرف چهره اصلی و کلی این منطقه هست. سنگ نه تنها در پی خانه ها، بلکه در قسمت بیشتری از بنا و دیوارهای اصلی حیاط ها مورد استفاده قرار گرفته که اکثرا هم سنگ لاشه هست و با ملات گل به کار گرفته شده. قدکمت این روستا به بیش از ۴۰۰ سال میرسه که مکان اون هم در کوهپایه های زاگرس مرکزی قرار گرفته و به دلیل کوهستانی بودن و طبیعت زیبای نحصر به فردی که داره از مناطق بکر به شمار میره. قسمت مرکزی و تقریبا هسته اصلی روستای ورکانه در اطراف قنات شکل گرفته که قدمت نسبتا طولانی داره و به دوران صفوی هم برمیگرده.

.ue6cee349369965c35a1307541d56b49b.ue6cee349369965c35a1307541d56b49b:active,.ue6cee349369965c35a1307541d56b49b:hover.ue6cee349369965c35a1307541d56b49b.ue6cee349369965c35a1307541d56b49b .ctaText.ue6cee349369965c35a1307541d56b49b .postTitle.ue6cee349369965c35a1307541d56b49b:hover .postTitle
حتما بخوانید : سفر به کرواسی ( از جاذبه های گردشگری زیبا تا راهنمای سفر به کرواسی )

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

جاذبه های گردشگری در روستای ورکانه

از جاذبه های گردشگری ورکانه یا به اصطلاح روستای چشمه قلقل هم باغ های پهناور گردو، زردآلو، انگور و سیب هست که جلوه های خاصی رو به زیبای این روستا اضافه کرده. ورکانه تو فصل های بهار و تابستان اقوام کوچ نشین و چادر نشین رو مهمون خود میکنه و گردشگران بسیاری هم به این منطقه سفر میکنن.شب های این مکان مثل نگینی در دل کوه میدرخشه و چهره ی روستا کاملا تمیز و بهداشتی هست. تمام این خصوصیات این روستا رو در بین مردم همدان جزو پر طرفدارترین ها کرده. موسیقی رایج در بین مردم اهالی هم اشعار باباطاهر عریان و بایاتی‏‌های آذری با موسیقی عاشیقی هست که در مراسم شادی و عروسی‏‌ها مورد استفاده قرار میگیره. آدرس روستای چشمه قلقل هم داخل همدان هست و میتونه خاطر ای به یاد ماندنی برای یک سفر لذت بخش باشه.

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )
روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )

برای افزایش لایک در تلگرام کلیک کنید
روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )روستای کندوان ، نگین سنگی و زیبای ایران + تصاویر روستا روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )تالاب شادگان ایران زیباتر و جذاب تر از ونیز ایتالیا + عکس روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )آبشارهای ایران ( معرفی و تصاویر زیباترین آبشارهای ایران ) روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )موزه حیات وحش دارآباد تهران ( تصاویر و همه چیز در مورد موزه دارآباد ) روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )هتل زیبا و جالب در دل زمین ( تصاویر هتل در در معدن سنگ زیر زمینی ) روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )گران ترین سیستم حمل و نقل و جابه جایی مسافر در جهان + تصاویر روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )روستاهای گردشگری ایران + تصاویر و فیلم زیباترین روستاهای ایران روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )دشت لاله های واژگون در ایران + معرفی و عکس زیباترین دشت ها روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )زیباترین باغ تهران و بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه + تصاویر روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )بندر عباس زیبا ( از جاذبه های گردشگری و تفریحی تا فرهنگ و تمدن ) روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )جزیره کیش ( از جاذبه های گردشگری تا راهنمای سفر به کیش ) + تصاویر روستای علی البدل ( تصاویر و معرفی روستای چشمه قل‌ قل )یوش مازندران ( گشت و گذاری در یوش؛ زادگاه زیبای نیما یوشیج )



جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)