سفارش ساخت کشتی به فینیقی‌ها


سفارش ساخت کشتی به فینیقی‌ها

تاریخ کشتی‌سازی و دریانوردی نشان می‌دهد که اواخر سپتامبر سال 442 پیش از میلاد، اردشیر یکم از دودمان هخامنشیان اعتبار لازم برای ساختن کشتی دو بادبانه را از خزانه دولت در اختیار کشتی‌سازان فینیقی (سوری - لبنانی) قرار داد تا در کارگاه‌های کشتی‌سازی بندر صور چنین کشتی‌هایی را بسازند. اردشیر این تصمیم را هنگامی اتخاذ کرد که اطلاع یافته بود مهاجران...

سفارش ساخت کشتی به فینیقی‌ها

تاریخ کشتی‌سازی و دریانوردی نشان می‌دهد که اواخر سپتامبر سال 442 پیش از میلاد، اردشیر یکم از دودمان هخامنشیان اعتبار لازم برای ساختن کشتی دو بادبانه را از خزانه دولت در اختیار کشتی‌سازان فینیقی (سوری - لبنانی) قرار داد تا در کارگاه‌های کشتی‌سازی بندر صور چنین کشتی‌هایی را بسازند. اردشیر این تصمیم را هنگامی اتخاذ کرد که اطلاع یافته بود مهاجران یونانی مقیم جنوب ایتالیا سه سال پیش از آن (سال 450 پیش از میلاد)، این نوع کشتی را اختراع کرده بودند که نیاز به پاروزن نداشت و در خلاف جهت وزش باد هم می‌توانست حرکت کند، زیرا بادبان بزرگ‌تر باد را می‌گرفت و با فشار زیاد به بادبان کوچک‌تر پس می‌فرستاد و کشتی در خلاف جهت باد حرکت می‌کرد. چهار سال طول کشید تا فینیقی‌ها کشتی دو بادبانه را برای ایران ساختند. این کشتی‌ها در فاصله زمانی میان صلح ایران با اتحادیه یونانی‌ها و آغاز جنگ «پلوپونز» آماده شدند که دولت ایران تعدادی از آنها را در اختیار اسپارت قرار داد تا آتنی‌ها را شکست دهد.



منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ناصرالدین‌شاه به خاطر باغ‌های انار، این روستا را یکجا خرید