ربات‌های اوریگامی خودشان تا می‌خورند و ساخته می‌شوند+‌ویدئو


ربات‌های اوریگامی خودشان تا می‌خورند و ساخته می‌شوند+‌ویدئو

همانطور که برای کار در زیر آب یا در فضا لباس‌های مناسبی وجود دارد، محققان برای ربات‌ها نیز اسکلت‌هایی را طراحی کرده‌اند که به کمک آنها می‌توانند تغییر شکل دهند و برای ماموریت‌های مختلف آماده شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از LiveScience، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) اسکلت‌های اوریگامی‌ای برای ربات طراحی کرده‌اند که در لحظه آنها را به یک ماشین ترنسفورمر (تغییر شکل‌دهنده) تبدیل می‌کند که می‌توانند راه بروند، روی آب شنا کنند، غلت بزنند و بخزند.

این اسکلت‌های پلاستیکی در ابتدا یک صفحه مسطح هستند اما زمانی که کمی گرما می‌بینند، شروع می‌کنند به تا خوردن و به ربات خاص تبدیل می‌شوند. محققان حدس می‌زنند که این اسکلت‌ها در واقع لباس‌هایی هستند که ربات‌ها به تن می‌کنند و به هر شکلی که بخواهند درمی‌آیند و روزی می‌توانند برای ساخت کلونی‌های فضایی کنترل از راه دور مورد استفاده قرار گیرند.

محققان چهار نوع از این اسکلت‌های اوریگامی با اهداف متفاوت ساختند که زمانی که در مقابل حرارت قرار می‌گیرند در چند ثانیه تا می‌خورند و به شکلی که از پیش تعیین شده است، در می‌آیند.

ربات‌های اوریگامی خودشان تا می‌خورند و ساخته می‌شوند+‌ویدئو

در واقع اساس تمام این ربات‌ها یک ربات ابتدایی به شکل مکعب مربع است که وارد هر کدام از اسکلت‌ها می‌شود به یک شکل خاص درمی‌آید و کار خاص انجام می‌دهد؛ مثلا زمانی که وارد اسکلت بالدار می‌شوند، می‌توانند مانند موشک‌های کاغذی در هوا به پرواز درآیند.

دکتر دانیلا راس، رئیس این تیم تحقیقاتی، در مورد این دستاورد می‌گوید: «اگر می‌خواهید که ربات‌ها در انجام کارها به شما کمک کنند، با کمک این اسکلت‌ها دیگر لازم نیست برای هر کار یک ربات طراحی کنید. زیرا یک ربات با تعویض اسکلت‌هایش می‌تواند تمام کارها را انجام دهد».

ربات‌های اوریگامی خودشان تا می‌خورند و ساخته می‌شوند+‌ویدئو

راس می‌افزاید: «با استفاه از رویکرد الهام‌گرفته از دگردیسی حشرات، قابلیت‌های یک ربات را با استفاده از لوازم جانبی متفاوت افزایش می‌دهیم و آن را در موقعیت‌های متفاوت قادر به انجام کارهای مختلف کنیم»

ربات مکعب مربعی اصلی از سرب ساخته شده است و از راه دور با میدان‌های مغناطیسی کنترل می‌شود. این مکعب‌ها خود را به اسکلت مسطح می‌رساند و در وسط آن قرار می‌گیرد. این اسکلت روی یک سطح حرارتی قرار دارد. حرارت موجب می‌شود که اسکلت شروع به تغییر کند و شکل مورد نظر از پیش تعیین‌شده را بگیرد.

ربات‌های اوریگامی خودشان تا می‌خورند و ساخته می‌شوند+‌ویدئو

در ویدئوی زیر می‌توانید ببینید که چطور این ربات مکعبی هر بار اسکلتش را تغییر می‌کند و با تغییر آن عملکرد و قابلیت‌هایش هم تغییر می‌کند:

مترجم: نسترن صائبی


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

لپ‌تاپ بدون نمایشگر 1900 دلاری