نخست وزیر ترکیه: آمریکا از حمایت گروه های تروریستی وابسته به پ.ک.ک دست بردارد


نخست وزیر ترکیه: آمریکا از حمایت گروه های تروریستی وابسته به پ.ک.ک دست بردارد

آنکارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت که دولت آمریکا از حمایت گروه های تروریستی وابسته به پ.ک.ک از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) دست بردارد.

به گزارش ایرنا، یلدریم روز سه شنبه در نشست نمایندگان حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه افزود: اگر آمریکا می خواهد پیمان خود با ترکیه را ادامه دهد، باید به صورت فوری از حمایت و پشیبانی گروه های ی.پ.گ و پ.ی.د در سوریه که از عناصر وابسته به پ.ک.ک هستند، دست بکشد.
وی بیان کرد: همکاری با دشمنان ما زیبنده متحدان ما نیست و هم پیمانی به معنای باهم بودن در روزهای خوب و بد است.
وی اظهار کرد: در چارچوب تحقیقات درباره اعضای گروه گولن در مورد برخی کارکنان مراکز دیپلماتیک آمریکا روند قضایی را آغاز کرده ایم و با توجه به این که ترکیه یک دولت قانونمند است، برابر قانون اقدامات لام را انجام می دهد.
وی تاکید کرد: برای کسی که مرتکب جرم شده است، اشتغال در مراکز دیپلماتیک آمریکا امتیازی محسوب نمی شود و برای رسیدگی به پرونده آنها از عالیجنابان اجازه نخواهیم گرفت.
وی خطاب به مقامات آمریکایی بیان کرد: مگر هنگامی که شما معاون مدیر یک بانک رسمی ترکیه را در حالی که برای انجام وظیفه به کشور شما آمده بود، زندانی کردید از ما اجازه گرفتید؟
وی ادامه داد: چرا همچنان سرکرده گروه گولن را در خاک خود پناه می دهید؟ آیا این امر شایسته متحد بودن و دوستی است؟
یلدریم اضافه کرد: این اقدام به هیچ عنوان برازنده کشور بزرگی مانند آمریکا نبود و هیچ مشکلی بین دو کشور را حل نخواهد کرد و به همین دلیل آمریکا را به عقل سلیم فرامی خوانیم.
وی بیان کرد: مقامات آمریکایی مدعی هستند که توقف صدور ویزاد در سفارت خانه این کشور در ترکیه برای کاهش مراجعین به سفارت و سرکنسولگری‌ها انجام شده ولی این ادعا به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: آنها بعدا دلیل پشت پرده اقدام خود را افشا کردند و گفتند که به خاطر روند محاکمه برخی کارمندان محلی که با گروه گولن رابطه داشتند، این کار را انجام داده اند.
نخست وزیر ترکیه با طرح این سوال که 'چرا بیش از 80 درصد مردم ترکیه به آمریکا علاقه ندارند؟' گفت: آمریکا باید جواب این سوال را در خود بیابد چرا که از فتح الله گولن متهم ردیف اول کودتای سال گذشته ترکیه حمایت کرده و او را پناه داده است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ادعای «نیکی هیلی» درباره نقش روسیه در عملیات 7 اکتبر