معاهده امنیتی و همزیستی میان کشورهای عربی، ایران و ترکیه امضا شود


در جریان اجلاس جهانی اتحاد علمای مقاومت در بیروت صادق المهدی رئیس حزب...
در جریان اجلاس جهانی اتحاد علمای مقاومت در بیروت صادق المهدی رئیس حزب الامه سودان خواستار ایجاد معاهده امنیت و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت های عربی، ایرانی و ترکی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «المیادین»، در جریان دومین اجلاس جهانی اتحاد علمای مقاومت در بیروت «الصادق المهدی» رئیس حزب «الامه» سودان پیشنهاد داد تا اجلاس جهانی اتحاد علما منشوری صادر کند که بر اساس آن معنای اتحاد تعریف شود.

وی در خصوص سیاست های رژیم صهیونیستی در منطقه هم گفت که بسیاری از یهودی ها هم با سیاست های خودکامگی اسرائیل مخالفت می کنند. المهدی افزود که صهیونیسم و مسیحیت افراطی دو حرکتی است که باید با آن با مقاومت مقابله کنیم.

رئیس حزب الامه سودان گفت مقاومت در برابر ظلم حقی مشروع و بین المللی است و مقاومت در برابر اشغالگری ابعاد قدرتمند و اسلامی دارد که باید [مسلمانان] در این زمینه هماهنگی داشته باشند. او تأکید کرد که باید معاهده امنیت و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت های عربی، ایرانی و ترکی امضا شود.

از سوی دیگر «شیخ عبداللطیف الهمیم» نماینده عراق و رئیس سازمان اوقاف اهل سنت این کشور در این نشست تأکید کرد که قدس تنها یک شهر نیست بلکه نمادی بزرگتر از یک شهر است، قدس نمادی در فضایی تاریخی است که بوی باروت و خون شهدا آن را احاطه کرده است.

وی ضمن تأکید بر اینکه امت اسلامی از اتحاد خارج شده و به چند شعبه و شاخه و مذهب و فرقه تبدیل شده است گفت: فراموش کرده ایم که فلسطین کشوری عربی است و قدس تنها یک شهر نیست، راه رهایی تنها در آزادگی و آگاهی بر یک اصل ثابت و استوار است.

الهمیم گفت که در سایه این تغییرات اعراب عقب نشینی های زیادی کرده و به لبه پرتگاه رسیده ایم و امت اسلامی بینش و خردمندی خود را از دست داده است، ماجراجویی های دیوانه وار، انقلاب های نافرجام و فساد مفسدان ما را از بین برده است با این حال و با وجود این چالش ها مبارزان عراقی با مسئولیت و شرافت حماسه و پیروزی های بزرگی را رقم زده اند.

«عطالله حنا» اسقف لبنانی که به نمایندگی از جامعه مسیحیت در این نشست حضور داشت نیز تأکید کرد که همه اینجا جمع شده اید تا تأکید کنید فلسطین همچنان دغدغه اول امت عربی باقی خواهند ماند و پافشاری می کنیم که فلسطین برای صاحبان اصلی آن یعنی فلسطینی ها باقی خواهد ماند نه استعمار گران.

وی تأکید کرد که با توطئه چینی علیه سوریه، عراق و یمن تلاش کرده بودند تا پرونده فلسطین را به حاشیه برانند اما وحدت ما قدرت ما برای مقابله با توطئه ها علیه کشورهای عربی و فلسطین است. حنا گفت که حق فلسطینی ها در پرونده فلسطین عادلانه ترین حقی است که تاریخ به خود دیده است.