اخیرا شرکت سوئدی ولوو به گروه همنوازانی که آهنگ « آینده در الکتریکی سازی است» را مینوازند، پیوسته است. قول مسئولان این شرکت مبنی بر بکارگیری انواع مختلف موتورهای الکتریکی در تولیدات این شرکت که از سال 2019 وارد بازار خواهند شد، گواهی بر این مدعاست. حضور چندین مدل پلاگین هیبریدی که پیش از این توسط ولوو روانه بازار شده است، حاکی از پیش بودن ولوو در این رقابت نسبت به بسیاری از حریفان است.
سدان S90 تازهترین خودروی الکتریکی شده ولوو است که به نوعی پیشرانه پلاگین هیبرید موسوم «تی8 تویین انجین» تجهیز شده است. این سامانه از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ و سوپرشارژ به اضافه دو موتور الکتریکی بهره میبرد. یک سیستم مشابه هم در نسخههای T8 کراس اوورهای XC60 و XC90 به کار گرفته شده است. یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال گشتاور از پیشرانه به چرخهای جلو را برعهده دارد، همزمان یک باتری لیتیوم یونی 10.4-kWh برق مورد نیاز موتورهای الکتریکی را تامین مینماید.
بازی قدرت
از باب توانایی، S90 در سطح بالایی قرار دارد. با قدرت 400 اسب بخار، این خودرو قادر است تا زمان 4.5 ثانیه را برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتربرساعت از حالت سکون، صرف نماید. این رکورد به میزان 1.1 ثانیه بهتر از S90 T6 و 1.8 ثانیه سریعتر از نسخه T5 است. همچنین در مقایسه با محصولات مشابه تولید شده توسط سایر برندها نظیر ب ام و 530e با 6.1 ثانیه و کادیلاک CT6 با رکورد 5.1 ثانیه، T8 از نظر تست شتاب بهتر عمل نموده است.
مانند سایر محصولات پلاگین هیبرید، حالات مختلف رانندگی شما را قادر به ترکیب متفاوت منابع نیرو میسازد. در حالت خالص(pure) و به مدد نیروی الکتریسیته، این خودرو قادر به طی مسافت 34 کیلومتر با سرعتی که حداکثر به 125.5 کیلومتربرساعت میرسد، است. در حالت هیبرید، این خودروست که تصمیم میگیرد از چه ترکیبی استفاده نماید. در حالت پاور نیز پیشرانه با تمام وجود بر سر آسفالت جاده فریاد میزند.
گزینههای دیگری نیز از طریق صفحه نمایشگر لمسی قابل دستیابی است که از جمله میتوان به حالت شارژ برای تغذیه مجدد باتری به وسیله پیشرانه اشاره نمود. همچنین یک حالت نگهدارنده شارژ نیز وجود دارد که مانع از تخلیه شارژ باتری و ذخیره آن برای مواقع ضروری میشود. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن معادل 9.7L/100km اعلام شده است؛ این در حالیست که با سرعت 120 کیلومتربرساعت، رقمی معادل متوسط 8.8 لیتر بر صد کیلومتر برای تست در بزرگراه به دست آمد. در حالت pure نیز به دلیل عدم اجبار پیشرانه به استفاده صرف از الکتریسیته، قادر به ارایه آمار دقیقی از توان مصرفی الکتریکی خودرو در این حالت نیستیم.
دنیای واقعی
ورای هرگونه آمار و ارقام، S90 در دنیای واقعی خوب عمل میکند و تجربه رانندگی بهتری نسبت به برادر خوش قامتش XC90 T8 ارایه میدهد. همکاری میان بخش الکتریکی و پیشرانه دیزلی بدون مشکل صورت میگیرد و ایزوله سازی کابین از پیشرانه، به خوبی انجام شده است، البته با این وجود، باز هم کمی صدای پیشرانه وارد اتاق میشود. عملکرد سیستم بازتولید انرژی ترمزها نیز قابل تقدیر است. همچنین اگر بخواهید از اهرم زیبای کریستالی تعویض دنده برای این کار استفاده کنید، کمی گیج خواهید شد. برای دنده معکوس باید دوبار به سمت جلو فشرده شود اما برای حرکت به جلو، دوبار به عقب. در برخی موارد خاص، کار به سه مرتبه نیز خواهد رسید.
برقی سازی تنها موهبتی نیست که در سال 2018 به ولوو S90 ارزانی داشته شده است. افزایش 4.5 اینچی فاصله میان دو محور، یکی از این تغییرات است که باعث شده تا این خودرو در بخش سدان های سایز متوسط لوکس، کمی بزرگتر جلوه نماید.به عنوان مثال در حدود 16 سانتیمتر از ب ام و سری 5 طویلتر شده است. این افزایش طول همچنین با افزایش کیفیت سواری همراه شده، تا حدی که دیگر خبری از تلاطم های موجود در اتاق مدل قبلی نیست.
آرامش و اصلاحات موجود در S90 جدید از قبیل عایق کاری بهتر اتاق و جذب مطلوبتر ضربات وارده از سوی مسیرهای ناهموار، موجب شده تا این خودرو بیش از پیش شایسته لقب لوکس باشد.البته عملکرد سیستم تعلیق به گونهایست که نوعی حس مشغولیت دایمی را نیزبه سرنشینان القا میکند. با توجه به اضافه وزن 301 کیلوگرمی حاصل از این افزایش طول، میتوان گفت که S90 T8 یک سدان اسپرت نیست. با استفاده از لاستیکهای پیرلی p zero، شتاب جانبی وارد بر این خودروی 2132 کیلوگرمی، معادل 0.91 جی است.
در مقایسه با سایر خودروهای هیبریدی مجهز به سامانه بازیابی انرژی ترمزها، قدرت بازدارندگی سیستم ترمز این خودرو مناسب بوده و قادر است تا S90 را از حرکت با سرعت 112 کیلومتربرساعت، در فاصله 50.6 متری باز دارد.
آماده برای پذیرایی از پادشاه
یکی از مزایای افزایش طول در این نسخه از S90، افزایش فضای پای سرنشینان عقب است. همچنین با الحاق بسته تشریفاتی به ارزش 3450 دلار به این خودرو، میتوان از مزایایی همچون: تهویه و سیستم گرمایشی برای صندلیهای عقب به همراه استراحتگاه دست بزرگتر در میانه صندلیهای ردیف عقب، بهرهمند شد. تزیینات چوبی تشریفاتی، چرم نرم قهوهای رنگ و داشبورد خوش تراش، موجب پرداخت مبلغ 82,140 دلار برای نمونه مورد بررسی میشود.
همچنین در صورت تمایل، خریداران قادرند تا از امکاناتی نظیر: هدآپ دیسپلی به ارزش 900 دلار، سیستم صوتی Bowers Wilkins به قیمت 3200 دلار، کمکفنرهای بادی برای عقب در ازای 1200 دلار و بسته رفاهی 2250 دلاری شامل دوربین 360 درجه، درب صندوق عقب برقی و سیستم کمکی پارک، بهرهمند گردند.
مهم نیست که این خودرو به چه سطحی از آپشنها تجهیز شده باشد، متریال باکیفیت و توجه ویژه به جزییات، آن را بسیار مطلوب جلوه میدهد. نسخه جدید S90 با آن قابلیتهای دینامیکی رفاه بخش، قادر به افزایش سطح رضایت شما از زندگی است.
منبع: caranddriver