حضور زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟


حضور زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان؛ مقاله زیر به دلایل لزوم حضور زنان در استادیوم های ورزشی می‌پردازد: اقتصاد فوتبال یکی از معضلات امروز ورزش در کشور ما بی‌شک صندلی‌های خالی در اغلب استادیوم‌های ورزشی در کشور ماست این موضوع را وقتی با درآمد بیش از 130 میلیون دلاری باشگاه رئال مادرید از بابت بلیط فروشی مقایسه کنیم...

به گزارش پایگاه خبری ورزش بانوان؛ مقاله زیر به دلایل لزوم حضور زنان در استادیوم های ورزشی می‌پردازد:

اقتصاد فوتبال

یکی از معضلات امروز ورزش در کشور ما بی‌شک صندلی‌های خالی در اغلب استادیوم‌های ورزشی در کشور ماست این موضوع را وقتی با درآمد بیش از ۱۳۰ میلیون دلاری باشگاه رئال مادرید از بابت بلیط فروشی مقایسه کنیم سوال های زیادی در ذهن ما شکل می گیرد، به جز مبلغ بلیط ها برای تیم رئال مادرید که برای بازی های معمولی لالیگا در استادیوم سانتیاگو برنابئو در قسمت معمولی ۴۰ یورو و در قسمت وی آی پی ۲۵۰ یورو است، میزان طرفداران باشگاه های فوتبال ایرانی که حاضر به حضور در استادیوم های ورزشی و تشویق تیم های مورد علاقه خود هستند روز به روز کم و کمتر می شود.

اگر قبلا برای دیدن یک بازی معمولی استقلال – وحدت و یا پرسپولیس – آرارات در لیگ تهران ، استادیوم آزادی پر از تماشگر می شد امروز برای بازی هایی غیر از دربی تهران با کمبود تماشاگر مواجه هستیم تا جائیکه در بازی استقلال – نساجی مازندران در جام حذفی و در تهران در ابتدای مسابقه صدای تماشاگران تیم میهمان از صدای تماشاگران تیم میزبان پرطرفدار هم بیشتر بود !!!

حال چه باید کرد ؟ اگر بپذیریم که بیشترین میزان درامد باشگاه های امروز جهان تبلیغات ، حق پخش بازی ها ، فروش محصولات و بلیط فروشی بازی های خانگی است بر این اساس باشگاه های ایرانی در تامین هزینه های خود همیشه دچار مشکل هستند چراکه مهمترین ردیف بودجه ای آنها تنها تبلیغات و اسپانسرها و پول های دولتی و خصوصی است که در آن خرج می شود و بلیط فروشی با کم شدن میزان حضور تماشاگران هم هر روز کم و کمتر می شود تا جائیکه در برخی بازی ها میزان هزینه استادیوم برای برگزاری بازی از درامد ان بازی بیشتر می شود . این مقاله به چرایی اجبار حضور بانوان در استادیوم های کشور از دید ورزشی می پردازد .

ساختار جمعیتی

اگر بر اساس آمار جمعیت ، کشورمان را ۸۰ میلیون نفر درنظر بگیریم و بر این اساس فرض کنیم که معمولا بیشترین جمعیتی که در استادیوم های ورزشی کشورها حضور دارند از میان رده های سنی ۱۵ سال تا ۴۵ سال هستند بر این اساس در ایران درباره جمعیتی در حدود ۲۴ میلیون نفر مردان کشور و ۲۳ میلیون نفر از بانوان کشورمان سخن می گوییم در نتیجه اگر فقط از نظر جمعیتی بخواهیم به بررسی موضوع بپردازیم با توجه به اینکه در لیگ برتر سال ۹۶-۹۵ میانگین تعداد تماشاگر در بازی های این سال فقط ۸۰۸۶ نفر بوده است – اگر نگاهی به لیگ دسته اول آزادگان در سال قبل بیاندازیم میانگین از این هم فاجعه بار تر است با میانگین ۲۴۹۹ نفر در لیگ دسته اول (۹۵-۹۶) – در نتیجه با فرض اینکه همین میزان از بانوان ایرانی هم در استادیوم ها حاضر باشند تعداد میانگین می توانست به ۱۶ هزار نفر افزایش پیدا کند که این امر هم به گرم تر شدن فضای استادیوم های ما کمک می کرد هم تعداد صندلی های خالی کمتری به چشم می آمد و هم کمکی اقتصادی به باشگاه های میزبان بود.

روانشناسی ورزش

از نظر ورزشی آنچه بازی های فوتبال را حساس و جذاب و دیدنی می کند تعداد زیاد طرفداران تیم ها در سراسر جهان است در شرایطی که برای آخرین بازی ال کلاسیکو در لیگ اسپانیا بیش از نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر بازی را بصورت زنده در سراسر جهان تماشا کرده اند.

اما موتور حرکتی بازیکنان در مسابقات فوتبال چیست ؟ جواب ساده است به غیر از مارکتینگ فوتبال و بالا رفتن ارزش بازیکنان در یک میدان مسابقه آنچه موتور حرکتی برای تلاش بیشتر است، شعار ها و هیاهوی تماشاگران به عنوان تهیج کننده بازیکنان فوتبال عامل بسیار تعیین کننده ای است.

حال تصور کنیم که در یک مسابقه حساس ملی مثل فینال جام جهانی بازیکن بداند به جز تماشاگران حاضر و میلیون ها نفر در کشورش برای مثال همسر و خانواده اش در استادیوم حاضر است و بازی وی را از نزدیک می بیند و او را برای کسب پیروزی تشویق می کند از نظر روانی آن بازیکن دارای روحیه مضاعف برای کسب موفقیت می شود.

دقیقا برای همین منظور است که می بینیم در فینال جام جهانی فوتبال در برزیل در استادیوم ماراکانا تیم ملی آلمان ، تمام همسران و خانواده تک تک بازیکنان را با هزینه فدراسیون فوتبال آلمان به برزیل می برد تا ضمن آماده کردن بازیکن از نظر روحی پیش از بازی ، در روز مسابقه فینال در جایگاه ویژه همسران بازیکنان با پیراهن شوهر خود می نشیند تا بازیکنان آلمان از نظر روحی کاملا آماده نبرد حساس برابر آرژانتین شود و بازی را ببرد آنهم در وقت اضافه که به جز آمادگی جسمانی و روحیه بالا چیز دیگری برای پیروزی نیاز نیست. بازی فینال جام جهانی را اگر دوباره مورد بازبینی قرار دهیم در تک تک فریم های این مسابقه بازیکنان آلمان انگار آماده قهرمانی بودند آنها به گونه ای بازی می کردند که گویی موتور حرکتی آنان بیش از پیش روشن است و برای پیروزی دوپینگ روحی کرده اند !!

بعد از پیروزی و پیش از بالابردن جام توسط بازیکنان تیم ملی آلمان سرمربی و روانشناسان تیم در اقدامی تازه و بسیار جالب با هماهنگی مسئولین برگزاری بازی ها، هماهنگی می کنند برای اینکه همسران بازیکنان به زمین چمن استادیوم بیایند تا ضمن شادی در کنار همسران خود آنان را از نظر روحی آماده کنند تا تیم آلمان پس از ۱۴ سال جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

حضور زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟

میروسلاو کلوزه – گلزن آلمان ها در کنار همسر و فرزندان

حضور زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟

آندره شورله پس از پایان بازی به گریه افتاد همسر او با تقسیم شادی با وی او را برای بالا بردن جام قهرمانی از نظر روحی آماده می کند

اسلحه برنده تیم ملی آلمان

تیم آلمان در آن جام جهانی نه تنها تیمی پر از تاکتیک و جوانی و قدرت وسازماندهی بود یک اسلحه بسیار برنده نیز داشت و آنهم استفاده به موقع و موثر از روانشناسی ورزشی و تحمیل برتری روحی تیم به تیم حریف بود به عبارت دیگر تیم فوتبال آلمان پیش از حضور در بازی نیمه نهایی در برابر برزیل که بزرگترین شکست تاریخ برزیل را در خاک خود به آن تیم تحمیل کرد از نظر روحی کاملا آماده برتری هفت گله برابر برزیل بود امری که برزیل با وجود بازی در خاک خود از آن بی بهره بود.

حضور صدراعظم آلمان آنجلا مرکل در مسابقه فینال در کمپ ژرمن ها و شوخی کردن های وی با تک تک بازیکنان و شادی های خاص وی پس از به ثمر رسیدن گل و حضور در رختکن آلمان ها پس از پیروزی و شادی کردن با آنها زمانی که دختر و پسر در میادین شهر ها و روستاهای آلمان به شادی می پردازند صحنه هایی از وحدت ملی و حس ناسیونالیسم آلمان ها را نشان داد حتی این حس در میان پناهجویان و مهاجران در آلمان به وضوح نمایان بود تیمی که در آن از سیاهپوست و لهستانی و غیره زیر پرچم آلمان ها صحنه ای از تیم قهرمان جهان نشان داد که همه تحت سازماندهی و انضباط آلمانی و بسیار سخت یواخیم لو جام را به آلمان برد و زیر سایه این نظم و انضباط است که آلمان برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز کاندیدای قهرمانی است.

مرزبندی برای مردانه کردن تماشای فوتبال

اگر ورزشی مثل فوتبال را تنها از دید ورزشی و صنعت ورزشی آن ببینیم مرزبندی برای مردانه کردن تماشای فوتبال، جایگاه علمی از نظر مدیریت ورزش و هم از نظر صنعت فوتبال ندارد. چه آنکه فوتبال یک ورزش مردانه نیست و بسیارند خانم هایی که در این صنعت مشغول فعالیت هستند حتی در زمین ورزشی فوتبال مردان و یا برعکس. برای مثال پزشک اسبق تیم فوتبال چلسی که اخراجش توسط خوزه مورینیو بازتاب بسیار شدیدی علیه وی برپا کرد – اوا کارنیرو – و یا سرپرست و مدیر تیم ملی فوتبال مردان اسپانیا که یک زن بود و سال ها در این پست حضور داشت – ماریا خوزه کلارامونت – و در بازی های رسمی تیم ملی اسپانیا در کنار سرمربی تیم ملی اسپانیا بر روی نیمکت تیم ملی اسپانیا می نشست.

حضور زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟

همسران بازیکنان تیم ملی آلمان در فینال جام جهانی ضمن ایجاد صحنه بسیار جذاب و عاطفی برای تمام جهان نقش بسزایی در آماده کردن روحی بازیکنان برای نبرد بزرگ در فینال برابر آرژانتین داشتند امری که آرژانتین از آن بی بهره بود

فضای ورزشگاه ها را می توان عوض کرد

واقعا زمانی که صحبت بازی های ملی است باید بپذیریم که اگر یک تیم را تیم ملی یک کشور می نامیم به معنای آن است که این تیم یک تیم در برگیرنده تمام مردم آن کشور است و طرفداران آن تیم مردم یک کشور است خواه زن باشند خواه مرد. باید بپذیریم که کشور ما جمعیتی جوان دارد و جوانان ما به ورزش علاقه دارند این نکته بسیار مثبتی است که باید از آن استفاده بهینه شود.

چرا کاری می کنیم که طرفداران خانم تیم های باشگاهی ما در ورزشگاه آزادی راه نیابند تا برای دیدن بازی های تیم های خود به دوبی و سایر کشورهای عربی بروند؟ چرا کاری می کنیم تا تماشاگران خانم تیم ملی ایران به جای دیدن بازی های تیم ملی کشورشان به جای دیدن بازی ها در ورزشگاه های کشور به روسیه بروند که بازی های تیم ملی کشور خود را آزادانه در جام جهانی ببینند؟

چشمان اشکبار و ابراز ناراحتی برای حضور در استادیوم های ورزشی؟

نه ورزش مرز ندارد، ورزش پاک است و زبان بین المللی ملت هاست. تجمعات ورزشی هم می تواند همانند بسیاری از فعالیت های اجتماعی و گردهمایی ملی به یک ابزار خوب برای تقویت وحدت ملی بدل شود. تماشای ورزش و طرفداری از تیم های ورزشی می تواند کشور را از بسیاری از معضلات پاک کند، پس اجازه ندهیم صحنه هایی چون اشک ریختن دختران ما در بیرون از استادیوم های ورزشی معضلی جدید را بوجود آورد. خانم ها در کشور ما با رعایت تمام شئونات دینی و ارزش های فرهنگی کشورمان می توانند به استادیوم های ورزشی بروند و ضمن تشویق تیم های ورزشی مورد علاقه خود، کرامت و احترام یه بانوی محجبه ی علاقمند و تماشاگر ورزش را حفظ نمایند.

حضور زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟

فوتبال صحنه اشک ها و لبخندها ست

آرین روبن کاپیتان تیم هلند پس از شکست در برابر آرژانتین به سمت همسر و فرزندش می رود که فرزندش اشک ریزان نمی خواهد بپذیرد پدرش و کشورش در یک شب شکست خورده اند همسر روبن مسئولیت بسیار سختی دارد هم آرام کردن فرزند و هم آرامش دادن به شوهر شکست خورده.

حضور زنان در استادیوم های ورزشی؛ چرا و چگونه؟

حال که تا چند ماه دیگر باید آخرین بازی و بازی خداحافظی با قهرمانان تیم ملی فوتبال کشورمان را پیش از اعزام به جام جهانی روسیه را در تهران و ورزشگاه آزادی برگزار کنیم اجازه دهیم دختران و زنان ما نیز در این خداحافظی شریک باشند و روحیه دوچندانی به بازیکنان تیم ملی فوتبال خود بدهیم. پیش از اعزام برای شرکت در گروه سخت خود در جام جهانی به روسیه اعزام شوند اجازه دهیم مادران و همسران بازیکنان و تمام دختران و زنان ایران به ورزشگاه بیایند تا آرزوی توفیق برای تیم کشور خود کنند.

این نمایش وحدت ملی ایرانیان خواهد بود برای تحقق یک رویا و آرزوی موفقیت برای سرداران ایران زمین ، برای پنجه در پنجه کردن قهرمان جهان و قهرمان اروپا ، برای اینکه نشان دهیم چیزی کمتر از اسپانیا و پرتغال و مراکش در رقابت با آنان نداریم.

یادمان باشد که از دامان همین زنان و دختران عزیز کشورمان، این بازیکنان قهرمان پرورش یافته اند .

بهتیس نیک زاد سیاهکلرودی – کارشناس ارشد مدیریت ورزش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزش بانوان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت