نگاهی به پیشینه مدل‌های CJ-5 و CJ-6 کمپانی جیپ


نگاهی به پیشینه مدل‌های CJ-5 و CJ-6 کمپانی جیپ

انواع سری CJ جیپ برای عموم علاقه‌مندان آفرود در ایران کاملاً شناخته شده هستند و در این میان، مدل CJ-5 را در ایران عمدتاً با نام جیپ شهباز می‌شناسند. مونتاژ این خودرو حول و حوش شصت سال پیش در کشورمان و در کارخانه جیپ ایران (پارس خودرو) کلید خورده بود و تا دهه‌های متمادی و... نوشته نگاهی به پیشینه مدل‌های CJ-5 و CJ-6 کمپانی جیپ...

انواع سری CJ جیپ برای عموم علاقه‌مندان آفرود در ایران کاملاً شناخته شده هستند و در این میان، مدل CJ-5 را در ایران عمدتاً با نام جیپ شهباز می‌شناسند. مونتاژ این خودرو حول و حوش شصت سال پیش در کشورمان و در کارخانه جیپ ایران (پارس خودرو) کلید خورده بود و تا دهه‌های متمادی و با نام‌های متفاوت استمرار داشت. از همین رو بر آن شدیم که مختصراً پیشینه تاریخی آن را مرور نماییم.

نگاهی به پیشینه مدل‌های CJ-5 و CJ-6 کمپانی جیپ
در سال 1955 میلادی، شرکت کایزر (Kaiser) مالک جیپ، مدل CJ-5 را به جهانیان معرفی نمود. این مدل بر مبنای جیپ M-38A1 تکوین و توسعه یافته بود. جیپ M-38 در سال 1950 معرفی شده و در جنگ کره هم کاربرد وسیعی داشت و در این بین، طرح گلگیرهای جیپ CJ-5 از آن الهام گرفته شد.

نگاهی به پیشینه مدل‌های CJ-5 و CJ-6 کمپانی جیپ
جیپ CJ-5 درعین‌حال از جیپ CJ-3B که در سال 1953 معرفی شد، کمی بزرگتر بود و طول کلی و فاصله بین دو محور آن افزایش یافته بود. همچنین در قیاس با آن، پیشرانه‌ها، اکسل‌ها، قوای محرکه و راحتی صندلی‌های آن دستخوش اصلاح و بهبود شده بود. جیپ CJ-5 یک خودروی ایده‌آل برای آحاد علاقه‌مندان رو به رشد خودروهای آفرود در آن دوره بود.

نگاهی به پیشینه مدل‌های CJ-5 و CJ-6 کمپانی جیپ
جیپ CJ-5 از خطوط نرم‌تری در بدنه نسبت به اسلاف خود بهره می‌برد، خطوطی که گرداگرد بدنه‌اش را فرا گرفته بودند. نسخه با محور کشیده و یا فاصله بین دو محور بلند این خودرو با نام CJ-6 شناخته می‌شد. به غیر از فاصله بین دو محور بلندتر، در اغلب موارد، جیپ CJ-5 با جیپ CJ-6 همسان و مشترک بود. ناگفته نماند که فاصله بین دو محور جلو و عقب جیپ CJ-5 معادل 81 اینچ (206 سانتی‌متر) و جیپ CJ-6 معادل 101 اینچ (257 سانتی‌متر) بود.

نگاهی به پیشینه مدل‌های CJ-5 و CJ-6 کمپانی جیپ
جیپ CJ-5 بیش از هر جیپ دیگری در تاریخ در خط تولید بود. این خودرو مجموعاً در حدود 30 سال، از سال 1954 تا 1984 میلادی به بازار عرضه شد.16 سال از این بازه زمانی نیز مربوط به شرکت کایزر بود. ناگفته نماند که شرکت کایزر در سال 1970 میلادی به کمپانی آمریکن موتورز فروخته شد و آمریکن موتورز هم در سال 1987 میلادی توسط کرایسلر تصاحب شد. تأسیسات تولیدی جیپ CJ-5 در 30 کشور جهان برقرار بود و بازاریابی آن به بیش از 150 کشور جهان صورت می‌گرفت.


در سال 1965 میلادی، یک پیشرانه جدید 6 سیلندر با شناسه “Dauntless” به‌عنوان آپشن برای هر دو مدل CJ-5 و CJ-6 معرفی شد. این پیشرانه از توانی معادل 155 اسب بخار برخوردار بود که معادل 2 برابر توان خروجی پیشرانه 4 سیلندر استاندارد CJ-5 بود. این برای نخستین بار بود که جیپ CJ توانست به یک پیشرانه 6 سیلندر مجهز شود.
منابع:
NETCARSHOW.COM
WIKIPEDAI.ORG

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل پرسپولیس