صنعت نوپای توریسم درمانی گامی برای توسعه کردستان - عبدالله رحمانی*


صنعت نوپای توریسم درمانی گامی برای توسعه کردستان - عبدالله رحمانی*

استان کردستان با 227 کیلومتر مرز با کشور عراق و داشتن سه شهرستان مرزی بانه، مریوان و سروآباد از قابلیت خوبی برای گسترش توریسم درمانی برخوردار است و گسترش این صنعت می تواند گامی برای توسعه استان باشد.

توریسم درمانی که از آن با عنوان توریسم سلامت و یا گردشگری سلامت نیز یاد می شود به استفاده از خدماتی که منجر به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) در مکان خارج از محل سکونت فرد اطلاق می شود.
به گفته کارشناسان این حوزه، درآمدزایی از محل گردشگری سلامت در کشور بیش از چهار برابر حوزه گردشگری عمومی است و همین امر می تواند دلیل بسیار خوبی برای گسترش این صنعت در استان کردستان باشد.
مراکز بیمارستانی استان کردستان به سبب همجواری با مناطق شمال عراق و وجود ویژگی های فرهنگی ساکنان 2 طرف مرز می تواند به یکی از مقصدهای گردشگران سلامت این منطقه تبدیل شود.
یکی از جاذبه های مهم کردستان در این زمینه نزدیکی مراکز درمانی این استان به ساکنان شمال عراق است و شهروندان این کشور می توانند از طریق پایانه های مرزی سیرانبند بانه و باشماق مریوان به سهولت وارد استان شوند.
بالا بودن هزینه درمانی در عراق و کمبود مراکز درمانی در مقایسه با کشورمان زمینه را برای رغبت بیشتر ساکنان این مناطق را برای سفر درمانی به کردستان را بیشتر می کند.
در کردستان نیز بسترهای گسترش توریسم درمانی فراهم شده و هم اکنون چهار واحد بیمارستانی استان مجوز پذیرش بیماران بین المللی (IPD) را دریافت کرده اند.
بیمارستان‌های بعثت، توحید و تامین اجتماعی سنندج و بیمارستان فجر مریوان موفق به دریافت مجوز پذیرش بیماران بین الملل (IPD) از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شده و اجازه سرویس دهی و خدمات رسانی به اتباع خارجی را دارند.
در این مراکز علاوه بر وجود امکانات مناسب برای مداوای بیماران از جمله وجود پزشکان متخصص، اتاق عمل های مجهز و داردخانه، اقامتگاه های همراهان بیمار نیز دایر شده تا مراجعه کنندگان بدون دغدغه به مداوا بپردازند.
طرح تحول نظام سلامت، تحول عظیمی در بخش بهداشت و درمان کشور و در تمامی شاخص ها ایجاد کرد و با اجرای این طرح در کردستان نیز ضمن افزایش شاخص های سلامت و کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم، هتلینگ مراکز بیمارستانی نیز ارتقا یافت و می تواند در راستای توسعه توریسم درمانی موثر باشد.
با اجرای این طرح، راه اندازی یک هزار و 14 تخت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شامل بیمارستان 637 تختخوابی کوثر سنندج، بیمارستان 32 تختخوابی سروآباد، بیمارستان 32 تختخوابی دهگلان، بیمارستان 96 تختخوابی بانه، بیمارستان 217 تختخوابی سقز شروع شد که بخش هایی از این طرح های درمانی به بهره برداری رسیده است.
استان کردستان به لحاظ داشتن دیگر جاذبه های گردشگری سلامت از جمله چشمه های آب معدنی دارای قابلیت های بسیار خوبی دارد و لازم است این بخش نیز در حوزه توریسم مورد توجه قرار گیرد.
چشمه های آب معدنی باباگرگر قروه، کانی با روستای گواز سروآباد، چشمه سراب، خاورآباد و قم چقای بیجار و سراب و ینسار قروه از جمله جاذبه های طبیعی استان کردستان است.
بدون شک ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی کردستان مطابق با استانداردهای جهانی و ایجاد زمینه های پذیرش دانشجویان خارجی در مراکز آموزشی پزشکی کردستان می تواند زمینه را برای توسعه توریسم درمانی در استان را افزایش دهد.
توسعه توریسم درمانی علاوه بر ارتقای اعتبار علمی و فرهنگی موجب ایجاد منبع درآمدی پایدار ارزی، تحکیم روند دیپلماسی غیرسیاسی و تقویت روابط مردم با کشورهای همسایه نیز خواهد شد.
خبرنگار مرکز سنندج
1042


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ورود گوجه‌فرنگی از سایر استان‌ها به شهر ارومیه ممنوع شد