توقف آوار برداری در هجدک/ مردم به خانه‌های خشت و گلی برگشته‌اند


توقف آوار برداری در  هجدک/ مردم به خانه‌های خشت و گلی برگشته‌اند

کرمان – تاکنون 1700 زمین ‌لرزه که شامل سه زلزله 6 ریشتری است هجدک را تکان داده اما خبرها از توقف آوار برداری و برگشت مردم به خانه های صدمه حکایت دیده دارد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: آخرین روز دهه اول ماه آذرماه سال جاری نخستین زمین لرزه شش ریشتری در هجدک در ۳۴ کیلومتری شهر کرمان روی داد، هجدک در دهستان کوهساران قرار دارد و این زمین لرزه ده ها روستا را تحت تاثیر خود قرار داد.

از آن زمان تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ زمین لرزه در هجدک روی داده است این درحالیست که هم زمان زمین لرزه ای دیگر به شدت ۵.۲ ریشتر در کوهبنان در شمال کرمان روی داد که در نتیجه این زمین لرزه نیز نزدیک دو هزار خانه خسارت دید که در گزارشی جداگانه به بررسی وضعیت بازسازی و خدمات رسانی به مردم منطقه کوهبنان خواهیم پرداخت.

اما وضعیت مردم در منطقه زلزله زده هجدک هم مناسب نیست، هر چند گفته می شد منطقه راور و زرند پس از زلزله سال ۸۳ بازسازی شده است اما در زمین لرزه آذرماه بسیاری از خانه های خشت و گلی موجود در منطقه آسیب جدی دیدند و مردم این روستاها مجبور شدند برای فرار از خطر زمین لرزه ها در چادر ها ساکن شوند.

با گذشت ۴۰ روز از نخستین زمین لرزه تنها ۳۵ کانکس بین مردم توزیع شده است و در نتیجه و با توجه به سختگیری که در راستای تحویل چادر به خانوارهای آسیب دیده انجام می شد در حال حاضر ۴۱۵ خانوار مجددا با سازه هایی که از زمین لرزه آسیب دیده اند بازگشته اند

بسیاری از خانه ها به کلی ویران و برخی نیز نیمه ویران و برخی دچار ترک خوردگی شدند، به گفته مدیرعامل هلال احمر استان کرمان در عملیات امداد رسانی بین زلزله زده های هجدک ۴۵۰ چادر توزیع شده است اما در حالیکه گفته می شود زلزله زدگان خدمات مناسبی را دریافت کرده اند با گذشت ۴۰ روز از نخستین زمین لرزه تنها ۳۵ کانکس بین مردم توزیع شده است و در نتیجه و با توجه به سختگیری که در راستای تحویل چادر به خانوارهای آسیب دیده انجام می شد در حال حاضر ۴۱۵ خانوار مجددا با سازه هایی که از زمین لرزه آسیب دیده اند بازگشته اند.

این در حالی است که پس از بارش برف در منطقه هجدک به خصوص خانه های خشت و گلی و خسارت دیده، سنگین تر از قبل شده اند و پس لرزه هایی که در هجدک ادامه دارد می تواند خطرآفرین شوند.

سرمای بیش از حد هوا در منطقه و اقلیم کوهستانی موجب شده شبهای زمستانی هجدک دمایی معادل ۱۰ درجه زیر صفر را تجربه کند و به همین دلیل چادر نشینی برای مردم شرایط بسیار سختی را ایجاد کرده است.

بروز گازگرفتگی و آتش سوزی در چادر ها از یک طرف و سرمای شدید از سوی دیگر مردم را مجبور کرده به خانه ها خشت و گلی باز گردند.

کانکس به صورت گزینشی توزیع شده است

به گفته مردم محلی کانکس فقط در خانه هایی توزیع شده است که به صورت کامل تخریب شده اند و خانوارهایی که خانه های نیمه ویران و ترک خورده دارند بار دیگر مجبور به حضور در خانه ها شده اند.

امروز صبح هم زمین لرزه ای ۵.۱ ریشتری ساعت ۶ و ۴۸ دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داد.

این زمین لرزه خوشبختانه خسارتی در برنداشت اما بار دیگر این امر را گوشزد کرد که گسل لکرکوه در هجدک همچنان فعال است و نمی توان شدت زمین لرزه های احتمالی آینده را پیش بینی کرد.

توقف آوار برداری در  هجدک/ مردم به خانه‌های خشت و گلی برگشته‌اند

محسن مظفری، بخشدار کوهسار در خصوص آخرین وضعیت منطقه زلزله زده می گوید: پس از زمین لرزه امروز بلافاصله با اعضای شوراها و دهیاران و در خط مقدم هستند تماس گرفتم و خوشبختانه هیچ خسارات جانی و جرحی ناشی از زمین لرزه گزارش نشد.

مردم نگران ادامه زمین لرزه ها هستند

وی افزود: اما مردم منطقه به شدت نگران ادامه وضعیت موجود و زمین لرزه ها هستند زیرا زمین لرزه دائما منطقه را تکان می دهد و تعداد زلزله های از ۱۷۰۰ زمین لرزه بیشتر شده است.

مظفری بیان کرد: شدت برخی از این زلزله ها بسیار زیاد است و تجربه زمین لرزه ۶ ، ۵ و ۴ ریشتری متعدد را در منطقه طی ۴۰ روز گذشته داشته ایم.

در زمینه اسکان موقت نیز در ۱۷ روستای منطقه زلزله زده چادر توزیع شده است و ۳۵ کانکس نیز بین خانوارهایی که خانه آنها کاملا تخریب شده و اسکان دائم در روستا داشته اند توزیع شده است

وی گفت: در زمینه اسکان موقت نیز در ۱۷ روستای منطقه زلزله زده چادر توزیع شده است و ۳۵ کانکس نیز بین خانوارهایی که خانه آنها کاملا تخریب شده و اسکان دائم در روستا داشته اند توزیع شده است.

وی بیان کرد: اقدامات خوبی نیز در راستای بازسازی صورت گرفته و پرونده های خانه های خسارت دیده تشکیل شده است و دو ستاد حول روستای گسک و گورک راه اندازی شده است.

بخشدار کوهسار گفت: مشکل منطقه هم اکنون در بخش آوار برداری است و باید روند سریع تری به خود بگیرد و روند بازسازی شروع شود.

وی بیان کرد: هم اکنون آوار برداری در دو روستا انجام شده و ما بقی روستاها در انتظار آوار برداری هستند اگر آوار برداری انجام شود مردمی که از سرما به خانه های خشت و گلی بر گشته اند با جمع شدن این خانه ها مجبور می شوند به کانکس و چادر ها برگردند و در صورت بروز زمین لرزه شدیدتر به مشکل برنمی خورند.

گلایه مردم از نحوه آوار برداری و بازسازی

وی گفت: پس از بارش برف سقف بسیاری از این خانه ها سنگین تر شده اند و با توجه به ترک خوردگی این سازه ها خطر ریزش این خانه ها وجود دارد.

این در حالی است که مردم نیز از خدمات دهی به خصوص توزیع کانکس گلایه دارند. یکی از ساکنان منطقه به خبرنگار مهر گفت: سرمای هوا به شدت افزایش یافته است بطوریکه شب ها امکان حضور در چادر ها وجود ندارد، کانکس هم فقط به خانوارهایی داده شده که خانه های آنها کاملا تخریب شده است و سایر مردم مجبورند یا در چادر زندگی کنند و یا در خانه ها خشت و گلی و ترک خورده زندگی کنند.

وی با اشاره به پس لرزه های مداوم در هجدک گفت: مسئولان باید هر چه سریعتر با توجه به سردی هوا برای مردم چاره اندیشی کنند اکثر مردم دچار سرما خوردگی و بیماری های مختلف شده اند.

وی ادامه داد: در دمای ۱۰ درجه زیر صفر و بارش برف نمی توان در چادر زندگی کرد.

یکی دیگراز اهالی منطقه هجدک به خبرنگار مهر گفت: طی روزهای اخیر مردم به خانه های خود برگشته بودند چون نمی توانستیم سرما را تحمل کنیم.

وی گفت: بعد از زمین لرزه امروز مردم بار دیگر به چادرها برگشته اند اما سرما به شدت طاقت فرسا شده است.

وی در خصوص آوار برداری روستاها گفت: علیرغم وعده های مسئولان هنوز کار بازسازی شروع نشده و کسی وام بازسازی را دریافت نکرده است ضمن اینکه آوار برداری خانه ها هم که در روزهای ابتدایی با سرعت در حال انجام بود متوقف شده است.

وی گفت: در حال حاضر دستگاههای تخلیه آوار از روستاها خارج شده اند و فقط در دو روستا کار آوار برداری انجام می شود.

زمین لرزه های متعدد در هجدک، کوهبنان، زرند، راور و به خصوص شهر کرمان منجر به ترک خوردگی بسیاری از سازه ها شده است و هنوز فکری برای این خانه ها نیز صورت نگرفته است و به نظر می رسد با گذشت زمان مسئولان امیدوارند گسل هجدک و کوهبنان آرام گیرد و تب و تاب اقدامات حمایتی برای بازسازی خانه ها فروکش کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟