تالاب انزلی(تالاب صومعه سرا)

بخش زیاد و مهم این تالاب در صومعه‌سرا واقع است

سوماسرا سَل“کجاست؟

تالاب انزلی یاتالاب  صومعه سرا؟

تالاب انزلی ( تالاب صومعه سرا )با وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع در جنوب غربی سواحل دریای خزر(انزلی)، در عرض ۲۸ تا ۳۷ شمالی و طول ۲۵ تا ۴۹ شرقی واقع شده و از شمال به شهرستان انزلی، از جنوب به شهرستان صومعه‌سرا، از شرق به شهرستان رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است..

تالاب انزلی یاتالاب  صومعه سرا؟

این تالاب از نوع تالابهای ساحلی “Coastal Wetland” بوده و بوسیله یک کانال کشتیرانی که از طریق دو موج شکن واقع در تأسیسات بندرگاه انزلی حمایت و به دریای کاسپین متصل می‌باشد. حوزه آبریز تالاب دارای مساحتی حدود ۳۷۴ هزار هکتار است. تالاب انزلی ( تالاب صومعه سرا ) در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالابهای بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید “کنوانسیون رامسر، سال ۱۹۷۵” و همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان این تالاب را بعنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌است.

تالاب انزلی یاتالاب  صومعه سرا؟

“سوماسرا سَل”کجاست؟

تالاب باقدمتی ۱۵۰۰۰ ساله به نام “تالاب صومعه سرا ” یا “مرداب صومعه سرا ” – در زبان گیلکی به صورت “سوماسرا سَل”- معروف بوده است

تالاب صومعه سرا با وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع حکم تصفیه خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که جزء تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور بوده و دارای ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی است که پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان‌های سطحی حوزه آبریز تالاب به آن وارد می‌شوند. حداکثر عمق آب تالاب در بهار و در نواحی غربی تالاب به ۵/۲ متر می‌رسد که به دلیل نوسان‌های سطح آب دریای خزر، این مقدار متغیر است.

تالاب انزلی یاتالاب  صومعه سرا؟

رودهای مهم این تالاب:سوسر روگا، پیر بازار روگا، چپ خاله، راست خاله یا نهنگ روگا، مهدی روگا یا کلویر روگا

یکی ازمسئولین محیط زیست درباره عمق تالاب می گوید :حدود «۸ متر» بوده و امکان صید هفت تا هشت تن ماهی در آن وجود داشته، اما بااندازه گیری در ۱۳۹۰ ، به دلیل افزایش سطح رسوب‌ها، ژرفای این تالاب به «یک و نیم تا حداکثر دو متر» رسیده‌است.

تالاب انزلی یاتالاب  صومعه سرا؟

مساحت تالاب با جنگل ومراتع وزمین هایش برابر ۳۷۴ هزار هکتار می باشد:

۹/۵۳ درصد: جنگل و مرتع

۲/۳۳ درصد: زمین‌های کشاورزی

۷/۸ درصد: تالاب، آب بندان‌ها و استخرها

۷/۳ درصد: مناطق انسان ساخت استفاده از زمین را به خود اختصاص داده‌اند

. این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده ۵۰ گونه ماهی صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد. تالاب انزلی ( تالاب صومعه سرا )از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شد و مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. تالاب بین‌المللی انزلی( تالاب صومعه سرا ) از سالیان دور همه ساله پذیرای مسافران بی شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

این تالاب، به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است. معروف‌ترین گیاه تالاب که شهرت جهانی دارد «لاله تالابی» است که تالاب را به این دلیل تالاب لاله مردابی می‌خوانند. تنوع زیستی بالای تالاب آن را برای مطالعه پرندگان مناسب کرده‌است. حواصیل ها، اردک سانان، مرغابی سانان کشیم بزرگ، کشیم سیاه گردن، یلوه کوچک، کاکایی و غیره از پرندگان این تالاب شمرده می‌شوند. گیاهان تالاب به سه دسته غوطه ور، گیاهان شناور و گیاهان حاشیه‌ای تقسیم می‌شود.

این تالاب در جنوب غربی سواحل دریای خزر واقع در استان گیلان، در عرض ۲۸ تا ۳۷ شمالی و طول ۲۵ تا ۴۹ شرقی واقع شده و از شمال به شهرستان انزلی، از جنوب به شهرستان صومعه‌سرا، از شرق به شهرستان رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.