درنگ : حاملگی طول کشیده (postterm) به مواردی از حاملگی می‌گویند که بیش از ۴۲ هفته یا ۲۹۴ روز از نخستین روز از آخرین قاعدگی گذشته است. ۱۰ درصد حاملگی‌ها طول کشیده‌اند. در زنانی که دوره‌های منظم قاعدگی دارند، اغلب می‌توان تاریخ را بر اساس آخرین دوره قاعدگی و معاینه فیزیکی قابل اعتماد محاسبه کرد.
در صورت عدم اطمینان در مورد تاریخ، یا اگر اندازه رحم زن بزرگتر یا کوچکتر از حد انتظار بر اساس تاریخ آخرین دوره قاعدگی باشد، سن حاملگی جنین و تاریخ زایمان را می‌توان بر اساس یافته‌های سونوگرافی جنین در اوایل بارداری محاسبه کرد. سونوگرافی انجام شده در نیمه دوم حاملگی برای تخمین تاریخ زایمان کمتر قابل اعتماد است.
علل حاملگی postterm اکثراً ناشناخته است ولی در حاملگی‌های اول شایع تر است. احتمال آن در بارداری‌هایی باسابقه حاملگی postterm در گذشته بالاتر است. عوامل ژنتیکی ممکن است درآن نقش داشته باشند.
بارداری که به مدت ۴۲ هفته ادامه دارد با خطرات جنین و مادر همراه است.
خطرات جنینی
مرگ و میر نوزاد یا مرگ در بدو تولد
اندازه بزرگتر جنین
نارسایی جنین به‌دلیل نارسایی جفت
آسپیراسیون مکونیوم (استنشاق مواددفع شده از روده که در مایع اطراف جنین شناور است)
خطرات مادری
خطرات مادر به اندازه بزرگتر جنین پس از زایمان مربوط می‌شود و شامل مشکلات در هنگام زایمان، افزایش آسیب به پرینه (از جمله واژن، لگن و رکتوم) و افزایش میزان سزارین با خطرات مربوط به خونریزی، عفونت و صدمه به ارگان‌های اطراف.
مراقبت‌های ویژه‌ای باید در حاملگی‌های طول کشیده انجام شود و در صورت تشخیص علائم تهدید ‌کننده سلامت مادر و جنین ختم حاملگی مد نظر قرار گیرد.از مهم‌ترین روش‌های کنترل جنین می‌توان به بررسی ضربان قلب جنین طی ۲۰ تا۳۰ دقیقه و کنترل واکنش قلب جنین در هنگام حرکت جنین درداخل شکم اشاره کرد. طی این مدت حداقل باید دو واکنش مناسب ضربان قلب جنین به حرکت جنین ثبت شده باشد.
روش تشخیصی بعدی بررسی حرکت و تون و تنفس و همچنین میزان مایع اطراف جنین به کمک سونوگرافی است که در اصطلاح به آن بیوفیزیکال پروفایل جنینی می‌گویند. مهم‌ترین عامل بررسی مایع دور جنین است که در صورت کاهش آن خطرات بیشتری جنین را تهدید می‌کند.
اکثر مراقبان بهداشتی ترجیح می‌دهند القای زایمان را در هفته‌های ۴۱ تا ۴۲ آغاز کنند.در صورت رشد بیش از حد جنین و تخمین وزن بیشتر از ۴۵۰۰گرم جنین در زنان غیر دیابتی روش سزارین ممکن است مد نظر قرار گیرد.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بله خیر