همه چیز درباره پدیده ” مد و مد گرایی “


همه چیز درباره پدیده ” مد و مد گرایی “

انسانها فطرتاً تنوع طلب هستند . در این میان جوانی ، فصل تازه ای در زندگی و سرآغاز ورود انسان به جهان پورشور و رنگارنگ است که غرایز طبیعی در شکل دهی آن ، نقش اصلی را بر عهده دارند . تنوع دوستی و نو گرایی در دوره جوانی به خودش می رسد . تنوع طلبی بیشتر در جنبه های زیبا شناختی زندگی جاری است؛ از این رو تنوع طلبی از علل و منشاءهای اصلی صنعت مد به حساب...

انسانها فطرتاً تنوع طلب هستند . در این میان جوانی ، فصل تازه ای در زندگی و سرآغاز ورود انسان به جهان پورشور و رنگارنگ است که غرایز طبیعی در شکل دهی آن ، نقش اصلی را بر عهده دارند . تنوع دوستی و نو گرایی در دوره جوانی به خودش می رسد . تنوع طلبی بیشتر در جنبه های زیبا شناختی زندگی جاری است؛ از این رو تنوع طلبی از علل و منشاءهای اصلی صنعت مد به حساب می آید .

.

همانند سازی

همانند سازی در مکتب روان تحلیلگری به فرایندی ناهشیار اطلاق می شود که فرد ، طی آن ویژگی ها ، نگرش ها و الگوهای رفتاری فرد دیگری را برای خود سرمشق قرار می دهد و با تقلید از نگرش ها و ویژگی رفتاری وی احساس می کند که مقداری از قدرت و کفایت او را نیز به دست آورده است . منبع اصلی همانند سازی در دوران کودکی والدین هستند ، زیرا کودک ، اولین و بیشترین برخورد را در زندگی با والدین خود دارد ، اما در دوران نوجوانی که فرد از والدینش فاصله می گیرد، الگوهایی را که خود را با آنها شبیه کرده است ، از دست الگوهای دیگر ، یعنی از طریق همانند سازی های جدید با دیگری ، پر شود . به اعتقاد روان شناسان ، همین خلاء و احساس ناامنی ناشی از آن باعث می شود که نوجوان در مسیر خود به راه حل هایی متوسل شود که این راه حل ها از طریق همانند سازی با شخصیت هایی است که الگوی نوجوان قرار می گیرند. این شخصیت ها می توانند شخصیت های معروف گذشته ، هنر پیشه های سینما ، نوازندگان و آوازخوانان و یا گروهای مختلفی مانند > ها باشند و فرد ، خود را از نظر ظاهری شبیه آنها ساخته ، در شیوه لباس پوشیدن و طرز رفتار با آنان همانند سازی کند .

مد گرایی و التزام ناشی از دوستی

یکی از عوامل پیروی از مد در بین جوانان نوجوانان ، ترس و نگرانی از مجازات های خصوصا غیر رسمی از سوی دوستان است؛ لذا تحقیر و تمسخر ، پوزخند زدن و متلک گفتن اطرافیان و ترس از آن ، باعث می شود جوانان و نوجوانان از مدهای رایج پیروی کنند.

مد گرایی و جلب توجه دیگران

افرادی هستند که با تعویض و تغییر هر روزه لباس و آرایش خود و خریدن لباسهای گرانقیمت و مد روز ، در صدد جلب توجه دیگران بر می آیند. استفاده از لباسهای چسبناک ، براق و رنگارنگ ، کفشهایی با پاشنه های خیلی بلند ، آرایش تند با رنگ های غیر طبیعی و … باعث جلب توجه دیگران شده ، نگاه هایی را به خود معطوف می دارد.

نقش تولید کنندگان در اشاعه مد

شرکت های تولیدی از طریق روانسنجی و شناخت روحیات افراد جامعه و با توجه به همین روحیه نوگرایی و میل به امروزی شدن در جوانان ، هر روز ، یک فرم شلوار، پیراهن، کفش، کلاه، عینک، گوشی تلفن و … را عرضه می کنند و اندک تغییری از جانب آنها ، یک مد جدید می شود و حتی گاهی برای آنکه کالای تولیدی شان زودتر در جامعه مد شود ، از یک فرد مشهور ( مثلاً یک هنرمند سینما یا ورزشکار ) ، با اعطای مبلغ زیادی پول ، می خواهند که برای یک بار هم که شده ، از آن کالای جدید استفاده کند و در فیلم یا صحنه تلویزیون ظاهر شود . یکی از دلایل عمده ای که تولید کنندگان و طراحان خارجی توانسته اند در سطح جهانی برای خود ، جایی باز کنند و مدآفرینی داشته باشند ، آشنایی آنها با مبانی روان شناختی > و به کارگیری روش ها و اصول فنی مناسب در کار است، در حالی که تولید کنندگان داخلی و محدود، معمولا به الگوبرداری و تقلید از آنها می پردازند و به نحوی مدهای غربی را در جامعه ترویج می کنند.

رسانه ها و ترویج مد

شبکه های تلویزیونی داخلی از طریق فیلم ها و سریال ها که غالباً در خانه های اعیانی و اشرافی و با بازنمایی سبک و مدهای رایج این قبیل طبقات ساخته می شوند ، شبکه های ماهواره، مجلات و پایگاه های فعال اینترنتی، انواع مدهای جدید را تبلیغ می کنند و از این طریق ، زمینه را برای گرایش خانواده ها و به خصوص جوانان به سوی مدهای نو مهیا می کنند .

.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...