طرز تهیه مربای پوست پسته به 2 روش


طرز تهیه مربای پوست پسته به 2 روش (با پوست پسته تازه و پوست پسته خشک) ارائه شده است. پوست پسته خاصیت آرام‌بخش دارد و تسکین دهنده معده است. پوست پسته تازه، برای درمان بواسیر مفید است و باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می‌‌شود. مواد لازم برای تهیه مربای پوست پسته شامل، شکر، آبلیمو، هل، پوست سبز و تازه پسته است.

پسته میوه‌ای پرخاصیت با ارزش غذایی بسیار بالا است که علاوه بر تامین سهم بالایی از ویتامین‌ها، املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن، کاربردهای بسیاری در درمان بیماری‌ها و پیشگیری از امراض دارد. جالب است بدانید همه قسمت‌های این گیاه از جمله برگ درخت و پوست این میوه مفید است و دارای جنبه‌های درمانی متعددی می‌باشد. همچنین از آن در آشپزی برای تهیه مربا و ترشی استفاده می‌شود. در این بخش از ستاره قصد داریم تا شما را با طرز تهیه مربای پوست پسته و خواص پوست تازه و سبز پسته آشنا کنیم. با ما همراه باشید.


طرز تهیه مربای پوست پسته

برای تهیه این مربای پرخاصیت و خوشمزه دو روش وجود دارد، یک روش با پوست تازه پسته و روش دیگر با پوست خشک پسته است:
روش اول: مربای پوست پسته با پسته تازه

مواد لازم مقدار
پوست پسته تازه 1 کیلو
شکر 1 کیلو
هل یا وانیل به مقدار لازم
آبلیمو نصف استکان
گلاب نصف استکان
خلال پسته 1 فنجان
طرز تهیه:
پوست پسته تازه را به کمک چاقو یک برش بزنید و با یک فشار کوچک پوست را از پسته جدا کنید. توجه داشته باشید که قسمت‌های سیاه و لزج را نیز جدا کنید. پوست پسته را با ملایمت شسته و زمانی که آب آن گرفته شد، پوسته‌ها را 3 الی 4 بار و هر مرتبه ۲۰ دقیقه بجوشانید تا طعم تلخی پوست گرفته شود و سپس آن را در آب سرد بریزید. اجازه دهید پوسته‌های جوشانده شده یک ساعت در آب سرد باقی بماند و سپس آن را صاف کنید. همزمان در ظرف جداگانه، شکر را با ۳ لیوان آب و گلاب بجوشانید تا کمی قوام بیاید و اجازه دهید تا شربت کمی سرد شود. پس از سرد شدن شربت، پوست پسته‌ها را در شربت بریزید و مدت 2 تا 3 ساعت قابلمه را روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید تا مربا جا بیفتد و شربت قوام بیاید. در این مرحله، یک قاشق از مربا را داخل ظرف کوچکی بریزید و داخل فریزر بگذارید تا خنک شود، بعد کج کنید اگر شل بود و براحتی توی ظرف حرکت کرد باز هم باید آن را بجوشانید، ولی اگر شیره به آرامی توی ظرف حرکت کرد، مربا آماده است. در مرحله آخر، آبلیمو و خلال پسته را اضافه نموده و بعد از سه تا چهار جوش ظرف را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید مربا خنک شود. روش دوم: مربای پوست پسته با پسته خشک
مواد لازم مقدار
پوست خشک پسته نیم کیلو
شکر 1 کیلو
هل یا وانیل یک قاشق چایخوری سر صاف
آبلیمو نصف استکان
آب 3 تا 4 لیوان
خلال پسته 150 گرم

طرز تهیه مربای پوست پسته به 2 روش

طرز تهیه: برای تهیه مربای پوست پسته با پوست خشک این میوه، ابتدا پوست پسته خام را جدا کرده و بشویید. سپس آن را ۲ تا ۳ بار بجوشانید، تا کاملا پخته شده و تلخی آن گرفته شود. سپس در آب سرد به مدت ۵ ساعت قرار دهید و طی این مدت چند مرتبه آب آن را تعویض کنید. همانند روش اول، شکر و آب را در قابلمه می‌ریزیم. وقتی به جوش آمد در حین جوشیدن پوست پسته را می‌ریزیم تا چند جوش بخورد و شکر کاملا قوام بیاید.

در مرحله آخر آبلیمو، گلاب، خلال پسته و وانیل را اضافه نموده و با قاشق چوبی یکی دوبار به هم می‌زنیم و زیر آن را خاموش می‌کنیم، تا خنک شود.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره خواص پسته

خواص پسته کوهی (بنه) و ویژگی‌های درمانی آن

خواص پوست سبز و تازه پسته (طبیعت و خواص درمانی)

طبع پوست تازه پسته از نظر طب سنتی سرد و خشک (سوداوی) است. برخی از خواص درمانی پوست پسته عبارت است از:

یکی از مهمترین خواص پوست پسته، کمک به حفظ سلامت لثه و دندان‌ها است. جویدن پوست سبز و تازه پسته باعث از بین بردن بوی بد دهان و التیام زخم‌های داخل دهان می‌شود. همچنین مالیدن پوست پسته بر روی لثه و یا جویدن آن، برای تقویت و استحکام لثه، بسیار مفید است.

طرز تهیه مربای پوست پسته به 2 روش مصرف دم کرده پوست پسته برای رفع حالت تهوع مفید است و به درمان استفراغ کمک می‌کند. در طب سنتی از دم کرده پوست پسته برای درمان اسهال ساده استفاده می‌شود. درمان سکسکه: به این منظور، مقداری پوست پسته را در یک لیوان آب جوش دم کنید و یک فنجان از آن را به صورت جرعه جرعه بنوشید. دمنوش یا مربای پوست پسته تازه، خاصیت آرام‌بخش دارد و تسکین دهنده معده است. پوست پسته تازه، برای درمان بواسیر بسیار مفید است و استفاده از آن، باعث تسکین درد و تخفیف بیماری می‌شود. به این منظور، مقداری پوست پسته را در آب جوشانده و آن را داخل لگنی بریزید و شخصی که این بیماری را دارد برای چند دقیقه در آن بنشیند. جوشانده برگ درخت و پوست پسته برای درمان درد و خارش مقعد مفید است. در طب سنتی از پوست پسته برای کمک به درمان عفونت های ادراری استفاده می‌شود.

امیدواریم شما هم این مربای خوشمزه و پرخاصیت را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

گروه آشپزی ستاره




آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...