تاریخچه کارت؛ قسمت دوم (1958-1959)


موتوراسپرت ایران – در مقاله قبل و اول به چگونگی ساخت و پیدایش کارت پرداختیم و به آخرین دستاوردهای سال 1957 که تدوین قوانین و برگزاری اولین مسابقه بود، رسیدیم. حال به بیان ادامه‌ی تاریخچه کارت می‌پردازیم. 1958 با انتشار اخبار و همچنین روزنامه ها و مجلاتی که اخبار کارت را پوشش می‌دادند، علاقه عموم مردم آمریکا به این رشته...

موتوراسپرت ایران – در مقاله قبل و اول به چگونگی ساخت و پیدایش کارت پرداختیم و به آخرین دستاوردهای سال 1957 که تدوین قوانین و برگزاری اولین مسابقه بود، رسیدیم.

حال به بیان ادامه‌ی تاریخچه کارت می‌پردازیم.

1958

با انتشار اخبار و همچنین روزنامه ها و مجلاتی که اخبار کارت را پوشش می‌دادند، علاقه عموم مردم آمریکا به این رشته نوظهور افزایش یافت.

با انتشار این اخبار در بعضی از روزنامه‌های آمریکایی علاقه به هیجان این رشته در دیگر قاره‌ها نیز انتشار یافت و مردم دیگر مناطق جهان نیز نسبت به آن علاقه مند شدند و اولین کارت‌های خونگی در همه جا پدیدار شدند.

آن‌ها را با هرچیزی که به کار می‌آمد، از موتورچمن زنی گرفته تا موتور موتورسیکلت و حتی با سایز چرخ‌های نسبتاً بزرگ می‌ساختند.

اولین کارت‌های آمریکایی از طریق پایگاه‌های نظامی آمریکا در ژاپن و بریتانیا صادر شدند.

اولین پیست دائمی کارت در Azusa آمریکا و همان زمین و محل احداث کارخانه جدید شرکت GoKart که داشت در افزایش سفارشات غرق می‌شد، در دسامبر سال 1958 ساخته شد.

1959

شرکت گوکارت برای تغییر افکار عمومی در مورد اینکه کارت یه اسباب بازی هست، یک نمایش عجیب و غریبی را ترتیب داد که در آن یک کارت به مدت هفت روز و هفت شب یک مسافت 8463 کیلومتری را توسط 28 راننده در یک پیست 4 کیلومتری طی کرد. تنها دو مشکل در این فستیوال هفت روزه رخ داد یکی سوراخ شدن مخزن سوخت یکی از ماشین‌ها و دیگری برخورد با یک خرگوش بزرگ اون مناطق به نام Giant Jack Rabbit!

باشگاه جدیدی با اهداف بین‌المللی و ملی جدیدی در آمریکا با نام Grand Prix Kart Club of America تاسیس شد. در سال‌های بعد انجمن های بسیاری زیادی تشکیل و تکثیر شدند که به خاطر قوانین متفاوتشان باعث کاهش سرعت رشد این رشته شدند.

در دسامبر سال 1959 جلسه‌ای بین‌المللی توسط باشگاه GPKCA در ناسائو، باهاماس به مدن یک هفته برگزار می‌شود و در آخر جایزه جذابی هم در آن تصویب می‌شود. این آزادی عمل به برگزارکنندگان داده می‌شود تا رویدادهای خود را به نام ” قهرمانی جهان” مزین کنند.

تاریخچه کارت؛ قسمت دوم (1958-1959) تاریخچه کارت؛ قسمت دوم (1958-1959) کارت 1959

اولین فردی که قهرمانی را بالای سر برد “جیم یامان” از آمریکا بود.

جووانی پارییلا بنیان گذار شرکت موتور سازی پرییلا از طریق واردکنندگان آمریکایی خود مطلع شد کارتینگ به شدت در آمریکا در حال گسترش است.

او سریعاً حدس زد طوفان کارت و خودروهای کوچک چه زود یا چه دیر اروپا را فرا خواهد گرفت. به همین جهت او طراحی و ساخت موتوری را با کمک سزار بوساگیلا آغاز می‌کند.

آن موتور 125cc با دهنه سوپاپ دوار به یک گیربکس سه سرعته کوپل شده بود. آن موتور در حد نمونه اولیه باقی ماند و فقط دو نمونه از آن تولید شد که هیچگاه به تولید عمومی نرسید، زیرا مسیر جهانی تمایلات، به سمت و سوی کارت گیربکس دار نرفت. ( اگرچه کارت گیربکس دار وجود دارند).

در آگوست سال 1959 در بریتانیا در کنار یک فستیوال خودرویی نمایشی برای کارت‌ها در سیلورستون رخ داد و همچنین این اتفاق در سپتامبر همان سال در برندهَچ نیز رخ داد.

فدراسیون اتومبیل‌رانی و RAC به معرفی قوانین برای مسابقات این رشته نوظهور شتاب دادند. تحت تاثیر ویلیر ( یک موتورسیکلت ساز انگلیسی) دسته کارت گیربکس دار هم ایجاد شد. این نمایش‌ها باعث ایجاد علاقه و شوق بین طرفداران شد، در نتیجه فدراسیون خودرو بریتانیا قوانینی برای اجرای این مسابقات تحت تأثیر شرکت موتور سیکلت سازی ویلیز ترتیب داد.

اولین مسابقه رسمی کارتینگ در بریتانیا برگزار شد. گرندپری لیکن‌هیث در نوامبر با حصور گراهام هیل قهرمان دو دوره فرمول یک و اولین کسی که قهرمان سه رشته فرمول یک، ایندی500 و 24 ساعته لمانز بود و تاج سه گانه موتور اسپرت را برسر داشت، برگزار شد.

در فرانسه نیز در مجله “Spirou” درباره کارت و تب کارتینگ در آمریکا مقاله‌ای منتشر کرد . دیگر مجلات فرانسوی از جمله “L’Action Automobile”, “L’Auto-Journal” و “Tintin” هم به پیروی از این مجله مطالبی را درباره‌ی کارت منتشر می‌کنند.

اولین رویداد در فرانسه در اطراف دانشکده فنی دانشگاه آقژنتیل “Argenteuil” برگزار ‌شد. در آن روزها به جای استفاده از واژه‌ی “کارت” از عنوان “ماشین‌های کوچک” در فرانسه استفاده می‌کردند.

اولین گردهمایی کارت‌ها در نیوزیلند، سوئد و فنلاند در پیست‌های گلی و خاکی برگزار شد. اولین کارت‌ها در فنلاند را “Micro-Auto” یا خودروهای خیلی ریز می‌نامیدند.

با سپاس از نظرات شما در خصوص مقاله قبل، لطفاً ما را از نظرات خود بهره‌مند سازید.

در ادامه سری مقالات تاریخچه کارت با ما همراه باشید و به دوستان خود بگویید.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:



فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!