ده ترفند برای رسیدن به آرامش


اگر بحث‌های فلسفی را به کناری بگذاریم و به دریافت عامه از آرامش اقتدا کنیم، پرسشی مهم خود را نشان می‌دهد: آیا رسیدن به آرامش امکان‌‌پذیر است؟ در این متن به معرفی 10 ترفند برای رسیدن به آرامش می‌پردازیم. ده ترفند برای رسیدن به آرامش بله! این کار شدنی‌ست: افکار مشوش را به دست باد...

ده ترفند برای رسیدن به آرامش

اگر بحث‌های فلسفی را به کناری بگذاریم و به دریافت عامه از آرامش اقتدا کنیم، پرسشی مهم خود را نشان می‌دهد: آیا رسیدن به آرامش امکان‌‌پذیر است؟ در این متن به معرفی ۱۰ ترفند برای رسیدن به آرامش می‌پردازیم.

ده ترفند برای رسیدن به آرامش

بله! این کار شدنی‌ست: افکار مشوش را به دست باد بسپارید!

چطور به آرامش واقعی برسید

شبی از شب‌ها می‌خواستم روی کاناپه دراز بکشم و کتاب بخوانم. اگرچه قبلش تصمیم گرفته بودم اتاق پذیرایی را تمیز کنم. به‌این‌ترتیب به کپۀ نامه‌هایی که روی کابینت آشپرخانه بودند رسیدگی کردم. وقتی خواستم یک گیرۀ کاغذ بردارم متوجه شدم که کشوی لباسمان بدجور به هم ریخته بنابراین آنجا را مرتب کردم. یک ساعت و نیم بعد احساس کردم همه چیز سر جای خودش است؛ ولی حسابی خسته شده بودم و حالی برای مطالعه‌کردن نداشتم.

من فقط در تعطیلات خوب استراحت می‌کنم و در زندگی روزانه‌ام رسیدگی به امور منزل در اولویت قرار دارند. استراحت در فرهنگ کارمحورمان به معنای منفعل‌بودن و بی‌بازده‌بودن است و اغلب وقتی کارها را به‌خوبی انجام می‌دهیم، به‌عنوان پاداش به خودمان حق استراحت می‌دهیم. مشکل اینجاست که کارها هرگز تمامی ندارند و زمان استراحت بین باقی کارهای روزمره گم می‌شود.

متخصصان معتقدند مرخصی‌گرفتن و انجام‌دادن کاری – با اینکه به نظر کاری نامفید می‌رسد، اما خوشحال و شادمان‌مان می‌کند – می‌تواند مفید باشد و تحقیقات نشان می‌دهد که استرس‌زدایی منظم، بیماری‌های قلبی و چاقی را کاهش می‌دهد، ضدافسردگی‌ست و حتی ایمنی بدن را مقابل سرماخوردگی افزایش می‌دهد. علاوه‌بر‌آن زمانی که آرام هستید کارها را هوشمندانه‌تر انجام می‌دهید. این استراتژی‌‌های زیر را امتحان کنید تا در واقعیت به آرامش دست یابید.

اول بدن‌تان را رها کنید

برای رسیدن به آرامش نیاز است که بر هم ریختگی ذهنی را به کناری بگذارید. اگر ذهن مشوشی دارید قرار گرفتن در حالت ذن کار دشواری است. وقتی زندگی پرفشاری را تجربه کرده‌اید، بدنتان عادت به ترشح آدرنالین و کورتیزول دارد، انرژی بیشتری مصرف می‌کند و در نتیجه ماهیچه‌ها در کشمکش بیشتری قرار دارند. رهاسازی ماهیچه را به‌صورت پیاپی امتحان کنید. به مدت پنج ثانیه ماهیچۀ انگشت‌های پایتان را بکشید، به مدت ۳۰ ثانیه رها کنید و این کار را تکرار کنید. این کار را روی همۀ ماهیچه‌های بدن‌تان تکرار کنید.

حین رفت‌وآمد خودتان را رها کنید

اگر روزتان را بدون استرس و با آرامش شروع کنید، روز خوبی در پیش خواهید داشت. آیا از وسایل حمل‌ونقل عمومی برای رفت‌وآمد به خانه استفاده می‌کنید؟ از اپلیکیشن‌های موجود برای مدیتیشن استفاده کنید مانند Insight Timer، Calm، Stop و Breathe Think (که همگی در googleplay و iTunes به‌صورت رایگان در دسترس قرار دارند). با دوست یا معشوقه‌تان تماس بگیرید، به موزیک گوش دهید یا هر فعالیتی که زنجیرۀ افکار مشوش را پاره می‌کند انجام دهید. مشتری‌ای دریافته بود که در مسیر خانه تا محل کارش می‌تواند به آرامش برسد. شما هم از این زمان می‌توانید استفاده کنید.

از توییتر بیاید بیرون!

هر چه مردم بیشتر اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی‌، پیام‌ها و ایمیل‌ها را چک می‌کنند به استرس و اضطراب بیشتری دچار می‌شوند. یافته‌هایی از مرکز تحقیقاتی پِو نشان می‌دهند که فیس‌بوک اثر بدی به‌خصوص روی زنان می‌گذارد. زنان به دلیل خبردارشدن از اتفاقات بدی که ممکن است برای دوستان‌شان بیفتد اغلب در معرض استرس بیشتری قرار دارند.

بیخیال تهیۀ فهرست برای کارهای انجام‌نشده بشوید

اگر در خانه اغلب درگیر مرتب‌کردن خانه و حیاط هستید، این نشاندهنده‌ی به‌هم‌ریختگی اطرافتان است. وقتی در محل کار تحت کنترل هستید این وضعیت را با لمیدن و استراحت‌کردن در خانه می‌توانید تعدیل سازید. یک راه زندگی رها و بدون‌ کنترل‌داشتن این است که در تقویم، دفترچه، ایمیل و حافظه‌تان حتی، فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهید تهیه نکنید. کارها را تک به تک انجام دهید تا این کم‌کم عادت ذهن‌تان شود و نگران کارهای انجام‌نداده نباشید.

از خودتان این سؤال را بپرسید

افرادی که گمان می‌کنند اگر به انجام‌دادن فهرست کارهایشان نرسند دنیایشان از هم می‌پاشد باید از خودشان این سؤال را بپرسند که اگر امشب خانه را مرتب نکنم نهایتاً چه اتفاقی می‌افتد؟ از مرتب‌کردن کمد لباس‌هایتان خوشحال‌تر خواهم بود یا از نوشیدن قهوه در کافه به همراه دوستانم؟

فهرستی از کارهایی که لذت می‌بردید تهیه کنید

جای خنده دارد که وقتی زمانی برای استراحت و وقت‌گذرانی بین کارهایتان پیش می‌آید هیچ ایده‌ای ندارید که چگونه از این اوقات لذت ببرید (برای همین است که اغلب وقتتان حول غذا درست‌کردن می‌گذرد). به این فکر کنید که چه چیزی واقعاً شما را سرخوش می‌کند، سپس آن‌ها را روی کاغذ یا در گوشی تلفنتان یادداشت کنید. ما معمولاً در اوقات فراغتمان گیج می‌شویم زیرا می‌خواهیم بهترین کار ممکن را انجام دهیم. سخت نگیرید و اگر موفق به انجام یکی از کارهای فهرست نشدید، کار دیگری را انتخاب کنید.

زمانی را به پرسه‌زنی در هوای آزاد بگذرانید

به کمک این تمرین می‌توانید ذهنتان را در لحظه نگه دارید و فکرهای مشوش را از آن دور سازید: هنگام پرسه‌زنی دیگر حواس‌تان را درگیر سازید. خوب بنگرید (تماشای ساختمان‌ها)، خوب گوش سپارید (خش‌خش برگ‌ها) و با تمام وجود احساس کنید (نسیمی که می‌وزد). همچنین اگر در طبیعت پرسه بزنید احتمال آنکه به فکر فرو روید خیلی کمتر از حالتی‌ست که در خیابان یا محیط شهری قدم می‌زنید.

پرسه‌زنی و کشف شگفتی‌ها

وقتی بچه بودیم بی‌آنکه حواسمان باشد ساعت‌ها در حیاط بازی می‌کردیم. وقتی بزرگ شدیم دچار روزمرگی شدیم و فراموش کردیم کشف‌کردن چیزها چقدر می‌تواند افسونگر باشد. کشف‌کردن دقیقاً نقطۀ مقابل فهرست‌کردن کارها و برنامه‌ریزی‌ است. پاشو برو کوهنوردی یا از شهری جدید دیدن کن!

برای خودتان راه فرار باقی نگذارید

به کاری لذت‌بخش مثل تنیس یا رفتن به کلاس آشپزی متعهد باقی بمانید و برای آنکه هیچ راه فراری نباشد این فعالیت‌ها را با دوستانتان انجام بدهید؛ چون معمولاً برنامه‌هایی را که با دوستانمان داریم کمتر لغو می‌کنیم. در واقع هیچ راه دیگری جز لذت‌بردن ندارید. یکی از معدود زمان‌هایی که واقعاً آرامش را تجربه می‌کنم بازی‌های شبانۀ دخترم است که هر دو ماه یکبار بازی‌ فکری می‌کنیم، کلی پفک و چیپس می‌خوریم و از خنده روده‌بر می‌شویم و این شب‌ها به‌قدری به من انرژی می‌دهند که تا هفته‌ها نیازی به استراحت احساس نمی‌کنم.

منبع

خواندن این مطلب را از دست ندهید:

چهارده عادتی که به سلامتی روان آسیب می‌زنند

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
ده ترفند برای رسیدن به آرامش

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چهره واقعی و ساده معصومه رحمتی بازیگر سریال هشت و نیم دقیقه + عکس همسر کچلش !