تحلیل فیلم پرتره آخر اثری از استنلی توچی Final Portrait 2017
منبع خبر / نت نوشت / فرهنگی و هنری
پرتره آخر عنوان فیلمی ساخته استنلی توچی و محصول استودیو مترو گلدن مایر است. فیلمی که بخشی از اواخر زندگی آلبرتو جاکومتی را به تصویر می کشد. جاکومتی هنرمند، نقاش و مجسمه ساز سبک کوبیسم و سورئالیسم و از مفاخر و بزرگان هنر قرن بیستم در سطح جهان به شمار می آید. نوشته تحلیل فیلم پرتره آخر اثری از استنلی توچی Final Portrait 2017 اولین بار در...
پرتره آخر عنوان فیلمی ساخته استنلی توچی و محصول استودیو مترو گلدن مایر است. فیلمی که بخشی از اواخر زندگی آلبرتو جاکومتی را به تصویر می کشد. جاکومتی هنرمند، نقاش و مجسمه ساز سبک کوبیسم و سورئالیسم و از مفاخر و بزرگان هنر قرن بیستم در سطح جهان به شمار می آید. سلیقه وی به مجسمه سازی و نقاشی هایی که از وی به جای مانده است نوعی از دیدگاهی را بیان می کند که می توان در دیدگاه های امثالی نظیر پیکاسو نیز آن را مشاهده کرد. هنرمندی که آثارش در بهترین موزه ها و بعضا در معتبر ترین حراجی ها به دید دوستداران این سبک از هنر در آمده است.
پرتره آخر به روایت جیمز لرد جوان منتقد آمریکایی و بر اساس یک رویداد واقعی ساخته شده است. جایی که در سال ۱۹۶۴ و در پاریس، جیمز لرد به کارگاه جاکومتی راه پیدا می کند تا بر اساس وی پرتره ای ترسیم کند. پروسه ای بی انتها که مدام و مدام از ابتدا شروع می شود و در پردازشش به شکست می خورد. درام داستان حول همین خاطره های جیمز لرد از جاکومتی شکل می گیرد. نزدیک به سه هفته زیر نگاه سخت گیر و بی رحم جاکومتی به خودش که نوعی ویرانگری متعالیِ لحظه ای از این مرد بزرگ در نوع نگاهش به پدیده ها را به نمایش می گذارد.
موضوع از آن نظر جذابیت دارد که اندکی پس از این نقاشی پرتره از جیمز لرد، جاکومتی می میرد و این اثر به عنوان آخرین اثر وی در حوزه نقاشی از وی یاد می شود. خاطره ای جذاب از مردی که احوالات لحظه ای اش را چنان مدیریت می کند که به هیچ چیز راضی نمی شود. هنر را نوعی چرخه ای پی پایان می بیند که همان لحظه که کامل می شود همان لحظه نابود شده است. انگار تمامی ندارد. رسیدن به یک پله به معنای تمام شدن نیست بلکه شروعی برای قدم بعد است و در نگاه جاکومتی اثر خلق شده در همان لحظه ای که آفریده می شود، باید دوباره پرداخته شود. روندی که جیمز لرد را وا می دارد تا به ترفندی آخرین پرتره را از زیر دستان جاکومتی پیش از نابودی مجدد نجات دهد و این لوپ را بندد.
از دید سینمایی به نظر می رسد استنلی توچی کاملا تحت تأثیر این خاطره از جاکومتی قرار گرفته است و حال و هوای فیلم نیز دقیقا منطبق با آخرین پرتره وی است. رنگ بندی فیلم تداعی کننده رنگ بندی پرتره جیمز لرد است. طیف رنگ های سفید تا خاکستری و خاکستری مایل به آبی. رنگ بندی که توچی سعی کرده در فضای خانه و کارگاه جاکومتی کلا از آن بهره ببرد.
کارگردانی شسته رفته ای که استنلی توچی به نمایش می گذارد کامل بی آلایش و به دور از اضافه گویی است و همین باعث می شود کلامی گزاف به فیلم تحمیل نشود. اما فیلم دارای ایراداتی است که نمی توان از آن چشم پوشاند. ایراداتی که سبب گشته پرتره آخر علی رقم شایستگی هایش نتواند توفیق چندانی در فصل جوایز کسب کند.
مهم ترین مشکل فیلم ضعیف بودن مایه داستان برای یک فیلم ۹۰ دقیقه ای است. مسئله ای که عمیقا به فیلم ضربه زده است. شاید اگر پرتره آخر به عنوان فیلمی کوتاه ساخته می شد نتایج درخشان تری کسب می کرد. همچنین فیلم فاقد شخصیت پردازی است. شخصیت پردازی هایی که همگی دو بعدی هستند و جان نمی گیرند. تنها تا حدی شخصیت جاکومتی که جفری راش نفش آن را بازی می کند اندکی به شخصیت نزدیک می شود.
همچنین دیگر مشکل فیلم داستان های فرعی بسیار بد و پرداخت نشده ای است که به هیچ عنوان به درستی کار نشده اند. به نحوی که روابط آزاد جاکومتی با زنان دیگر به شکلی سطحی روایت می شود. همچنین رابطه وی با همسر و برادرش نیز به شکلی کاملا دوبعدی است و عمقی ندارد. خود جیمز لرد که آرمی هامر این نقش را بازی کرده است نیز از همین داستانک های فرعی ضربه خورده و به عنوان وصله ای نا جور در کنار فیلم قرار دارد.
شاید بتوان ریشه تمام این ایرادات را به برداشتی کاملا سطحی و بدون عمق از خاطرات جیمز لرد ارتباط داد. جایی که به نظر می رسد فقط این دست نوشته ها حالتی بصری به خود گرفته اند نه چیزی بیشتر. در حالی که ادبیات و تأثیرش با کلمات و تصویر سازی اش کاملا متفاوت با عالم سینماست و فیلم نامه نویس و کارگردان باید این نوشته را به فرم سینمایی نزدیک می کردند که موفق نبوده اند.
در نهایت پرتره آخر فیلمی زندگی نامه محور از نقاش و مجسمه سازی بزرگ است که دیدنش برای دوستداران وی خالی از لطف نیست. هرچند که به نظر تجربه استنلی توچی از ساخت این فیلم، نوعی ادای دین به هنر جاکومتی است. ارادتی که نمی تواند اثری جاودان خلق کند و البته به دره نابودی نیز سقوط نمی کند.
پاسخی بگذاید لغو پاسخ
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن
نام *
ایمیل *
وبسایت
بیشترین بازدید یک ساعت گذشته
- 13-05-1399 دانلود آهنگهای فیلم خوب بد جلف 2 ارتش سری
- 17-04-1401 اینفوگرافیک/اعمال شب و روز عرفه
- 01-08-1401 آشنایی با بزرگترین دانشمند جهان
- 4 ساعت پیش عکس | چهره جدید آزیتا لاچینی بازیگر سریال پدرسالار در 85 سالگی
- 10-01-1398 تحلیل داستان پزشک دهکده اثر فرانتس کافکا؛ مقصد هست، اما راه نیست!
- 11-03-1399 فیلم | سکانس عجیب خفه کردن لاله اسکندری در فیلم « کیومرث پوراحمد » | تیغ و ترمه با شرایط قاچاق چه طور کنار می آید ؟
- 31-02-1402 (ویدیو) ویدئوی «من که بدبخت نبودم» جواد رضویان جنجالی شد
- 10 ساعت پیش تغییر چهره باورنکردنی صبا راد
- 29-01-1397 عکسهای مراسم تقدیر از بازیگران و عوامل سریال پایتخت 5
- 7 ساعت پیش گرانترین نقاش ایرانی/ زندهیاد صادق تبریزی چهره شاخص مکتب سقاخانه که تاثیرش غیرقابل انکار است
- 26-12-1399 نگاهی به فراز و فرودهای چهار فصل اخیر برنامه مهران مدیری/ آیا سری جدید «دورهمی» از سلبریتیمحوری و یکنواختی فاصله خواهد گرفت؟
- 15-08-1401 بازگشت «گودزیلا» به سینماها
- 18-09-1398 خواننده زن آمریکایی: دوست دارم در ایران کنسرت بگذارم
- 21-12-1396 ورود «پلنگ سیاه» به باشگاه میلیارد دلاریها
- 21-12-1397 تصاویر | همایون اسعدیان و بازیگران سریال «لحظه گرگ و میش» در کافه خبر
- 01-08-1398 بازیگران و خلاصه داستان فیلم خانه پدری کیانوش عیاری
- 02-11-1397 انتشار تیتراژ پایانی سریال «لحظه گرگ و میش» | محمد معتمدی یک قطعه قدیمی را بازخوانی کرد
- 05-11-1399 قیمت گوسفند زنده امروز
- 10-09-1397 صابر خراسانی
- 30-05-1397 معرفی فیلم خجالت نکش ساختهی رضا مقصودی؛ یک داستان بی سر و ته
- 27 دقیقه پیش اِبی و داریوش در شبکه نمایش خانگی رقیب یکدیگر شدند
- 06-07-1400 محل فیلمبرداری سریال افرا کجاست ؟ +لوکیشن ها
- 08-02-1402 فخری نیکزاد، گوینده اشعار برنامه موسیقی«گُلها» در گذشت
- 09-04-1402 رضا عطاران با «دفتر یاداشت» به شبکه نمایش خانگی میآید
- 01-09-1401 ماجرای یک لهجه در «شهر فرنگ» رادیو صبا/ صاحب شیرینیپزی توضیح داد
- 15-07-1396 15 مهرماه زادروز ” سهراب سپهری ” | فیلم
- 01-08-1401 ماجرای خداحافظی گوینده 20:30 چه بود؟
- 01-08-1401 "یادگار بهشتیان" نمایشگاهی از عکسهای کمتر دیده شده از شهیدبهشتی
- 14-07-1398 رزق و روزی، حفظ شوهر و انواع طلسم و جادو فقط با چند کلیک!
- 31-05-1397 دیدار شورای مرکز کانون کارگردانان با معاون بینالملل فارابی