امامانی که توسط همرانشان کشته شده اند!


امامانی که توسط همرانشان کشته شده اند! امام حسن مجتبی (ع) تولد:نیمه ماه رمضان سال سوّم هجرت بدنیاآمد امامت:درسن 37 سالگی مدت امامت : 6 ماه و 3 روز 10...

امامانی که توسط همرانشان کشته شده اند!

امام حسن مجتبی (ع)

تولد:نیمه ماه رمضان سال سوّم هجرت بدنیاآمد

امامت:درسن ۳۷ سالگی

مدت امامت : ۶ ماه و ۳ روز

۱۰ سال (۴۰-۵۰هجری) امامت را بر عهده داشت ولی ۶ ماهو ۳ روز خلیفه مسلمانان بود

شیخ مفید در کتاب ارشاد می گوید: زمان بیعت (امامت) امام مجتبی روز جمعه ۲۱ رمضان سال چهل هجری بود.

مدت امامت آن حضرت ۶ ماه و ۳ روز به طول انجامید و در سال ۴۱ ق. بین او و معاویه صلح نامه امضا شد. پس از اجرای صلح، امام (ع) به مدینه مراجعت نمود و مدت ۱۰ سال آخر عمر شریفش را در آن جا ساکن بود، که در تاریخ ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری همزمان با سال روز رحلت پیامبر اسلام (ص) در سن ۴۷سالگی به دست همسرش جعده (دختر اشعث کندی) از طریق سم به شهادت رسیدودر قبرستان بقیع به خاک سپرده شد

معاویه‌ با وعده مال واعتبار وزندگی مرفه وازدواج بایزید، جعده‌ را تطمیع‌ کرد تا شوهرش‌، امام‌ حسن مجتبی(ع) را که در آن زمان خانه‌نشین شده بود، ازمیان بردارد! و او نیز به طمع ثروت زیاد و عروس خلیفه وقت شدن چنین‌ کرد.

روزی امام حسن(ع) روزه بود، جعده زهر را در شیر ریخت و در هنگام افطار به امام(ع) داد، امام مقداری از آن نوشیدو فرمود: «انا لله وانا الیه راجعون»، جعده‌ پس‌ از زهر دادن‌ به‌ امام‌ حسن(ع)، مورد نفرین حضرت‌ قرار گرفت.از آن پس، پیوسته لخته‌های خون بالا می‌آورد و این وضع ۴۰ روز ادامه داشت تا سرانجام در روز ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری ، دار فانی را وداع گفت.

پس‌ از کارگر شدن زهر، معاویه‌ به‌ وعده مالی‌ که‌ به‌ جعده‌ داده‌ بود وفا کرد، ولی‌ به‌ ازدواج‌ او با یزید رضایت‌ نداد،به‌ او گفت:‌ می‌ترسد فرزندش‌ را نیز مانند حسن ‌بن‌ علی‌ به‌ قتل‌ برساند.

امام جواد-امام محمد بن علی علیه‌ السلام معروف به تقی و جوادالائمه امام نهم شیعیان

تولد : دهم ماه رجب سال ۱۹۵ هـ.ق مدینه

شهادت : ۲۹ ذیقعده سال ۲۲۰ هـ.ق سن ۲۵ سالگی

ام فضل دختر مامون باهمکاری برادر ش “جعفر”وبه روایتی معتصم ، سمى را در انگور تزریق کردند و براى ام فضل فرستادند و او نیز آن را در کاسه اى گذاشت و جلو همسر ( حضرت جواد)،هنگامیکه که حضرت از آن انگور میل فرمودند، طولى نکشید که آثار زهر را احساس و کم کم درد شدید بر ایشان عارض شد و به سختى ایشان را بی تاب ساخت تا آن که به شهادت رسید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

65 شعر و متن تبریک تولد متولدین اسفند ماه همراه با عکس نوشته