سه تهدید عمده حیات وحش در ایلام


سه تهدید عمده حیات وحش در ایلام

ایسنای ایلام ، امروز، 12 اسفند که در تقویم سازمان ملل به نام «روز جهانی حیات‌وحش» ثبت شده است، میزبان رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌ی کل حفاظت از محیط زیست استان بود. در این نشست آخرین وضعیت گونه‌های حیات وحش تشریح و تاکید شد: چرا انسان باید حیات را فقط حق خود بداند؟

مهندس «اکبر محمدزاده» با اشاره به شعار امروز یعنی «گربه‌های بزرگ ، شکارچیان بزرگ در معرض تهدید» اظهار کرد: تنوع زیستی حاصل تغییرات گونه‌ای در طول زمان است و امروز دستخوش نوساناتی شده است.

197 گونه پرنده، 39 پستاندار در ایلام

وی با بیان اینکه استان ایلام با توجه به شرایط جغرافیایی دارای تنوع خاص زیستی است، گفت: بالغ بر 197 گونه پرنده در استان شناسایی شده است که شامل پرندگان ، آبزی، کنارآبزی، خشک‌زی است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان ایلام تصریح کرد: پستانداران استان شامل 39 امسال گونه‌ است و امسال گونه جدیدی به نام به نام گربه‌شنی در حیات وحش استان شناسایی و ثبت شده است.

همه‌ی خزندگان ایلام

محمدزاده ادامه داد: خزندگان موجود در استان شامل مارها با 25 گونه، سوسمار 18 گونه ،دوزیستان 4 گونه که شامل دوگونه وزغ و دو گونه قورباغه و ماهی‌ها شامل 20 گونه است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان ایلام تصریح کرد: یکی از مسائل مبتلابه پرندگان در هنگام مهاجرت ابتلا به آنفلوآنزا است و در کشور این بیماری در سطح حاد مشاهده شد که خوشبختانه در استان ایلام با همکاری گشت مشترک منابع طبیعی موردی از این بیماری مشاهده نشد.

برخی شکار حیوانات را هنر می‌دانند

محمدزاده تصریح کرد: خوشبختانه با کارهای فرهنگی که انجام گرفته مردم با مسائل زیست محیطی آشنا شده‌اند و به صورت خودجوش دغدغه زیست محیطی دارند اما بخشی از مردم خواه‌ناخواه به شکار عادت دارند و به این پدیده به عنوان هنر می‌نگرند که تعدادی از آنها بارها دستگیر شده‌اند اما در مجموع رویکرد مثبتی نسبت به محیط زیست وجود دارد و مردم در تماس‌هایشان ضمن گزارش تخلفات خواستار برخورد بیشتر می‌شوند.

کارشناسان محیط زیست؛ آماده همکاری با مردم

وی گفت: با توجه به نزدیک شدن به عید نوروز حتما عده‌ای افراد فرصت‌طلب پیدا می‌شوند که حیات را تنها حق خود می‌دانند در حالی که همه‌ی موجودات از حق حیات برخوردارند و توصیه می‌کنم از این ایام برای آشتی با طبیعت و تیمار آن اقدام کنند و کارشناسان حفاظت از محیط زیست نیز برای هرگونه ارشاد و راهنمایی آمادگی دارند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان ایلام ، سازمان‌های مردم نهاد را بازوانی مطمئن برای همکاری در حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و گفت: مردم بر حسب علاقه در بخش‌های مختلف با محیط زیست همکاری دارند.

سه تهدید حیات وحش در ایلام

محمدزاده تهدیدهای حیات وحش در استان را تخریب زیستگاه، شکار بی‌رویه و خشکسالی‌های سنوات اخیر عنوان کرد و گفت: اساسی‌ترین تهدید تخریب زیستگاه به دلیل فعالیت‌های توسعه‌ای است.

از سرعت خود بکاهید/ خطر تلف شدن حیات وحش

محمدزاده یکی از مشکلات حیات وحش را تلفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت: جهت نصب تابلو در مناطق مختلف با راه‌و شهرسازی انجام شد اما همکاران ما در حمل و نقل جاده‌ای معتقدند که تابلوهای مخصوص خود را که استانداردهای جهانی است دارا هستند. ما معتقدیم تلفات جاده‌ای حیات وحش به این سرمایه طبیعی ضربه می‌زند و روزی نیست که ما تلفات نداشته باشیم.

وی گفت: حیات وحش در جاده‌ها پس از برخورد با نور ماشین دچار کوری لحظه‌ای می‌شوند و آسیب می‌بینند و گونه‌های ارزشمندی مانند گربه‌سانان این گونه تلف می‌شوند و برخی که زنده می‌مانند به دلیل قطع نخاع شدن امکان تیمار آنها وجود ندارد و قادر به بازگشت به حیات وحش نیستند.

مرکز تیمار اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان فعال است

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان ایلام تصریح کرد: مرکز تیمار اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان فعال است و خوشبختانه با حساسیت مردم شاهد معرفی حیوانات آسیب‌دیده به این مرکز هستیم.

شکار برخی پرندگان به امید مشتریان حاشیه خلیج فارس

محمدزاده با انتقاد از زخمی کردن و محبوس کردن گونه‌هایی از پرندگان شکاری توسط برخی از افراد در استان انتقاد کرد و گفت: پرندگان شکاری وقتی دست آموز می‌شوند قابلیت برگشت به طبیعت را ندارند و چون استخوانشان توخالی است و بعد از شلیک برای همیشه نقص عضو پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: برخی از مردم این گونه پرندگان را در زمان جوجه بودن به خانه می‌آورند چون ذهنیت آنان این است که قیمت بالایی دارند و در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای مشتری مشتری هستند که این گونه نیست و مشتریان این گونه پرندگان معمولا برای این کار گونه‌های مورد نظر را آموزش می‌دهند و دست‌اموز می‌کنند تا شکار را انجام دهند. اما متاسفانه در ایلام عده‌ای این گونه پرندگان را بعد از آسیب رساندن در قفس حبس می‌کنند که به دلیل همین کم‌فعالیتی در عمل تلف شده هستند و این افراد اگر هم دستگیر شوند در مراجع قانونی متوجه جرائم سنگین خواهند شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان ایلام تصریح کرد: کار محیط زیست بیشتر حوزه حیات وحش است اما مردم انتظار دارند گاهی اوقات در زمینه تیمار حیوانات اهلی هم فعالیت داشته باشیم،هر چند اگر امکانات و وقت لازم باشد در این زمینه کوتاهی نمی‌کنیم.

محمدزاده تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن بهار به عنوان فصل زادآوری طبیعت از مردم می‌خواهیم مانند همیشه همراه ما باشند و به معنای واقعی حرمت طبیعت را ضمن بهره‌گیری از آن حفظ کنند.

از بیمه‌ی پلنگ چه می‌دانید؟/ دامداران به فکر انتقاد از پلنگ نباشند

به گزارش ایسنا، «سیدکامین حسینی» کارشناس حیات وحش حفاظت از محیط زیست استان ایلام، نیز با بیان اینکه حفظ گونه پلنگ کم‌اهمیت‌تر از یوزپلنگ نیست، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست بنا بر اهمیت موضوع بیمه پلنگ را با بیمه‌های طرف قرارداد منعقد کرده و اگر چنانچه دام‌های اهلی دامداران توسط پلنگ تلف شود، سازمان پس از بررسی‌های کارشناسی خسارت دامداران را پرداخت خواهد کرد.

وی گفت: این طرح هم حافظ و هم معرفی کننده اهمیت پلنگ ایرانی محسوب می‌شود.

کارشناس حیات وحش حفاظت از محیط زیست استان از دامداران خواست در هنگام صدمه احتمالی پلنگ به دام آنها به این موضوع توجه کنند و در صددد انتقام از این سرمایه حیات وحش ایران نباشند.

برخورد تحسین برانگیز یک دامدار با خرس گرفتار

حسینی در ادامه خاطره‌ای را این گونه تعریف کرد: دامدار ماژینی از توابع دره‌شهر بعد از مشاهده یک قلاده خرس که در حین تهیه غذا به دلیل گیر کردن مچ دست، در شکاف یک سنگ در دامنه کبیرکوه گرفتار می‌شود و تلف شدن حیوان به عنوان تهدیدی برای دام، از طرف دامدار کاملا راحت و طبیعی بود، اما این دامدار با دلسوزی تمام به محیط زیست اطلاع داد و کارشناسان حیات وحش هم بعد از تیمار، آن را به زیستگاه خود بازگشت دادند که جای تقدیر دارد.


انتهای پیام

منتخب امروز


جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)