هنجارشکنی ها به دانشگاه علوم پزشکی کاشان رسید/ فعالیت جریان منحرف فرهنگی در دارالمومنین کاشان


انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به بهانه اجرای برنامه طنز، مسابقات...
انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کاشان به بهانه اجرای برنامه طنز، مسابقات مختلط با درون مایه جنسی و شوخی های مبتذل را به نمایش گذاشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ شهر کاشان به عنوان یکی از شهرهای دارای قدمت و فرهنگ دیرینه در کشور محسوب می شود که به سبب تعدد علما و فضای فرهنگی مذهبی که در این شهر از گذشته تا کنون حاکم بوده است، با نام زیبای دارالمومنین زینت گرفته است.

این شهر به سبب وجود همین فضای مذهبی دارای هیئت های مذهبی بزرگی است که در اکثر سال برنامه های فرهنگی و مذهبی متعددی برگزار می کنند و اوج ارادت خود را نسبت به اهل بیت و خاندان عصمت و طهارت نشان می دهند.
همین سبقه فرهنگی و مذهبی و تاثیرگذاری فضای این شهر بر افراد حاضر در اکوسیستم فرهنگی این منطقه موجب شده است که برخی از جریان های معلوم الحال شروع به برخی اقدامات منفی برای تاثیرگذاری بر فضای این شهر کنند و به ویژه نسل جوان را به عنوان جامعه هدف خود در نظر بگیرند.

از جمله اقداماتی که در این راستا در این شهر انجام شده بود، برگزاری شو زنده زیورآلات بود که بازتاب زیادی در فضای مجازی و رسانه های استان داشت و حتی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان را نیز وادار به واکنش کرده بود.
مصطفی جوادی‌مقدم اظهار کرده بود: اخیراً یک برنامه رونمایی از محصولات زینتی در شهرستان کاشان تخلفاتی را در پی داشت که این تخلفات یکی پخش همزمان مراسم عمومی از فضای مجازی است که این موضوع خلاف مقررات است و نکته دیگر اقداماتی است که خلاف شئون اسلامی در این برنامه رخ داده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان خاطرنشان کرد: اقدامات هنجارشکنانه در شهرستان کاشان حتی اگر در قالب برنامه‌های به اصطلاح فرهنگی بخواهد برگزار شود مورد قبول هیچ یک از دستگاه‌ها نیست چراکه این نوع برنامه‌ها در حقیقت برنامه‌های ضد فرهنگ هستند.

کم تر از سه ماه پس از برگزاری این مراسم جنجالی در کاشان انجمن اسلامی دانشگاه کاشان اقدام به برگزاری مراسم فرهنگی طنزسی تحت عنوان «ناخنک» کرد که انتشار کلیپ ها و تصاویر این مراسم در فضای مجازی و برخی رسانه ها، اعتراضات مردم این خطه مذهبی و نیز دانشجویانی که بدون اطلاع از محتوای مراسم وارد سالن شده بودند را در پی داشت.

برگزارکنندگان این مراسم اجرای یک مسابقه نقاشی مختلط را در سین برنامه خود قرار داده بودند، به نحوی که دختران دانشجو باید پشت به جمعیت چهره پسر مقابل خود را بر روی مقوایی که بر روی سینه پسران قرار داده شده بود نقاشی می کردند؛ این اختلاط و ابتذال در ادامه با شوخی های جنسی و ایروتیک مجری و اهدای جوایز معنادار به دختر و پسر برنده همراه بود.

براساس کلیپ های منتشرشده از این برنامه شاعر دعوت شده به برنامه نیز که شعری هزل قرائت کرده بود، پیش از این با حضور در دانشگاه کرمانشاه و توهین به انبیا الهی در قالب هزل جنجالی در آن دانشگاه به پا کرده بود.
حواشی این برنامه موجب شد که رئیس بسیج دانشجویی این دانشگاه واکنش نشان داده و از شکایت از برگزارکنندگان این مراسم خبردهد.
ابراهیم کاظمی با انتقاد از انتشار تصاویر دانشجویان که بدون اطلاع و غافلگیرانه در این برنامه حضور یافته بودند، گفت: نسبت به افرادی که اقدام به انتشار تصاویر دانشجویان کرده‌اند، موضوع گیری سختی داریم و از طریق روال قانونی پیگیر اقدام افراد خاطی هستیم.

نکته حائذ اهمیت در برگزاری این مراسم این است که تشکل برگزارکننده این مراسم یعنی انجمن اسلامی پیش از این نیز اقدام به برگزاری مراسم ها و اردوهای دانشجویی مختلط و با درون مایه جنسی کرده بود که موجب تعلیق این تشکل شده بود.
با وجود واکنش های منفی که نسبت به این مراسم در سطح شهر کاشان و کشور به وجود آمده استف مسئولان دانشگاه و مسئولان کاشان تاکنون هیچ گونه واکنشی از خود نشان نداده اند و تنها حمیدرضا گیلاسی، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها مسئولیت برگزاری این مراسم را متوجه تشکل برگزارکننده دانسته است.

از آن جایی که سین برنامه های فرهنگی پیش از اجازه اجرا باید به تصویب شورای فرهنگی دانشگاه برسد، این جای سوال است که چگونه این برنامه با این درون مایه اجازه برگزاری گرفته است.

از طرف دیگر با توجه به مسبوق به سابقه بودن هنجارشکنی ها و زیرپا گذاشتن خطوط قرمز توسط برخی از جریان های شبه فرهنگی در کاشان، آیا نباید این اقدامات را مقدمه ای برای به انحطاط کشیدن فضای فرهنگی دارالمومنین کاشان دانست.

و نکته آخر این که هنوز خبری از برخورد قاطع با برگزارکنندگان مراسم های هنجارشکن قبلی در کاشان بر روی خروجی رسانه ها قرار نگرفته است، پس آیا می توان این گونه نتیجه گرفت که این هنجارشکنی نیز همانند هنجارشکنی های قبلی بی پاسخ خواهد ماند و شاهد عادی شدن قبح شکنی در کاشان خواهیم بود؟

گزارش از عارف نصر

انتهای پیام/