خطرهای خرید آنلاین!


خطرهای خرید آنلاین!

ماهنامۀ معیشت در سال­های اخیر، امکانات بی‌نظیری برای خرید آنلاین و مجازی کالاها به وجود آمده است. این فضای جدید انجام امور را بسیار آسان ساخته و می‌توانیم با چند کلیک ساده و در کمترین زمان ممکن، نیازهای خود را در فضای مجازی بیابیم و با پرداخت درِ منزل آن‌ها را تحویل بگیریم. در کشور ایران نیز تجارت آنلاین به تدریج رو به گسترش...

در سال­های اخیر، امکانات بی‌نظیری برای خرید آنلاین و مجازی کالاها به وجود آمده است. این فضای جدید انجام امور را بسیار آسان ساخته و می‌توانیم با چند کلیک ساده و در کمترین زمان ممکن، نیازهای خود را در فضای مجازی بیابیم و با پرداخت درِ منزل آن‌ها را تحویل بگیریم. در کشور ایران نیز تجارت آنلاین به تدریج رو به گسترش است و هر روز بر شمار خریداران مجازی افزوده می‌شود. با این حال، این حوزه جدید نیز خالی از ایرادات خاص خود نیست. مسائلی که بی‌تفاوتی به آن‌ها نه تنها سود خرید مجازی را از بین خواهد برد، بلکه زیان قابل توجهی را نصیب خریداران خواهد کرد.

موارد زیر مهم‌ترین زیان‌هایی است که در خرید مجازی و آنلاین انتظار شما را می‌کشند:

۱- هزینه‌های حمل و نقل

اغلب فروشگاه‌های آنلاین کالای درخواستی را بدون دریافت هزینه حمل و نقل به کاربران تحویل می‌دهند. با این حال در برخی از موارد، خرید آنلاین مستلزم پرداخت هزینه حمل و نقل است. به طور مثال، برخی از وب‌سایت‌های فروشگاهی برای خرید زیر مبلغی خاص از شما هزینه حمل و نقل طلب می‌کنند. به علاوه خریدهای پرحجم و سنگین نیز به سبب دشواری جابجایی شامل چنین هزینه‌هایی می‌شوند. از این رو بهتر است در زمان خرید آنلاین به هزینه‌های احتمالی نقل و انتقال نیز توجه داشته باشید. در غیر این صورت خرید مجازی در نهایت به زیان شما تمام خواهد شد.

۲- احتمال خرید گران

قیمت کالا و خدمات در طول زمان تغییر می‌کند. این تغییرات همواره به زیان خریداران نیست و به نسبت شرایط مختلف، گاه امکان خرید ارزان‌تر را ایجاد می‌کند. اما در بازار محصولات آنلاین این ارتباطات با بازار به صورت دیگری انجام می‌شود. به همین دلیل ممکن است در مقاطعی خاص، خرید مجازی کالا گران‌تر تمام شود. از این رو بهتر است برای خرید کالای مورد نظر، به ویژه اگر این کالا از چند صد هزار تومان گران‌تر است، نگاهی هم به فروشگاه‌ها و مراکز فروش واقعی داشته باشید و پس از آن برای خرید اقدام کنید.

۳- خرید احساساتی

دسترسی دائمی به فهرست کالاها و امکان خرید آسان از خانه در کنار مزیت‌های خود ممکن است باعث خرید احساسی شود. شما پشت صفحه مونیتور خود و در خنکی مطبوع خانه می‌نشینید و به مرور وب‌سایت فروشگاه‌های مجازی می‌پردازید. شاید در این وضعیت کالا یا محصولی که چندان نیازی به آن ندارید توجه شما را به خود جلب کند و ناگهان آن را خریداری کنید. غافل از آنکه این روش در نهایت منجر به هدر رفتن پول و اتلاف منابع خواهد شد. بنابراین سعی کنید همیشه پیش از اقدام به جستجو نیازهای خود را به درستی تعریف نموده و سپس اقدام به خرید نمایید.

۴- عدم تناسب محصول خریداری شده با نیازها

هر فردی در زمان خرید کالا تصویری از نیاز خود را در ذهن دارد و با جستجو در بازار نزدیک‌ترین محصول به این تصویر را خریداری می‌کند. اما در فرآیندهای خرید آنلاین این تناسب ممکن است به صورت کاذب برقرار شود. به این معنا که شما تصاویری از محصول مورد نظر را در اینترنت مشاهده می‌کنید و بر اساس برداشت خود سفارش خرید می‌دهید. اما در زمان تحویل کالا متوجه می‌شوید که کالای خریداری شده با برداشت شما از تصاویر اینترنتی متفاوت است. از این رو شاید بهتر باشد پیش از نهایی کردن خرید آنلاین به بازار بروید و محصول مورد نظر را مستقیم ببینید.

۵- پشیمانی از خرید

شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که پس از خرید پشیمان شده‌اید. بازپس دادن کالای خریداری شده در چنین لحظاتی به نوع محصول و روحیات فروشنده بستگی دارد. اما در فروشگاه‌های آنلاین مسأله بسیار پیچیده‌تر است. به این معنا که در کنار تمایل فروشنده و نوع محصول، مشکلات پیشِ رو در ارسال و بازپس‌ فرستادن کالا نیز سد راه شما خواهد بود. البته برخی از فروشگاه‌ها به عنوان نوعی مزیت رقابتی بازگشت کالا در روزهای اولیه را تضمین می‌کنند. این امکانی است که استفاده از آن به شما کمک زیادی خواهد کرد تا در زمان پشیمانی احتمالی بتوانید کالا را پس فرستاده و پول پرداختی را دریافت نمایید.

ماهنامه معیشت، شماره ۲۱، تیر ۱۳۹۵


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اعزام بیش از 60هزار زائر به سرزمین وحی