ارزان سفر کنید


ارزان سفر کنید

ماهنامۀ معیشت فرا رسیدن فصل تابستان همیشه به معنای آغاز دورانی مناسب برای سفر کردن بوده است. در این سه ماه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و به سبب وجود شرایط آب و هوایی مطلوب و زمان آزاد، اغلب خانواده‌ها برای یک یا چند سفر در آن برنامه‌ریزی می‌کنند. اما اگر آگاهانه و ارزان سفر نکنید، ممکن است در پایان بخشی از پس‌انداز و منابع...

فرا رسیدن فصل تابستان همیشه به معنای آغاز دورانی مناسب برای سفر کردن بوده است. در این سه ماه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و به سبب وجود شرایط آب و هوایی مطلوب و زمان آزاد، اغلب خانواده‌ها برای یک یا چند سفر در آن برنامه‌ریزی می‌کنند. اما اگر آگاهانه و ارزان سفر نکنید، ممکن است در پایان بخشی از پس‌انداز و منابع مالی ارزشمند خود را بیهوده هدر داده باشید. در این زمینه، کلید اصلی مثل همیشه در برنامه‌ریزی دقیق و کنترل دائمی هزینه‌ها نهفته است.

موارد زیر از جمله مهم‌ترین عوامل هزینه‌زا در سفرها است. کنترل این موارد به شما یاری خواهد کرد تا مانع اتلاف پول شده و به ارزان‌ترین شکل ممکن سفر کنید.

۱- ورودی پارک‌ها و مراکز تفریحی

برای لذت بردن از سفر نیازی نیست که حتماً مبالغ ورودی به مراکز تفریحی عمده را پرداخت کنید. می‌توانید با اندکی جستجو در اینترنت و یا در زمان سفر مکان‌های مناسب و رایگان طبیعی را در منطقه یافته و از آن‌ها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سفر کردن به معنای استراحت، آرامش و تجدید قوا است و ضرورتی ندارد که با هزینه‌های اضافی آن را به باری بر دوش خانواده بدل کنیم.

۲- هزینه اسکان

البته این مورد از جمله موارد ضروری است که نمی‌توان به طور کلی از آن صرف‌نظر کرد. اما می‌توانید با اندکی خلاقیت از هزینه‌های سرسام‌آور اسکان در طول سفر بکاهید. به طور مثال، اگر شرایط طبیعی و امنیت منطقه مطلوب است، سعی کنید در مکان‌هایی که از سوی شهرداری‌ها برای مسافران در نظر گرفته شده مستقر شوید. اگر چادر سفری داشته باشید، اسکان شبانه در چادر و گذراندن چند شب در بیرون از خانه می‌تواند بسیار جالب توجه باشد. اگر این امکان وجود ندارد، به حداقل فضای ضروری بسنده کنید و منابع مالی خود را برای اجاره مکان‌های بی‌استفاده و گران هدر ندهید.

۳- هزینه غذا

خوراک مناسب در طول سفر نیز از جمله مواردی است که نیاز به برنامه‌ریزی خواهد داشت. استفاده دائمی از رستوران‌ها و مراکز فروش غذا در کنار هزینه بسیار ممکن است مشکلات سلامتی را نیز برای شما ایجاد کند. به همین دلیل، پیش از سفر برای تغذیه این مدت برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید با پخت غذاهای ساده و حتی استفاده از غذاهایی که نیاز به پخت ندارند، سادگی مورد نیاز برای سفری لذت‌بخش را تأمین نموده و پول باارزش را در جیب‌تان حفظ کنید!

۴- هزینه‌های حمل و نقل

رسیدن از محل سکونت تا منطقه تفریحی مورد نظر نیازمند صرف هزینه است. اگر ماشین شخصی دارید، این هزینه‌ها مواردی چون بنزین، بازبینی و تعمیر را در بر می‌گیرد. سعی کنید با مشاوره افراد متخصص خودرو، شرایط مناسبی را پیش از سفر فراهم کنید. معاینه و بازدید فنی وسیله نقلیه در کنار ارتقای کیفیت سفر، موجب کاسته شدن از مصرف بنزین و کاهش ریسک خرابی می‌شود. عواملی که هر دوی آن‌ها به تأمین مالی نیاز داشته و هزینه‌بر هستند. به مانند حوزه سلامت، در اینجا نیز همواره پیش‌گیری بهتر از درمان است.

۵- هزینه‌های پیش‌بینی نشده

ممکن است در طول سفر خودروی شما خراب شده و نیاز به تعمیر داشته باشد. یا آنکه خدای ناکرده مشکلی برای سلامتی شما پیش آید. باید از پیش برای این هزینه‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید. سعی کنید مقداری پول را برای موارد ناخواسته همراه داشته باشید تا در زمان گرفتاری نگران نشوید. البته از قبل با خود قرار بگذارید که تنها در شرایط ضروری از این پول استفاده خواهید کرد و به هیچ عنوان این عهد را نشکنید. چراکه در غیر این‌صورت تمام تلاش‌ها برای بودجه‌بندی سفر بر باد خواهد رفت!

ماهنامه معیشت، شماره ۲۱، تیر ۱۳۹۵


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

احضار سفیر چین در تهران به وزارت امور خارجه