مهارت، مهارت و مهارت راه موفقیت شغلی


مهارت، مهارت و مهارت راه موفقیت شغلی

ماهنامۀ معیشت بحران مالی، ورشکستگی، بدهی و بی‌پولی همیشه در کمین ما هستند. ممکن است خواسته یا ناخواسته درگیر فرآیندهایی شویم که در نهایت نتیجه‌ای جز شکست و نابودی کامل تلاش‌های طولانی ما ندارند. این وضعیت برای بسیاری از افراد پیش آمده است و بعد از ما نیز برای بسیاری پیش خواهد آمد. حال پرسش این است که چه عاملی باعث تفاوت میان...

بحران مالی، ورشکستگی، بدهی و بی‌پولی همیشه در کمین ما هستند. ممکن است خواسته یا ناخواسته درگیر فرآیندهایی شویم که در نهایت نتیجه‌ای جز شکست و نابودی کامل تلاش‌های طولانی ما ندارند. این وضعیت برای بسیاری از افراد پیش آمده است و بعد از ما نیز برای بسیاری پیش خواهد آمد. حال پرسش این است که چه عاملی باعث تفاوت میان دو گروه برندگان و بازندگان می‌شود؟ به بیان دیگر، چه ویژگی خاصی باعث تفاوت میان افرادی می‌شود که پس از شکست‌ها خود را احیا می‌کنند با آن‌ها که در بحران غرق می‌شوند؟

بدون شک مهم‌ترین عامل از دست ندادن امید و تلاش برای کنترل بحران است. امید کلید موفقیت در تمام مراحل زندگی است و کار و شغل نیز از آن مستثنی نیست. البته این تلاش‌های امیدوارانه جنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود که درباره جنبه‌های آن در معیشت بسیار با شما سخن گفته‌ایم. در اینجا هدف این است که از زاویه‌ای دیگر به مسأله نگاه کنیم. فرض کنید در کسب و کار خود شکست خورده یا کارتان را از دست داده‌اید. این شرایط ممکن است در نگاه نخست تماماً نامطلوب به نظر آید. اما اگر به درستی نگاه کنید، در این وضعیت نیز هم‌چنان نور امیدی می‌درخشد. به طور مثال، شما در این شرایط زمان بیشتری در اختیار خواهید داشت و می‌توانید نقاط ضعف خود را برطرف سازید، بیشتر بیاموزید و برای دوره بعدی تلاش آماده شوید.

مهارت‌های زیر از جمله مهم‌ترین نمونه‌های آموزش در دوران بحران است. این آموزش‌ها می‌تواند شما را آرام‌تر کند و در تلاش‌های بعدی یاری‌گرتان باشد.

۱- سخنرانی

اغلب متخصصان موفقیت از نقش مهم سخنوری در پیشرفت سخن گفته‌اند. اگر بتوانید در برابر جمع به خوبی حرف بزنید و افراد را با نیروی کلام متقاعد سازید، بدون شک تلاش‌های کاری شما تقویت خواهد شد. سخنرانی در برابر گروهی از افراد در ابتدای کار بسیار ترسناک است و اغلب ما نمی‌توانیم بدون تمرین قبلی در این کار موفق شویم. سعی کنید در دوران بیکاری یا بحران مالی، از زمان آزادتر خود برای آموختن این مهارت استفاده کنید و تأثیر آن را در زندگی شخصی و کاری تجربه نمایید.

۲٫ مدیریت مالی

آموختن درباره چند و چون مدیریت امور مالی در حوزه‌های شخصی و کاری از جمله مهارت‌های دیگری است که در این دوران می‌توانید برای آموختن آن اقدام کنید. اطلاعات به روز از شیوه‌های مدیریت مالی به شما کمک می‌کند تا شناخت بهتری از بازارها پیدا کنید و با تکیه بر این شناخت، در دوره بعدی کار موفقیت بیشتری به دست آورید. تحلیل شرایط، بودجه‌بندی و نحوه سرمایه‌گذاری کلیدهای موفقیت هستند و آموختن آن‌ها سرعت حرکت شما را دو چندان می‌کند.

۳- زبان خارجی

جهان امروز به صورت یکپارچه عمل می‌کند و کسب و کارها در فراسوی مرزها به فعالیت مشغول هستند. به همین دلیل، آگاهی کافی از یک زبان خارجی و توانایی لازم برای نوشتن و سخن گفتن به این زبان از جمله رموز اصلی موفقیت در دوران کنونی است. اگر زمینه خاصی از یک زبان خارجی دارید، سعی کنید در مسیر آموختن بیشتر قرار گیرد و مهارت‌های خود را تقویت نمایید. دوره‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی بسیاری امروزه در اختیار همگان قرار دارد که می‌توانید به صورت رایگان یا با کمترین هزینه از آن‌ها استفاده نمایید.

۴- طراحی سایت

این مهارت نیز از جمله کلیدهای موفقیت در جهان امروز است. اغلب کسب و کارها در حال حاضر برای معرفی و فروش محصولات خود به وب‌سایت سازمانی متکی هستند. به همین دلیل یادگیری طراحی یک وب‌سایت مؤثر و کارآمد می‌تواند در دوره بعدی فعالیت به شما کمک کند و سرعت پیشرفت را افزایش دهد. به علاوه، می‌توانید با افزایش مهارت در خصوص طراحی وب‌سایت، به صورت یک طراح فعالیت خود را آغاز کنید و حتی به فعالیت تجاری در این زمینه بپردازید.

۵- تندخوانی

حجم مطالب، کتاب‌ها ومقالات به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است. به شکلی که نمی‌توان بسیاری از آنها را در فهرست مطالعه قرار داد و ممکن است در این فرآیند اطلاعات گران‌بهایی از دست برود. به همین دلیل، مهارت تندخوانی برای مواجهه با سیل اطلاعاتی امروز ضرورت بسیاری می‌یابد. البته به یاد داشته باشید که مطالعه متون فنی و دقیق از این طریق میسر نیست و باید زمان بیشتری برای فهم مطالب عمیق صرف کرد.

۶- مراقبه

آرامش کلید موفقیت است. اگر بتوانید با تکیه بر روش‌های بسیاری که امروز شناخته‌ شده‌اند، آرامش ذهنی، روانی و جسمی خود را تأمین نمایید، قطعاً در مسیر غلبه بر مشکلات قرار خواهید گرفت. سعی کنید با دعا کردن و مراقبه نیروی معنوی خود را تقویت نموده و برای کنترل بحران اراده و توان کافی به دست آورید. قطعاً به یاری طلبیدن خداوند در زمان مشکلات و تکیه بر نیروهای درونی راهی است تا با قدرت کافی و عزم راسخ‌تر روی در روی دشواری‌ها بایستید و بر مشکلات چیره شوید.

ماهنامه معیشت، شماره ۲۱، تیر ۱۳۹۵


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اعزام بیش از 60هزار زائر به سرزمین وحی