بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها


بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها

پس از آن که در سال 1996 شرکت paccar کنترل کمپانی داف را بر عهده گرفت، DAF به یکی از موفق‌ترین سنگین-سازان اروپایی بدل شد. موتورهای MX این شرکت موفق شده‌اند تاکنون نیروی بیش از 135هزار کامیون در ایلات متحده را تامین نمایند. کشنده CF85 داف که مجهز به پیشرانه MX13 با قدرت 510 اسب... نوشته بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها...

پس از آن که در سال 1996 شرکت paccar کنترل کمپانی داف را بر عهده گرفت، DAF به یکی از موفق‌ترین سنگین-سازان اروپایی بدل شد. موتورهای MX این شرکت موفق شده‌اند تاکنون نیروی بیش از 135هزار کامیون در ایلات متحده را تامین نمایند.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
کشنده CF85 داف که مجهز به پیشرانه MX13 با قدرت 510 اسب بخار شده است، آمده تا بخش‌های ویژه‌ای از بازار را به خود اختصاص دهد و هدفش دستیابی به یک کاربری عمومی نیست. این خودرو قصد دارد تا جایگزین نمونه مجهز به پیشرانه 460 اسب بخاری شود که قبلا هم در انجام امور مربوط به کسب و کارهای کوچک منطقه‌ای مشغول بود اما از توان خروجی کمتری بهره‌مند بود.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
آقای «راب گریفین» مدیر عمومی شرکت داف در استرالیا در این باره چنین بیان نمود:

کامیون های سری CF85 مجهز به پیشرانه 460 اسب بخاری، از قبل در بازار حضور موفقی دارند و پرفروش‌ترین مدل داف محسوب می‌شوند اما از نظر روانی، زمانی که پیشرانه 510 اسب بخاری در زیر کابین CF85 نصب شود ما می‌توانیم به بخش‌های جدید از بازار دست پیدا کنیم.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
از نظر آقای گریفین، مدل پرچمدار XF105 می‌تواند موفقیت داف را در استرالیا تضمین کرده و نسخه جدید CF85 با پیشرانه 510 اسب بخاری و کابین راحت قادر است تا در بخش‌های پایین‌تر بازار، نقش مکمل موفقیت‌های برادر بزرگتر را بازی کند. اما قطعا آقای گریفین نسبت به حضور رقبای قدرتمندتری همچون اسکانیا، ولوو و مرسدس بنز آگاهی کاملی دارد.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
وزن ناخالص 32.5 تن برای تست ویژگی‌های مدل به روز شده داف کافی به نظر می‌رسد و ما آماده طی مسیر 100 کیلومتری پر پرپیچ و خم و شیبدار در منطقه ویکتوریا می‌شویم. در فرصت کوتاهی که قبلا به رانندگی با این کشنده پرداخته بودیم، تاثیر مثبت بروز رسانی انجام شده به روی آن کاملا مشخص بود و البته به غیر از این مورد، مابقی نقاط قوت و ضعف، نسبت به گذشته، همچنان موجود بودند. به هرحال فرصت خوبی‌ست تا در دنیای واقعی به آزمایش این خودرو بپردازیم.

قوای محرکه-مشخصه‌های فنی

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
به طور خلاصه، چیزهای زیادی برای دوست داشتن در CF85 وجود دارد. پیشرانه 510 اسب بخاری که در ادبیات شرکت سازنده(paccar) به MX375 معروف است، در مدل کنوورث T409 نیز به کار گرفته شده و موفق به اخذ استاندارد آلایندگی یورو5 شده است.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
قدرت 510 اسب بخار پیشرانه از دورهای 1500 to 1900rpm در دسترس بوده و گشتاور 2500 نیوتن‌متری نیز از 1000 تا 1410rpm قابل حصول است که بسیار هیجان‌انگیز و تاثیرگذار است. این ارقام تامین نیرویی قدرتمند و یکنواخت را از سوی موتور نوید می‌دهند.


به منظور ارتقای انعطاف‌پذیری عمکرد پیشرانه جدید، یک گیربکس 16 سرعته اتوماتیک AS-Tronic ساخت ZF، به طور استاندارد یار و همراه موتور MX شده است. با توجه به نرخ 70 تنی وزن ترکیبی ناخالص کشنده CF85، تعویض گیربکس 12 سرعته با نمونه 16تایی امری بسیار پسندیده از سوی شرکت داف تلقی می‌شود. نسبت استاندارد دیفرانسیل در این خودرو برابر 3.73:1 است اما XF105 از نسبت سریعتر 1:3.58 برخوردار شده است. عملکرد گیربکس 16 سرعته در مواقع گوناگون، کاملا از دقت کافی برخوردار بوده و هماهنگی میان جعبه دنده و گیربکس کاملا استثنائی است. چه در ترافیک شهری و چه در جاده‌های بیابانی و شیبدار بین شهری، گیربکس وظیفه خود را با دقت بالا، بسیار سریع و پاسخگویانه انجام می‌دهد.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
عملکرد ترمز پیشرانه(یک ترمز اگزوز به صورت ریتاردر استاندارد در نظر گرفته شده است) با وجود وزن ناخالص 32.5 تنی( احتمالا محموله و کشنده در این تست) بسیار قدرتمندانه بوده و در حد تعجب برانگیزی با سکوت همراه است. همچنین یک سیستم ترمز الکترونیکی وجود دارد که در جلو به صورت دیسکی و در عقب به صورت کاسه‌ای است و همزمان از سامانه های ضد قفل، ضد لغزش و شروع حرکت از سربالایی برخوردار شده است. عملکرد سیستم مذکور نیز همان طور که از محصولات مدرن انتظار می‌رود، نرم و پرتوان است.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
در طی رانندگی در جاده‌ای صاف و مستقیم،کشنده ما در دور موتور 1550rpm وارد محدوده سرعت 100 می‌شود که کارایی مناسب پیشرانه در تعامل با گیربکس را نشان می‌دهد.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
میزان مصرف سوخت کشنده CF85 معادل 45.2 لیتر بر صد کیلومتر برآورد می‌شود که چندان رضایت‌بخش نیست. باک‌های سوخت دوگانه و مستطیلی شکل قادر به حمل 770 لیتر سوخت هستند و یک باک کوچک 45 لیتری نیز آنها را همراهی می‌کند. این میزان اگرچه برای مسافت‌های بسیار طولانی مناسب نیست اما برای مصارف کوتاه شهری و بین شهری کفایت می‌کند.

کابین

کابین نسبتا جمع و جور این خودرو که به دو صورت با و یا بدون جای خواب قابل دسترس است، از آسایش کافی برخوردار بوده و ورود به محل خواب و خروج از آن به راحتی صورت می‌پذیرد.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
کیفیت سواری به لطف قرارگیری کابین بر روی چهار عدد کویل-اسپرینگ(coil-spring)، اکسل جلو سوار شده بر روی فنر بلند منحنی-لایه‌ای و انتهای عقبی کابین که بر روی سیستم تعلیق بادی هشت-کیسه‌ای پاکار(paccar) نشسته است، در حد کاملا مطلوبی قرار دارد. همچنین هندلینگ و قابلیت دور زدن این خودرو در سطح بهترین های این کلاس ارزیابی می‌شود.

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
رانندگی خوبی را با این کشنده تجربه خواهید نمود. موقعیت بالای صندلی راننده و جای‌گیری مناسب دکمه‌ها، سوئیچ ها، نشانگرها و کنترلگرها، به طور کلی موجبات آرامش شما فراهم خواهند نمود. اگرچه اهرم ترمز تریلر در نگاه اول کمی غیر عادی جلوه می‌کند اما عملکرد سریع و مناسب آن در توقف خودرو پشت چراغ قرمز واقعا موجب دلگرمی‌ست.


ارتفاع نسبتا کوتاه کابین به معنای آن است که در ورود خروج به تختخواب تعبیه شده در انتهای عقبی آن، بایستی اندکی مدیریت شده عمل نمود. خود تختخواب نیز به اندازه کافی موجبات آسایش شما را فراهم خواهد نمود. نتیجه‌گیری

بررسی کشنده داف CF85 در سرزمین کانگوروها
جنبه های مثبتی همچون پیشرانه پرتوان، گیربکس عالی، دید مناسب کابین، آینه‌های خوب و مجموعه‌ای از تجهیزات استاندارد و قابل سفارش در این خودرو وجود دارند که آن را همسنگ سایر محصولات باکیفیت اروپایی قرار می‌دهد. خدمات پس از فروش گسترده داف برای CF85 نیز موجب می‌شود تا نسبت به تملک این کشنده بیش از پیش تمایل نشان دهید. در کل، به نظر ما این کشنده استحقاق خوب بودن را دارد و می‌تواند در لیست محبوب‌ترین های این کلاس جای بگیرد.

منبع: tradetrucks


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...