خاطرات ژنرال فلاشمن: سفرنامه هند و افغانستان


خاطرات ژنرال فلاشمن: سفرنامه هند و افغانستان

دسته: سیاستتنظیم کننده: جورج مکدونالد فریزر - - در سال 1965 در جریان حراجی که قصر لایستسر برگزار شد از داخل یک قوطی چای چند دفت...

تنظیم کننده: جورج مکدونالد فریزر

در سال 1965 در جریان حراجی که قصر لایستسر برگزار شد از داخل یک قوطی چای چند دفتر حاوی یادداشتهای خصوصی ژنرال فلاشمن بدست آمد که انتشار آن سر و صدای فراوانی در محافل سیاسی و اجتماعی انگلستان بوجود آورد. ماجرا از این قرار بود که نویسنده این خاطرات در سن 80 سالگی به ناگهان تصمیم می گیرد حوادث و ماجراهای عمر دراز خود را برشته تحریر کشد و چون خود در عصر ویکتوریا می زیسته بنابراین اتفاقات تاریخی آن دوران را با قلم ساده و موشکاف و طنزآلود خود به شیوایی ترسیم می کند. صحنه هایی که فلاشمن از قرن نوزدهم انگلستان می آفریند چنان زنده و روشن است که جای هیچ انکاری در روش خونریز و مردم ستیز استعمارگران باقی نمی گذارد. و یا اینکه مقامات حکومتی برآن می شوند تا نوشته ها را جعلی و تخیلی قلمداد کنند و آن را ساخته و پرداخته ذهن تنظیم کننده یادداشتها به شمار آورند، اما حقیقت بالاتر از مدعاهاست و با ذکر جزئیات زندگینامه ی هاری فلاشمن و مدال و نشان هایی که دریافت کرده و بالاخره درجات و مقام و منصب او در ارتش و دربار وجود حقیقی و حقوقی وی به اثبات می رسد.
این بار دیگر راه گریزی نیست. چهره ی کریه استعمارگران از پشت ماسک پر زرق و برق عصر ویکتوریا که هنوز هم به غلط آنرا مظهر اعتلای دربار انگلستان و اوج افتخار و عظمت شیر پیر بریتانیا میدانند، نمایان می گردد.

حق تکثیر: سپنج، 1363

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

امیرعبداللهیان به وزیر خارجه طالبان: تامین حقابه به صورت عملی، مطالبه جدی ایران است