زنان موفق از رموز سرمایه‌گذاری خود می‌گویند


زنان موفق از رموز سرمایه‌گذاری خود می‌گویند

ماهنامۀ معیشت تفاوت‌های جنسیتی میان زنان و مردان در تمام عرصه‌های جامعه به چشم می‌خورد و به‌طور طبیعی حوزۀ مسائل مالی را نیز در بر می‌گیرد. اگر در گوگل برای مشاورۀ مالی جستجو کنید، اکثر نتایج به مردان مرتبط است و مشکلات موجود پیش روی زنان ظاهراً مانع اعتماد و رو آوردن مشتریان به آن‌ها می‌شوند. نوع نگاه جامعه علی‌رغم تمام...

تفاوت‌های جنسیتی میان زنان و مردان در تمام عرصه‌های جامعه به چشم می‌خورد و به‌طور طبیعی حوزۀ مسائل مالی را نیز در بر می‌گیرد. اگر در گوگل برای مشاورۀ مالی جستجو کنید، اکثر نتایج به مردان مرتبط است و مشکلات موجود پیش روی زنان ظاهراً مانع اعتماد و رو آوردن مشتریان به آن‌ها می‌شوند. نوع نگاه جامعه علی‌رغم تمام پیشرفت‌ها همچنان زنان را در جایگاه ثانوی قرار می‌دهد؛ به‌همین جهت در بیشتر عرصه‌های اقتصادی نیز زنان به نیروهای درجه دوم بدل شده‌اند؛ امری که در نهایت باعث زیان همگان خواهد شد.

اما در ایران و جهان زنان موفقی نیز در عرصه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری حضور دارند که با وجود تمام مشکلات به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این افراد توانسته‌اند با موفقیت در برابر چالش‌های جنسیتی و نابرابری مقاومت کنند و به موفقیت برسند. تلاش این افراد و راه‌کارهایی که برای غلبه بر موانع یافته‌‌اند نه تنها الگویی را پیش روی زنان قرار می‌دهد، بلکه برای مردان نیز آموزنده است.

در ادامه برخی از روش‌ها و رموز موفقیت این زنان را در سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی به شما معرفی خواهیم کرد. روش‌هایی که آن‌ها را قادر ساخته‌ است با غلبه بر دشواری‌ها راه خویش را به سوی موفقیت باز کنند. این راه‌کارها با بررسی روش کاری شمار زیادی از زنان موفق در سراسر جهان به دست آمده‌ است و با تکیه بر آن‌ها امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت موفق در دسترس هر یک از بانوان ایرانی قرار خواهد گرفت.

نگران بودن به‌خودی‌خود ایرادی ندارد؛ باید مدیریت آن را بیاموزید

اغلب زنان در بدو ورود به فعالیت اقتصادی مستقل، فشارهای روانی زیادی را تحمل می‌کنند. این فشارها که ممکن است از شرایط عادی یا نگاه نادرست اجتماعی برخاسته باشد، رفته‌رفته مقاومت آن‌ها را تحلیل می‌برد و باعث نگرانی می‌شود. اگر زنان کنترل و مدیریت این نگرانی را نیاموزند، در مسیر سرمایه‌گذاری و کارآفرینی موفق نخواهند بود. کلید کنترل استرس‌ها و گام اول مدیریت آن‌ها توقف خودانتقادی است. نباید از نگران بودن خود «نگران» شوید؛ زیرا این واکنش باعث تشدید فشار روانی می‌شود. به یاد داشته باشید که نگرانی مرد و زن نمی‌شناسد و تفاوت افراد در توانایی آن‌ها برای کنترل نگرانی نهفته است.

ریسک‌گریز نباشید

به دلیل فشارها و شرایط خاص اجتماعی، زنان به مراتب بیشتر از مردان ریسک‌گریز هستند. آن‌ها سعی می‌کنند برای حفظ داشته‌های خود ریسک کمتری را بپذیرند و هر چه بیشتر برای محافظت از دستاوردهای قبلی بکوشند. این رفتار در بلند‌مدت باعث از دست رفتن فرصت‌های بسیاری خواهد شد. زنان باید پذیرش ریسک منطقی را یاد بگیرند و تلاش نمایند تا حد امکان در چارچوب رویکردی تازه عمل کنند. البته این ریسک‌پذیری نباید غیرمنطقی باشد؛ بلکه اساس کار در هر حال تحلیل و بررسی منطقی شرایط است.

فردی را بیابید که زبان ذهنی و روانی شما را بفهمد

تفاوت نگرش میان زنان و مردان امری قابل توجه است. به‌همین جهت زنان باید برای موفقیت در پی همکارانی (مرد یا زن) باشند که با درک این تفاوت‌ها راه را برای فعالیت آن‌ها باز نمایند. نوع نگاه یک زن به مقولۀ دارایی، سرمایه و ریسک گاه با نگاه مردانه متفاوت است و همین تفاوت باعث انزوای زنان می‌شود. اگر گروه کاری نسبت به چنین تفاوت‌هایی آگاهی داشته باشد، مسیر موفقیت برای هر دو جنس هموارتر خواهد شد.

اعتماد به نفس داشته باشید

نباید اجازه دهید نگرش‌های نادرست اجتماعی مانع موفقیت شما شود. این‌گونه نگاه جامعه به زنان در اغلب موارد باعث کاهش اعتماد به نفس زنان می‌شود و به مانعی جدی در مسیر سرمایه‌گذاری بدل می‌گردد. سعی کنید از هر فرصتی برای تقویت اعتماد به نفس استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اغلب زنان و مردان بزرگ تاریخ بر خلاف جریان آب شنا کرده‌اند و شما نیز اگر طالب موفقیت هستید باید بتوانید با نگاه منفی منتقدان روبه‌رو شوید. باید خودتان را باور کنید و بدانید که تنها در این حالت، دیگران نیز به شما اعتماد می‌کنند.

پیش‌فرض‌های ذهنی را شناسایی کنید

زنان و مردان نه تنها در نگرش به مسائل بلکه در پیش‌فرض‌های ذهنی و روانی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. این پیش‌فرض‌ها الگوهای ثابت و از پیش تعیین‌شده‌ای هستند که در زمان تصمیم‌گیری ناخواسته مسیر حرکت شما را شکل می‌دهند. زمانی را صرف درون‌نگری کنید و این پیش‌فرض‌های نادرست و آسیب‌رسان را بیابید. با شناسایی آن‌ها مسیر حرکت شما به سوی موفقیت تسهیل خواهد شد.

گروهی کار کنید

کار گروهی علی‌رغم برخی دشواری‌ها بسیار سودمند است. این مسئله به‌ویژه درخصوص زنان اهمیت بیشتری می‌یابد؛ زیرا گروهی از زنان هم‌فکر و همراه توانایی بیشتری برای مواجه با دشواری‌های جنسیتی دارند و می‌توانند نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند. سعی کنید در سرمایه‌گذاری و کارآفرینی گروهی مناسب و قابل اعتماد تشکیل دهید و با تکیه بر آن برنامه‌ها و اهداف خود را به واقعیت برسانید.

بلند مدت فکر کنید

این توصیه فراتر از چارچوب‌های جنسیتی است و همۀ افراد را در بر می‌گیرد. به طور طبیعی زنان نیز باید در فعالیت‌های مالی نگاه بلندمدت داشته باشند و نیازها و امیال آنی خود را کنترل کنند. با این کار امکان سود بیشتر و دستیابی به اهداف بزرگ‌تر فراهم خواهد شد. اگر نگاه کوتاه‌مدت و گذرا به سرمایه‌گذاری را متوقف کنید، ریسک سرمایۀ شما کاهش یافته و دریچه‌های تازه‌ای پیش رویتان گشوده خواهد شد. سعی کنید سرمایۀ خود را به نحو مطلوب تقسیم کنید و بخش عمدۀ پول را در دارایی‌های بلندمدت قرار دهید.

ماهنامه معیشتف شماره ۲۳، شهریور ۱۳۹۵


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ورود دادستانی تهران به موضوع خشک شدن درختان چیتگر