توصیه‌های رابرت‌کیوساکی برای کامیابی مالی


توصیه‌های رابرت‌کیوساکی برای کامیابی مالی

ماهنامۀ معیشت رابرت کیوساکی یکی از مشهورترین افراد جهان در عرصه مشاوره موفقیت است و اغلب ما نام کتاب مشهور و مفید او به نام «پدر پولدار، پدر فقیر» را شنیده‌ایم. توصیه‌های کارساز کیوساکی توسط هزاران نفر در سراسر جهان خوانده شده و به کامیابی آنها کمک کرده است. به همین دلیل آثار او از جمله پرفروش‌ترین متون در زمینه موفقیت...

رابرت کیوساکی یکی از مشهورترین افراد جهان در عرصه مشاوره موفقیت است و اغلب ما نام کتاب مشهور و مفید او به نام «پدر پولدار، پدر فقیر» را شنیده‌ایم. توصیه‌های کارساز کیوساکی توسط هزاران نفر در سراسر جهان خوانده شده و به کامیابی آنها کمک کرده است. به همین دلیل آثار او از جمله پرفروش‌ترین متون در زمینه موفقیت به‌شمار می‌روند. به گفته کیوساکی «نباید برای کمک دولت، حمایت رئیس و یا مشاوران مالی منتظر ماند. خودمان باید از خود محافظت کنیم». نکات زیر از جمله توصیه‌های رابرت کیوساکی است به کسانی که در پی یافتن راهی برای دستیابی به موفقیت و رهایی از دشواری‌های مالی هستند.

۱- آموزش، کلید ثروت است

کیوساکی به ما می‌آموزد که باید همواره مشتاق آموختن باشیم. او بازی جالبی را برای آموختن شیوه‌های تصمیم‌گیری مالی ابداع کرده است و استفاده از آن را برای افزایش مهارت‌های مرتبط با مدیریت پول توصیه می‌کند. از دید کیوساکی «آموزش مالی و رفتار منطقی‌تر با پول همواره راهی برای آماده‌سازی آینده است. در این شرایط هر اتفاقی که رخ دهد، ما آماده هستیم و می‌توانیم راه خود را به‌سوی کامیابی و آزادی مالی باز کنیم».

۲- کنترل را به‌دست بگیرید

هیچ فرد یا نهادی موظف به حمایت و محافظت از ما نیست و این کار را باید به تنهایی انجام دهیم. کیوساکی توصیه می‌کند که مسئولیت امور را بپذیریم و بر زندگی خود مسلط شویم. این انتخابی است میان این‌که برده شرایط و پول باشیم و یا در جایگاه فرمانده و ارباب قرار بگیریم. انتخاب با خود ما است!

۳- پیش از هر چیـز به خــودتــان پرداخت کنید

بودجه‌بندی تنها نوعی نظم‌ دادن به پرداخت قبوض و بدهی‌ها نیست، بلکه در اولین گام باید نیازهای مستقیم ما را برطرف سازد. ضروری است فرآیندهای مالی را برای ایجاد امکان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری هدایت کنیم و آینده را مورد توجه قرار دهیم. خریدهای اصلی و مایحتاج زندگی نیز بخشی از بودجه است که بدون آنها کارها به درستی پیش نمی‌رود. به یاد داشته باشید که بودجه‌بندی روشی برای ریاضت نیست، بلکه صرفاً تلاشی برای هدایت رویدادهای مالی در جهت تحقق اهداف شما است.

۴- برنامه جایگزین داشته باشید

افراد زیرک هرگز به یک برنامه اکتفا نمی‌کنند و به‌صورت پیوسته روش جایگزینی را برای خود در نظر می‌‌گیرند. بدون چنین برنامه‌ای، مثلاً در زمان از دست دادن شغل، فاجعه‌ای در زندگی شخصی و خانوادگی روی خواهد داد. به‌طوری که ممکن است نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش به هدر رود. بهترین زمان برای تدوین چنین برنامه‌هایی موقعیت‌های باثبات و آرام است. شرایطی که در آن اوضاع بر وفق مراد پیش می‌رود و امکان ایجاد صندوقی برای مواقع اضطراری، خرید بیمه و موارد مشابه وجود دارد. اگر از این موارد غافل شوید، شاید در شرایط مواجهه با دشواری امکان بازگشت و جبران خطاها وجود نداشته باشد.

۵- اجازه دهید پول به جای شما کار کند

یکی از توصیه‌های معمول کیوساکی این است که پول خود را به نحوی مدیریت کنیم که به جای خودمان، پول برای‌مان کار کند. این کار به سادگی از طریق پس‌انداز و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است و مسیر موفقیت را به‌صورت شگفت‌انگیزی تسهیل می‌کند. اگر در طول زمان میزان مناسبی از پس‌انداز را فراهم آورده و آن را به درستی سرمایه‌گذاری کنیم، در انتها خواهیم دید که پول آرام‌آرام از فشار کاری کاسته و همچون خدمتکار برایمان کار می‌کند‍!

۶- از اشتباهات بیاموزید

هیچ‌یک از ما بدون خطا نیستیم و همگی در مواقعی دچار اشتباه شده‌ایم، اما مسأله مهم نوع برخورد و استفاده‌ای است که از این خطاها صورت می‌گیرد. اگر صرفاً به سرزنش کردن خود بپردازیم و به احساس گناه دچار شویم، بدون شک آرام‌آرام تمام دستاوردها را بر باد خواهیم داد. اما اگر هوشمندانه عمل کنیم و دیدگاهی مثبت نسبت به وقایع داشته باشیم، آن‌گاه خطاها به نقطه پرتاب ما بدل خواهند شد. هر اشتباه به منزله لحظه‌ای است که در آن نقطه ضعف یا فهم نادرستی خود را آشکار می‌کند. می‌توان با استفاده از این آگاهی جدید به خوبی شرایط را بهبود بخشید.

۷- از افت بازار استفاده کنید

اغلب معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در زمان رشد سریع بازار دچار هیجان شده و اقدام به خرید می‌کنند. در حالی‌که مطابق قانونی نانوشته هیچ صعود و نزولی دائمی نیست و در اغلب موارد، پس از یک رشد سریع، ریزش قیمت‌ها انتظار خریداران بی‌تجربه و کم‌دقت را می‌کشد. کیوساکی به ما توصیه می‌کند که تا زمان پایان صعود و روند نزولی منتظر بمانیم. جایی که همه می‌فروشند باید خرید و جایی که همه می‌خرند باید فروخت! البته اجرای این توصیه به ظاهر ساده، بسیار پیچیده است و به کسب مشاوره و سال‌ها مطالعه و کسب تجربه نیاز دارد.

۸- گروهی کار کنید

انسان موجودی اجتماعی است و از ابتدای حیات خود روی زمین، کارها را تکیه بر مشارکت گروهی به پیش برده است. این مسأله به‌طور طبیعی زمینه‌های پولی و مالی را نیز در بر می‌گیرد. به‌طور مثال، راه‌اندازی کسب و کاری جدید بدون حمایت گروهی مجرب و نیرومند بسیار دشوار است. همراهان شما می‌توانند در تدوین برنامه‌ها یاریگرتان باشند، در مواقع دشواری شما را حمایت کنند و خطاها را پوشش دهند. هیچ انسان زیرکی این امکانات بی‌نظیر را از نظر دور نمی‌دارد و از کار گروهی سرباز نمی‌زند.

ماهنامه معیشت، شماره ۱۹و۲۰، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۵


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تیم ملی راهی هنگ کنگ شد