با لوازم الکترونیکی بی‌مصرف چه کنیم؟


با لوازم الکترونیکی بی‌مصرف چه کنیم؟

ماهنامۀ معیشت سرعت رشد تکنولوژی بسیار زیاد است. این رشد به‌ویژه در بخش ابزارهای الکترونیکی شتابی روز افزون دارد و وسایلی چون رایانه‌ها و گوشی‌های همراه در کمترین زمان از دور خارج شده و قابلیت استفاده خود را از دست می‌دهند. از این رو، مسأله زباله‌های الکترونیکی یکی از چالش‌های اصلی در مدیریت کشورها است. البته این مسأله نه تنها...

سرعت رشد تکنولوژی بسیار زیاد است. این رشد به‌ویژه در بخش ابزارهای الکترونیکی شتابی روز افزون دارد و وسایلی چون رایانه‌ها و گوشی‌های همراه در کمترین زمان از دور خارج شده و قابلیت استفاده خود را از دست می‌دهند. از این رو، مسأله زباله‌های الکترونیکی یکی از چالش‌های اصلی در مدیریت کشورها است. البته این مسأله نه تنها در سطح کلان، بلکه در زندگی فردی نیز تأثیرگذار است. حتماً همه شما تعداد قابل توجهی از وسایل را در اختیار دارید که به دلیل تغییر تکنولوژی قابل استفاده نیستند. توصیه‌های زیر به شما کمک خواهد کرد تا این زباله‌های بدون استفاده را به صورت هدفمند کنار بگذارید و در صورت امکان، بخشی از هزینه‌ها را بازگردانید.

۱- بر اساس مد روز عمل نکنید

درست است که پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از موارد دلیل حذف برخی از گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌ها است، اما در مواردی ما علی‌رغم کارایی کامل وسیله خود، اقدام به دور انداختن آن و خرید محصول تازه می‌کنیم. این امر بدان سبب است که وسایل الکترونیکی در جهان امروز عملکردی مشابه لباس و لوازم تزئینی دارند و شاید برای برخی از افراد نشانه شخصیت باشند. سعی کنید تا حد امکان در دام این برخورد با تکنولوژی گرفتار نشوید. ابزارهای جدید با هدف آسان‌تر و ارزان‌تر شدن زندگی طراحی شده‌اند. حال اگر مداوم برای خرید محصولات جدید پول خرج کنیم، در واقع از هدف اصلی این وسایل دور شده و زیان خواهیم کرد.

۲- وسیله زیادی خود به دیگران ببخشید

ممکن است شما تصمیم به خرید یک گوشی یا رایانه کیفی جدید بگیرید. در این شرایط به افرادی فکر کنید که داشتن وسیله شما برای آن‌ها مایه خوشحالی است. اگر در اعضای خانواده و یا دوستان فردی به ابزار الکترونیکی جدید نیاز دارد، حتماً وسیله خود را برای استفاده در اختیار او قرار دهید. با این کار نه تنها او خوشحال می‌شود، بلکه از هدر رفتن آن وسیله و پول جلوگیری می‌کنید.

۳- کالای دست دوم را بفروشید

در فضای مجازی سایت‌ها و مراکز متعددی هستند که امکان فروش محصولات الکترونیکی دست دوم را فراهم می‌کنند. در این مراکز می‌توانید به سادگی عکس و مشخصات گوشی یا رایانه خود را قرار داده و آن را به فروشنده احتمالی بفروشید. از این راه می‌توانید مقداری پول به دست آورید و بخشی از هزینه‌های خرید کالای جدید را تأمین کنید. البته در زمان فروش به شرایط مندرج در دستور کار مرکز مورد نظر توجه کنید؛ زیرا گاهی اوقات، شرکتِ واسطه به خریدار امکانات بسیاری می‌دهد و قوانین مرتبط با بازگشت کالا باعث دردسر شما خواهند شد.

۴- زودتر تصمیم بگیرید

اگر خرید محصول جدید نه بر اساس مد روز، بلکه با توجه به نیازهای شما است، بهتر است که زودتر تصمیم بگیرید؛ زیرا فضای صنعت الکترونیک روزانه تغییر می‌کند و اگر زمان زیادی برای انتخاب محصول صرف کنید، احتمالاً فرصت همراهی با بازار را از دست خواهید داد. به علاوه هر چه از زمان خرید محصول دست دوم بگذرد، کارایی آن کاهش یافته و افراد کمتری تمایل به خرید آن خواهند داشت.

ماهنامه معیشت، شماره ۲۲، مرداد ۱۳۹۵


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نواقص آیین‌‌‌نامه ثبت و کنترل انواع مواد کودی