39هزار نفر نوروز را در پارک ودنخا مسکو جشن گرفتند


39هزار نفر نوروز را در پارک ودنخا مسکو جشن گرفتند

مسکو - ایرنا - همزمان با ایام سال نو، مراسم مشترک جشن نوروز با شرکت نمایندگان چند کشور ازجمله ایران و اقوام مختلف در پارک ودنخا در شمال مسکو برگزار شد و بیش از 39 هزار نفر در آن شرکت کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شهرداری مسکو متولی برگزاری این جشن اعلام کرده که این اقدام را درراستای همگرایی فرهنگی، گسترش تفاهم بین اقوام و آشنایی مردم مسکو با رسوم و فرهنگ کشورهای همسایه در محل نمایشگاه های سراسری روسیه موسوم به ودنخابرگزار می کند.
پس از پایان مراسم اعلام شد که بیش از 39 هزار نفر از این جشن دیدن کرده اند.
در مراسم گشایش این جشن برخی سفرا و دیپلمات های کشورهایی که نوروز را جشن می گیرند، حضور داشتند.
در این اجتماع چند هزار نفری گروه های مختلف فرهنگی و هنری از ایران، کشورهای آسیای میانه و جمهوری های قفقاز و نمایندگان کشورهای پاکستان، افغانستان و هند با هنر نمایی آداب و رسوم خود را به نمایش گذاشتند.
در چارچوب برنامه جشن نوروز در سالن شماره 75 ودنخا، نمایشگاه صنایع دستی هم برپا شده بود و در آن علاوه بر صنایع دستی کشورهای حاضر، غذاهای سنتی نوروز در مناطق مختلف طبخ و به فروش می رسید.
گروه موسیقی روناک به سرپرستی کیوان علی محمدی نیز چند قطعه از موسیقی محلی نواحی مختلف ایران را اجرا کرد.
در بدو ورود به غرفه جمهوری اسلامی ایران، با سفره هفت سین ایرانی روبرو می شدید و در درون غرفه نیز آثار هنری و صنایع دستی ایران در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داشت.
ویتالی سوچکوف رئیس اداره سیاست ملی وگردشگری شهرداری مسکو در حاشیه این جشن به خبرنگاران گفت که امسال سومین سال متوالی است که روس ها نوروز را در سطح بین المللی برگزار می کنند.
به گزارش ایرنا، در جشن نوروز امسال مسکو، 16 غرفه صنایع دستی و به همین تعداد میز ویژه عرضه غذای سنتی دایر شده بود.
در محوطه مقابل سالن برگزاری جشن نوروز نیز جشنواره طبخ برنج برگزار شد و به برندگان جایزه اهدا می شد.
پشت سالن نیز، مسابقات ورزشی از جمله کشتی محلی ازبکی و تاجیکی در حال برگزاری بود.
رئیس اداره سیاست ملی و گردشگری شهرداری مسکو در خصوص این مراسم گفت: برای ما بسیار مهم است که روس ها و مهاجران کشورهایی که در روسیه زندگی می کنند در قالب مراسمی بتوانند علاوه بر جشن گرفتن نوروز با لباس های سنتی کشورهای مختلف که این روزها را جشن می گیرند، آشنا شوند و از این همه تنوع در زنگ و زیبایی لذت ببرند.
چندین رسانه روسی جشن نوروز در ودنخا را پوشش خبری دادند و شبکه تلویزیونی مسکو24 در بخش های خبری خود گفت: نوروز یک جشن ملی ایرانی است که در چندین کشور دیگر از جمله هند، پاکستان و قزاقستان هم برگزار می شود.
رسانه روسی افزود: در مسکو بیش از 10 سال است که نوروز به صورت بین المللی جشن گرفته می شود.
اسامی همچون آذربایجان، افغانستان، قزقیزستان، جامعه زرتشتیان مسکو -باشقیرستان، جمهوری تاتارستان، ترکیه، تاجیکستان، تالشی ها و ازبکستان نیز در سردر غرفه ها دیده می شد که عمدتا صنایع دستی، داروهای سنتی و فرهنگ و سنت های مربوط به خود را در کنار گرامیداشت نروز به نمایش می گذاشتند.
رایزنی فرهنگی سفارت ایران در روسیه نیز اعلام کرده است که مراسم نوروز در سایر مناطق روسیه از جمله سنت پترزبورگ، ولادی قفقاز ، پنزا و نیژنوگراد با حضور ایران دوستان همراه با برنامه های متنوع آیینی و سنتی برگزار شده است.
علاوه بر این مراسم ها، جشن ویژه ای نیز به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در هتل کورستون مسکو برگزار شد که مورد استقبال تجار و دانشجویان ایرانی شاغل در روسیه قرار گرفت.
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در سخنانی کوتاه در این مراسم با تبریک سال جدید خورشیدی به ایرانیان گفت: امیدوارم این سال برای دانشجویان، پزشکان، کارکنان و همه ایرانیانی که در روسیه در عرصه های مختلف کار می کنند سال خوب، پربرکت و شکوفا باشد.
وی افزود: سه سال بود که جشن نوروز را در اقامتگاه سفیر ایران برگزار می کردیم و با توجه به اینکه شمار ایرانیان در روسیه افزایش یافته است، جشن امسال را در محل بزرگتری برگزار کرده ایم.
سنایی گفت: مایه خرسندی است که جمعیت ایرانیان در روسیه همانند روند رو به توسعه روابط ایران و روسیه در حال افزایش است، امیدواریم که روزی برسد که نوروز را در ورزشگاه لوژنیکی (ورزشگاهی به مانند آزادی تهران از نظر وسعت) جشن بگیریم.
اروپام*391* 1346*1590



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بزرگترین صف دریافت غذا +تصاویر