جنگ تعرفهای آمریکا با چین بالا گرفته و به نظر میرسد این مسئله میتواند تأثیر پررنگی روی خودروسازان آلمانی همچون مرسدس و بامو داشته باشد.
اگرچه این موضوع عجیب به نظر میرسد اما ژرمنها هم میتوانند وارد این مسئله شوند زیرا هر دو خودروساز در آمریکا تأسیسات ساخت خودرو دارند. تأسیسات اسپارتانبورگ بامو مسئول ساخت خودروهای X3، X4، X5 و X6 است. این کارخانه به زودی بزرگترین شاسیبلند باواریایی ها یعنی X7 را نیز تولید خواهد کرد.
به همین منوال، تأسیسات توسکالوزای مرسدس نیز به ساخت کراس اوورهای GLE، GLE کوپه و GLS مشغول است. این کارخانه همچنین C کلاس را برای بازار آمریکای شمالی میسازد اما این خودرو وارد درگیری تعرفهای دو کشور آمریکا و چین نمیشود.
رویترز میگوید اگر پکن تعرفه 25 درصدی روی خودروهای وارد شده از آمریکا اعمال کند این دو خودروساز با عواقب بدی مواجه خواهند شد. این رسانه به نقل از منابع مطلع نوشته BMW از وضع تعرفههای جدید 965 میلیون دلار ضرر خواهد کرد درحالیکه این ضرر در دایملر به 765 میلیون دلار خواهد رسید.
مرسدس و بامو به خوبی از پتانسیل این مشکل آگاه هستند زیرا مدیرعامل دایملر آقای دیتر زچه در کنفرانس سالانه سهامداران این شرکت گفته است:
حضور جهانی ما به تعامل مؤثرتر با مشکلات کنونی و تعرفههای تجاری کمک میکند. به عنوان یک خودروساز ما با شرایط سیاسی متغیر وفق مییابیم. در همین زمان قویاً از تجارت آزاد حمایت میکنیم.
زچه ادامه میدهد دایملر 119 هزار کارگر در خارج از آلمان داشته و بازارهای آزاد و منصفانه باعث جلبتوجه آنها میشود.
یکی از مدیران ارشد بامو دراینباره صریحتر حرف زده و به رویترز گفته که وضعیت بد تعرفهای تنها باعث میشود خودروهای پرفروشی همچون X5 به ناچار در خارج از آمریکا تولید شوند.
بامو قبلاً آماده انتقال تولید احتمالی شده زیرا اوایل امسال صادرات X3 های ساخته شده در آمریکا به چین را متوقف کرده است. خودروهای بازار چین هماکنون در چین و آفریقای جنوبی ساخته میشوند.