داستان باغ‌وحش


درباره نگهداری حیوانات در باغ‌وحش‌ها نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای از طرفداران محیط‌ زیست جزء مخالفان سرسخت باغ‌وحش‌ها در جهان هستند. درباره وضعیت باغ‌وحش‌های ایران نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. 1- در ایام تعطیلات عید از یکی از باغ‌وحش‌های...

درباره نگهداری حیوانات در باغ‌وحش‌ها نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای از طرفداران محیط‌ زیست جزء مخالفان سرسخت باغ‌وحش‌ها در جهان هستند. درباره وضعیت باغ‌وحش‌های ایران نیز نگرانی‌هایی وجود دارد.
1- در ایام تعطیلات عید از یکی از باغ‌وحش‌های شهرهای کوچک (لرستان) عکس‌هایی منتشر شد که وضعیت ناگوار حیوانات آنجا را نشان می‌داد. چند روز بعد در پنجم فروردین آن باغ‌وحش بسته شده است.
2- در ایام نوروز ابتدا خبر آمد بر‌ اثر وزش تندباد شدید دیواره‌های باغ‌وحش ارومیه فروریخته و هشت نوع حیوان وحشی از باغ فرار کرده‌اند، بعد اعلام شد چهار گرگ و دو میش فرار کرده بودند که چهار گرگ پیدا شدند.
3- در خبرها آمد که هفت باغ‌وحش در سراسر ایران در این مدت بسته شده‌اند و در کمال تعجب نام باغ‌وحش شهرهای بزرگی نظیر شیراز هم در آن به چشم می‌خورد. طبق بررسی‌های انجام‌شده در سال 92 هیچ نظارتی بر حدود 60 درصد از باغ‌وحش‌های ایران نمی‌شود.
4- بعد از اینکه سازمان محیط ‌زیست مجوز استفاده و بهره‌کشی از حیوانات در سیرک‌ها را لغو کرد، حدود ۷۰ تا ۸۰ قلاده شیر مازاد در سیرک‌ها به باغ‌وحش شیراز تحویل داده شدند، اما وضعیت باغ‌وحش شیراز هم وضعیت مناسبی برای نگهداری این حیوانات نبود.
5- مشهورترین باغ‌وحش تهران در نزدیکی پارک ارم قرار دارد و در شهرهایی نظیر کیش تجربه آکواریوم به شکست منجر شده است.
6- از قدیمی‌ترین باغ‌وحش‌های ایران، باغ‌وحش مشهد است که ۷۰ سال قدمت دارد.
7- طبق قوانین ایران، باغ‌وحش‌ها نباید در حریم شهری باشند و باید با ساختمان‌های مسکونی حدفاصل مشخصی داشته و بر اساس استاندارد‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست باشند و در صورتی که امکان جابه‌جایی نداشته باشند باید در کمیسیون ماده ۸ استانداری‌ها درخصوص آنها تصمیم‌گیری شود.
8- قدیمی‌ترین باغ‌وحش، باغ‌وحش وین است که در سال 1752 برای خانواده سلطنتی تأسیس شده است.
9- در سراسر دنیا بیش از 10 هزار باغ‌وحش و آکواریوم به نگهداری از حیوانات می‌پردازند. 212 باغ‌وحش در بالاترین سطح استاندارد هستند.
10- بزرگ‌ترین باغ‌وحش دنیا در سن‌دیه‌گو است که بیش از چهارهزارو 500 حیوان از 900 نقطه دنیا در آن نگهداری می‌شوند.
11- چندی پیش فرار 52 میمون (بابون) از باغ‌وحش پاریس مورد‌ توجه قرار گرفت.
12- باغ‌وحش غزه در فلسطین، به علت مشکلات جدى در نگهدارى حیواناتش، سه توله‌شیر را هر یک به قیمت سه هزارو ٥٠٠ دلار به فروش گذاشت.
13- همیشه اتفاق‌های جالب درباره حیوانات مورد ‌توجه انسان‌هاست؛ مثلا چندی قبل بچه‌فیلی را مادرش بعد از زایمان قبول نکرده، بچه‌فیل پنج ساعت گریه می‌کرده تا بعد از کلی تلاش کارکنان باغ‌وحش آرام شده است.
14- در جدیدترین راه‌حل، ژاپنی‌ها به‌جای به‌اسارت‌کشیدن حیوانات، با همکاری نشنال ‌جئوگرافیک یک باغ‌وحش مجازی ساخته‌اند. در این باغ‌وحش هفت‌بُعدی بازدیدکنندگان از این پارک می‌توانند حیوانات را لمس، احساس و حتی بوی آنها را حس کنند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

توضیحات کولیوند درباره عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور