«هدایت کیانا» مسئول بخش مطبوعاتی و سخنگوی دفتر صلیب سرخ در هرات در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به افزایش جنگ در مناطق مختلف در افغانستان و حضور مخالفین و گروههای دیگر تروریست که سبب افزایش تلفات غیرنظامیان شده است گفت:کمیته صلیب سرخ در افغانستان با گسترده شدن جنگ و وارد شدن سلاح های پیشرفته جنگی و افزایش تلفات غیر نظامیان در افغانستان به شدت نگران است.

وی افزود: تلفات غیرنظامیان در حوزه غرب افغانستان نگران کننده است.

کیانا گفت: کمیته صلیب سرخ به عنوان یک موسسه بی‌طرف در خدمت قربانیان جنگ قرار داشته و هرگاه در مناطقی طرف‌های درگیر در جنگ تخلفی انجام دهند در آن مکان حضور پیدا کرده و با طرفهای درگیر در جنگ صحبت می‌کنند تا تلفات غیرنظامیان نیز در این جنگها کاهش یابد .

وی اظهار داشت: متاسفانه طرفهای درگیر جنگ چه تروریستها و چه نیروهای امنیتی از قوانین جنگ اگاهی ندارند و این موضوع باعث آسیب دیدن بیشتر غیرنظامیان می شود.

سخنگوی دفتر صلیب سرخ در هرات خاطر نشان ساخت که به همین منظور برنامه‌های مختلف برای آگاهی از قوانین جنگ و حقوق بین الملل بشر دوستانه را برای گروههای مختلف نیز در حال آموزش هستند.

از سوی دیگر توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات نیز از نبود برنامه های آموزشی از قوانین جنگ در افغانستان گلایه کرده و گفت:‌به همین دلیل است که در جنگها همیشه شاهد تلفات زیاد غیرنظامیان هستیم.

وی تاکید کرد: گروههای تروریست با زیر پاگذاشتن مسایل اسلامی و قوانین بشر دوستانه همه روزه قربانی های زیادی را از غیرنظامیان می‌گیرد و تنها راه برای کاهش آمار کشتار غیر نظامیان گفتگو های صلح است.

شیرزادی رئیس حج و اوقاف هرات نیز گفت: یکی از مهمترین مقاصد اسلامی حفظ جان انسان ها است و نزاع و درگیری در افغانستان متاسفانه از عدم آگاهی از دین اسلام است که صورت میگیرد ؛ وی جنگ ها و کشتار غیرنظامیان در افغانستان را از دیدگاه اسلام حرام دانست.

سه دهه جنگ در افغانستان نیز میزان گسترده‌ای از غیرنظامیان را به کام مرگ کشاند و این سناریو نیز هنوز هم از غیرنظامیان قربانی میگرد.

/انتهای پیام/

افزایش تلفات غیرنظامیان در هرات/ عدم آگاهی از قوانین جنگ علت تشدید آمار کشته‌ها