ارزان، قدیمی و کمی هیجانانگیز!
نمره نهایی: 4.5 از 10
شاسی بلندهای سنتی به نوعی دوستداشتنی هستند. به همین دلیل است که خودروهایی همچون جیپ رانگلر طرفداران زیادی دارند. با اینکه میتسوبیشی اوت لندر اسپورت (در برخی بازارها از جمله ایران با نام ASX شناخته میشود) فرسنگها با شاسی بلندهای خشن و بدنه روی فریم فاصله دارد اما هنوز هم در دسته دوستداشتنیها جای میگیرد. اوت لندر اسپورت خودرویی ساده، نسبتاً ارزان و البته با سواری هیجانانگیز است. در کلاسی که اکثر خودروها نونوار شدهاند نسل فعلی اوت لندر اسپورت از جلیقه نجاتی استفاده میکند که در سال 2011 معرفی شده و بسیاری از ویژگیهای یک خودروی 7 ساله را با خود دارد؛ اما هنوز هم یک جایگزین منحصربهفرد برای برخی رقباست.
اوت لندر اسپورت قوی یکی از معدود شاسی بلندهای قابلابتیاع است که به خوبی واژه خودروی کاربردی اسپورت را توصیف میکند. قدرت پیشرانه فوراً در دسترس است. پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری پرچمدار به همراه گیربکس CVT بهطور مناسبی تمام 168 اسب بخار را به چرخهای جلو میفرستند. البته گیربکس جذابیت کمی داشته و باعث میشود صدای نه چندان جالب پیشرانه به کابین راه یابد. خوشبختانه نیازی به سریع رفتن ندارید. سیستم تعلیق این خودرو سفت بوده و فرمان نیز مستقیم بوده و تأکید بیشتری بر ذات قهرمانانه آن دارد.
شاید اگر جلوپنجره دو قطبی این خودرو نبود، اوت لندر اسپورت میتوانست روی دیوار اتاق برخی کودکان نقش ببندد. طراحی این خودرو قطعاً در یادها نمیماند و در برابر شاسی بلندهای جدید این برند همانند اوت لندر و اکلیپس کراس طراحی خوبی ندارد. بیشک اوت لندر اسپورت ظاهر نجیب و رامی دارد و تنها عنصر طراحی سؤالبرانگیز آن جلوپنجره است که تریم کروم پلاستیک ارزانش توی ذوق میزند.
متریال نرم، پوشش چرم و پلاستیکهای پیانو بلک در تلاش بودهاند تا ظاهر از مد افتاده اوت لندر اسپورت را پنهان کنند. اهرمها و کلیدهای بکار رفته شاید احساس خوبی ایجاد نکنند و اهرم تعویض دنده نیز کاملاً ارزانقیمت نشان میدهد. برای قرار دادن آن در موقعیت موردنظر نیروی زیادی لازم است. همچنین با بستن دربها صدایی به گوشتان میرسد که حکایت از ارزانی دارد!
فضای کابین نیز یک مشکل دیگر است. اوت لندر اسپورت در کلاس خودروهای کامپکت و ساب کامپکت قرار میگیرد اما خب این موضوع خوب نیست. بدنه خودرو کوتاهتر از سوبارو کراس ترک بوده اما طویلتر از کیا سول و هوندا HR-V میباشد. هر سه رقیب این خودرو فضای کابین و محفظه بار بیشتری نسبت به محصول میتسوبیشی دارند.
تکنولوژی و ارتباطات (نمره 6 از 10)
میتسوبیشی در مدل سال 2018 اوت لندر اسپورت از ویژگیهای استانداردی همچون صفحه لمسی 7 اینچی، رادیوی ماهوارهای، اپل کارپلی و اندروید اتو سود برده است. آینههای برقی و برفپاککنهای حساس به باران نیز در تریم پرچمدار SEL وجود دارند.
سیستمهای ایمنی اوت لندر اسپورت خیلی برجسته نیستند. اگر خواهان هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط و نوربالای خودکار باشید باید 2 هزار دلار دیگر نیز بپردازید. حتی با وجود چنین سیستمهایی نیز اوت لندر اسپورت در بحث ایمنی حرف اول را نمیزند. حسگر پارک جلو هر از گاهی هشدار میداد و در سرعتهای بالا نیز به دلایلی نامشخص خاموش میشد.
با مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی 10.2/8.4/9.4 لیتر در هر صد کیلومتر، اوت لندر اسپورت پرمصرفتر از رقبای نزدیک خود است؛ مثلاً هوندا HR-V حتی با وجود سیستم چهار چرخ محرک کممصرفتر از میتسوبیشی بوده و سوبارو کراس ترک نیز مصرف کمتری دارد. البته باک سوخت اوت لندر اسپورت به اندازه کافی بزرگ است.
با قیمت 20395 دلاری، میتسوبیشی اوت لندر اسپورت قیمتگذاری رقابتیای دارد. این خودرو تنها چند صد دلار گرانتر از هوندا HR-V با قیمت پایه 19670 دلار بوده و البته در مقایسه با مدلهای بزرگتری همچون هوندا CR-V (قیمت 24150 دلاری) و تویوتا راو 4 (قیمت 24510 دلاری) ارزانتر است. البته با این قیمت تجهیزات زیادی به دست نمیآورید.
در تریم SEL پیشرانه 2.4 لیتری بجای نسخه استاندارد 2 لیتری بکار رفته و بهای آن به 25895 دلار میرسد. آپشن هایی همچون پکیج تورینگ که شامل هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط نوربالای خودکار و سقف پانورامیک میباشد بهای 2 هزار دلاری دارد.
مشخصات میتسوبیشی اوت لندر اسپورت 2018
پیشرانه: 4 سیلندر 2.4 لیتری
قدرت/گشتاور: 168 اسب بخار/226 نیوتون متر
گیربکس: CVT (متغیر پیوسته)، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت: 7.9 ثانیه
حداکثر سرعت: 198 کیلومتر در ساعت
وزن: 1490 کیلوگرم
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: 10.2/8.4/9.4 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت پایه: 20395 دلار
قیمت مدل تست شده: 29110 دلار
منبع: motor1