مأموریت فوق‌محرمانه


آمریکا یک قدم به مذاکرات مستقیم با کره‌شمالی نزدیک‌تر شد؛ امری که شاید بتوان آن را مهم‌ترین بخش کارنامه دونالد ترامپ در بیش از یک سال سکونتش در کاخ سفید خواند. روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سفر محرمانه مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات...

آمریکا یک قدم به مذاکرات مستقیم با کره‌شمالی نزدیک‌تر شد؛ امری که شاید بتوان آن را مهم‌ترین بخش کارنامه دونالد ترامپ در بیش از یک سال سکونتش در کاخ سفید خواند. روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سفر محرمانه مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به کره‌شمالی تأیید کرد. طبق گزارش‌ها، پمپئو هم‌زمان با عید پاک به‌عنوان نماینده دونالد ترامپ در سفری فوق‌محرمانه به کره‌شمالی سفر کرده تا زمینه‌ دیدار احتمالی رهبران دو کشور و مذاکرات آنها درباره برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ‌ را فراهم کند. خبر مأموریت پمپئو اولین‌بار روز سه‌شنبه از سوی روزنامه واشنگتن‌پست و به نقل از دو فرد آگاه منتشر شد. روز چهارشنبه، دونالد ترامپ در حساب توییتر خود با تأیید خبر دیدار مایک پمپئو و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، گفت: این دیدار به‌خوبی پیش رفت و رابطه خوبی شکل گرفت. جزئیات نشست (رهبران ‌آمریکا و کره‌شمالی) هم‌اکنون در حال تنظیم‌شدن است. ترامپ در ادامه توییت خود، خلع سلاح هسته‌ای را اتفاق خوبی برای جهان و همچنین کره‌شمالی دانسته است.
این مأموریت اندکی پس از مطرح‌شدن پمپئو به‌عنوان یکی از نامزدهای پست وزارت خارجه انجام شد. این دیدار، مهم‌ترین و بالاترین سطح دیدار مقامات دو کشور از سال 2000 به این‌سو است. در آن زمان، مادلین آلبرایت، وزیر خارجه وقت ایالات ‌متحده، با کیم جونگ ایل، پدر رهبر کنونی کره‌شمالی، در پیونگ‌یانگ دیدار کرد. این دیدار همچنین اولین دیدار کیم جونگ اون با یکی از مقامات عالی‌رتبه غربی است. روز سه‌شنبه و چندین ساعت پیش از منتشرشدن گزارش واشنگتن‌پست درباره این سفر، دونالد ترامپ به خبرنگاران از مذاکراتی بسیار سطح‌بالا خبر داد. رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان دیدار با شنزو آبه، رئیس‌جمهوری ژاپن، در کنفرانسی مطبوعاتی از دیدار سطح‌بالا با کره‌شمالی خبر داد. ترامپ به خبرنگاران گفت اتفاقات خوبی در راه است؛ با‌این‌حال تأکید کرد نتیجه نهایی مهم است نه این واقعیت که ما به فکر دیدار هستیم. ترامپ افزود: ممکن است تلاش‌های دیپلماتیک برای برگزاری نشست به شکست بینجامد. او تصریح کرد: ممکن است امور روند خوبی نداشته و نشست برگزار نکنیم؛ اما ما به مسیری که در آن هستیم، ادامه خواهیم داد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین افزود که دیدار برنامه‌ریزی‌شده دو طرف، احتمالا اوایل ژوئن یا اندکی زودتر برگزار می‌شود. آن‌طور که ترامپ گفته، دولت او در حال بررسی پنج مکان برای این دیدار احتمالی هستند. وقتی از ترامپ پرسیده شد آیا یکی از این مکان‌ها آمریکاست، پاسخ داد: نه. ترامپ همچنین گفت برای رؤسای جمهوری کره‌شمالی و جنوبی که قرار است 27 آوریل برای اعلام رسمی پایان درگیری دو کره با یکدیگر دیدار کنند، دعای خیر می‌کند. جنگ میان دو کره که ایالات متحده نیز در آن درگیر بود، 65 سال پیش پایان یافت؛ اما معاهده صلح هیچ‌گاه امضا نشد. یک مقام برجسته آمریکایی که از جزئیات دیدار آگاه است‌، تأکید کرد: مذاکرات پمپئو این تصور را که ترامپ ممکن است مذاکراتی سازنده با کره‌شمالی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌ و موشکی‌ این کشور داشته باشد، تقویت می‌کند؛ اما تضمین‌شده نیست. این مسئول آمریکایی گفت: این سفر را سوئه هون، رئیس سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی، با همتای کره‌شمالی خود ترتیب داده بود و هدف از آن، ارزیابی این بود که آیا کیم آماده مذاکراتی جدی است یا نه؟ کیم جونگ اون سال گذشته و پس از یک سلسله آزمایش موشکی که واکنش منفی جامعه جهانی را به دنبال داشت، مذاکره درباره برنامه هسته‌ای این کشور را آغاز کرد. رهبر کره‌شمالی قرار است جمعه آینده با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دیدار کند.
سفر رئیس‌جمهوری چین به کره‌شمالی
هم‌زمان با تأیید خبر دیدار مایک پمپئو با کیم جونگ اون، خبرهایی نیز درباره قصد رئیس‌جمهوری چین برای سفر به کره‌شمالی منتشر شد. روز گذشته رسانه‌ها گزارش دادند شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، پس از سفر اخیر رهبر کره‌شمالی به پکن، راهی پیونگ‌یانگ می‌شود. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام «مطلع از گفت‌وگوها» گزارش داد: رئیس‌جمهوری چین اولین سفر رسمی به کره‌شمالی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری چین انجام خواهد داد. این مقام آگاه جزئیات بیشتری از این دیدار نگفته است؛ اما اوایل هفته، یکی از روزنامه‌های ژاپنی گزارش داد که سفر یادشده احتمالا پس از دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، در اواخر ماه می یا اوایل ژوئن انجام می‌شود. کیم جونگ اون اواخر مارس با رئیس‌جمهوری چین در پکن دیدار داشت و حین آن بر تعهد کشورش برای خلع سلاح هسته‌ای تأکید کرد. ناظران پیش‌بینی می‌کنند شی جین پینگ پس از نشست ترامپ و کیم به کره‌شمالی سفر کند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)