واکنش به یک گزارش


در پی انتشار گزارشی در شماره 3118 «شرق» در تاریخ یکشنبه 19 فروردین با عنوان «از ستایش تا ندا» مطلب ذیل به‌عنوان جوابیه و اعتراض اهالی این دو منطقه مهم از مشهد مقدس به دفتر روزنامه ارسال شده است که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید. منطقه شهرک شهید...

در پی انتشار گزارشی در شماره 3118 «شرق» در تاریخ یکشنبه 19 فروردین با عنوان «از ستایش تا ندا» مطلب ذیل به‌عنوان جوابیه و اعتراض اهالی این دو منطقه مهم از مشهد مقدس به دفتر روزنامه ارسال شده است که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.
منطقه شهرک شهید رجایی و شهرک شهید باهنر که با عنوان قلعه ساختمان و قلعه خیابان نیز شناخته می‌شوند، دو منطقه بسیار مهم در قلب پایتخت معنوی ایران یعنی مشهد مقدس هستند که در تقسیم‌بندی شهری جزء مناطق پایین شهر محسوب می‌شوند اما این پایین‌شهربودن به معنای آسیب‌پذیربودن این نقطه از شهر نیست بلکه در کنار مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی که بعضا ممکن است در این منطقه مانند سایر مناطق دیده شود دارای ظرفیت‌های مهمی است و افرادی که در این دو منطقه و محلات اطراف آن زندگی می‌کنند، جزء شریف‌ترین، زحمت‌کش‌ترین و پاک‌ترین انسان‌ها هستند که با تشکیل حدود یک‌ میلیون جمعیت از مجموع جمعیت سه‌ونیم‌میلیون‌نفری مشهد مقدس نقش حیاتی در رویداد‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و اهداف درنظرگرفته برای پایتخت معنوی ایران یعنی مشهد مقدس دارند.
این مناطق جزء قدیمی‌ترین مناطق مشهد مقدس و جزء استخوان‌دار‌ترین محلات این شهر هستند که براساس برنامه‌ریزی‌های غلط در دهه‌های اخیر و سیاست‌گذاری‌های اشتباه در مدیریت شهری در تقسیم‌بندی مشهد با توجه به توسعه شهر به سمت شمال مشهد و نیز غرب به‌عنوان پایین شهر محسوب می‌شوند و این در حالی است که سابقه سکونت در این دو منطقه و محلات اطراف آن از بسیاری از مناطق مشهد بیشتر است و کانون حوادث تاریخی در مشهد به حساب می‌آیند.
سیاست‌گذاری‌های غلط و برنامه‌ریزی‌های اشتباه در مدیریت شهری باعث شد تا این دو منطقه به لطف مسئولان مرفه از قطار توسعه و رونق عقب بماند و رفته‌رفته عنوان جدیدی با نام «منطقه کم‌برخوردار» یا «منطقه محروم» به اسامی و عناوین این دو منطقه افزوده شود، درحالی‌که سؤال اساسی اینجاست که وقتی صحبت از منطقه به اصطلاح محروم می‌کنیم باید دقیقا مشخص شود محروم از چه چیزی؟ ساکنان این مناطق که دلشان نمی‌خواست محروم باشند پس چه‌چیزی جز برنامه‌ریزی‌های اشتباه در مدیریت شهری در دهه‌های گذشته باعث شد تا این منطقه لقب محروم را به خود بگیرد؟
ساکنان شهرک‌های شهید رجایی، شهید باهنر و مناطق اطراف سالیان سال یعنی ده‌ها بلکه قرن‌های متمادی به صورت مسالمت‌آمیز اعم از ایرانی و اتباع دیگر کشورها، شیعه و سنی در کنار هم زندگی کردند اما این کم‌برخورداری از منابع شهری و عدم توسعه فضای شهری رفته‌رفته باعث شد تا در دو دهه اخیر شاهد مهاجرت افراد مختلف به این منطقه باشیم که مهاجرت و سکونت افراد فاقد هویت که معروف به «چ» هستند می‌باشد که این افراد عمدتا به انواع خلاف‌های اجتماعی، اخلاقی و امنیتی از جمله خریدوفروش مواد مخدر، راه‌اندازی خانه‌های فساد و... مشغول‌ند و در منطقه با ایجاد رعب‌ووحشت و دعوا و نزاع و حتی قتل و جنایت با سلاح گرم و سرد امنیت منطقه را خدشه‌دار کرده و سابقه دیرینه فرهنگی و سکونت مسالمت‌آمیز مردم منطقه در این دو شهرک را به خطر انداخته‌اند.

بانوان این منطقه و اهالی این دو شهرک جزء پاک‌ترین، زحمت‌کش‌ترین، شریف‌ترین و باانصاف‌ترین مردم مشهد هستند که در این محلات افراد مختلف اعم از کارگر، کارمند، کاسب، معلم، روحانی، پزشک، دانشجو حتی استاد دانشگاه زندگی می‌کنند و در این دو شهرک خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان، نخبگان علمی، دانش‌آموزان و دانشجویان نابغه و نخبه، قهرمانان ورزشی، پژوهشگران علمی و... زندگی می‌کنند و تنها در بخشی از این منطقه شاهد سکونت افراد خلافکار هستیم. انتظار این بود که گزارشگر محترم در کنار بازدید‌های میدانی و مشاهدات عینی خود از بخشی از این منطقه که منطقه حضور خلافکاران است، به سایر مناطق این دو شهرک نیز سر می‌زد و به جای حضور در خانه‌هایی که به‌خاطر فساد اخلاقی یا توزیع مواد مخدر تنها در بخشی از این منطقه پلمب شده‌اند، با حضور در اماکنی مانند ورزشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مساجد، حسینیه‌ها، کانون‌های فرهنگی هنری، مدارس، آموزشگاه‌ها و... نیمه پر لیوان را نیز می‌دید و خوبی‌ها و نکات مثبت این دو شهرک را نیز در گزارش خود نشان می‌داد. در شهرک شهید رجایی و شهرک شهید باهنر و مناطق اطراف آن، کانون‌های فرهنگی هنری، خیریه‌ها و مؤسسات اجتماعی، مساجد، حسینیه‌ها و مراکز فرهنگی بی‌شماری با مشارکت تعداد زیادی از اهالی خصوصا جوانان و بانوان این منطقه برای جلوگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند و در همین منطقه دانشجویان ممتاز، دانش‌آموزان برتر، قهرمانان ورزشی، بانوان کارآفرین، کارمندان نمونه، استادان فاخر و اندیشمندان بزرگ در کنار خانواده گران‌قدر شهدا، ایثارگران و جانبازان سکونت دارند».در پایان اعلام می‌کنیم که فعالان فرهنگی اجتماعی این منطقه آمادگی دارند با رسانه‌های مختلف برای واکاوی مشکلات و معضلات اجتماعی در منطقه شهرک شهید رجایی و شهرک شهید باهنر و مناطق اطراف آن همکاری لازم را با هدف کمک به جلوگیری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به عمل بیاورند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جدیدترین و جذابترین مدل‌های فنجان قهوه خوری لوکس و شیک