مات مقابل پرهام 18ساله


​​​​​​​​​​​شرق:‌ درخشش پرهام مقصودلو در رقابت‌های شطرنج مسترز شارجه همچنان ادامه دارد. دور هفتم این مسابقات چهارشنبه‌شب در حالی برگزار شد که او موفق شد به یک پیروزی دلچسب و شیرین دیگر برسد. نابغه شطرنج ایران که در هر شش بازی قبلی خود برنده شده...

​​​​​​​​​​​شرق:‌ درخشش پرهام مقصودلو در رقابت‌های شطرنج مسترز شارجه همچنان ادامه دارد. دور هفتم این مسابقات چهارشنبه‌شب در حالی برگزار شد که او موفق شد به یک پیروزی دلچسب و شیرین دیگر برسد. نابغه شطرنج ایران که در هر شش بازی قبلی خود برنده شده بود، در دور هفتم مقابل گاوین جونز، قرار گرفت و توانست این شطرنج‌باز نامدار انگلیسی را هم مغلوب خود کند تا همچنان صدر جدول مسابقات در اختیار او باشد. چائو از چین، پریانکا از هندوستان، آرتمیف از روسیه، وانگ هائو از چین و ستورامان از هند دیگر حریفان مطرحی بودند که مقصودلو در دورهای قبلی آنها را شکست داده بود. پیروزی پرهام 18ساله مقابل استاد پرآوازه انگلیسی بازتاب درخور‌توجهی پیدا کرد.
مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج، درباره عملکرد خیره‌کننده استاد بزرگ شطرنج کشورمان به «شرق» می‌گوید: «پرهام شطرنج‌باز باهوش و جنگنده‌ای است که اصلا اهل مساوی‌کردن نیست و فقط به برد فکر می‌کند. او روزی 13 تا 14 ساعت تمرین می‌کند. همین استقامتی که او در تمرینات از خودش نشان داده، باعث شده تا امروز در رقابت‌های شارجه شگفتی خلق کند. او گاوین جونزی را شکست داده که مؤلف و نویسنده کتاب «چگونه بر دفاع سیسیلی غلبه کنیم»، است؛ اما پرهام با مهارت تمام با همین دفاع سیسیلی جونز را به سادگی از پیش‌رو برداشت».هوش و ذکاوت مقصودلو در رقابت‌های شارجه شطرنج دنیا را هم مات و مبهوت خودش کرده است. سوزان پولگار، اسطوره تاریخ شطرنج جهان هنرنمایی پرهام را سحرآمیز می‌داند.
پرهام 18ساله با جایگاه جهانی ١٨٨ حالا در مسیر پیشرفتی قرار گرفته که می‌خواهد تاریخچه شطرنج ایران را تغییر دهد. چهار سال پیش زمانی که 14 سال بیشتر نداشت، در مسابقات کشوری شرکت کرد و به عنوان سومی رسید. سال بعد در همین رقابت‌ها قهرمان ایران شد و خیلی زود به عضویت تیم ملی بزرگ‌سالان درآمد تا عنوان برترین مرد شطرنج ایران را از آنِ خود کند. مقصودلو پس از کسب نتایج درخشان در رویدادهای مختلف از‌جمله جام یادبود مارگاریان و اوپن معتبر ایروفلوت سرانجام در رده‌بندی فدراسیون جهانی شطرنج، در ماه مارس ۲۰۱۸، از ریتینگ ۲۶۰۰ عبور کرد تا جوان‌ترین بازیکن تاریخ ایران در این زمینه باشد. پیش‌از‌این تنها احسان قائم‌مقامی موفق به عبور از ریتینگ ۲۶۰۰ شده بود.
رئیس فدراسیون شطرنج به دنبال این است تا شرایط بهتری را برای جوان‌ترین استاد بزرگ شطرنج ایران فراهم کند تا از مسیر پیشرفت خارج نشود: «مهم‌ترین کاری که ما باید الان برای پرهام انجام دهیم تا این روند را ادامه بدهد، این است که بتوانیم مربی زبده خارجی برایش بگیریم و هرچه بیشتر به مسابقات اعزامش کنیم. ایوان سوکولوف هلندی که سال قبل سرمربی تیم ملی بود، همان موقع به ما گفت که پرهام اگر بتواند خودش را در بخش تئوریک تقویت کند و آموزش ببیند، قطعا به یکی از نوابغ شطرنج دنیا تبدیل خواهد شد. امیدواریم بتوانیم این زمینه را برای او فراهم کنیم. پرهام علاوه بر توانایی‌هایی که در بُعد فنی دارد، از نظر اخلاقی هم یک ورزشکار نمونه است. وجود او در تیم ملی برای دیگر بچه‌ها یک امتیاز است. او دو سال پیش در مسابقات قهرمانی آسیایی امارات پنجم شد و سه‌ هزار دلار جایزه برد. او آن‌قدر مهربان است که همه هم‌تیمی‌های خود را به بیرون برده بود و این سه هزار دلار را خرج دوستانش کرده بود».
پرهام مقصودلو در‌صورتی ‌که قهرمانی رقابت‌های شارجه را از آنِ خود کند، صاحب جایزه 15 هزار دلاری این مسابقات می‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصویر تلخ از شهید حسین امیرعبداللهیان در کنار فرزندانش +عکس