استفان دی‌میستورا در راه تهران


شرق: «استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز چهارشنبه وارد آنکارا، پایتخت ترکیه، شد و از آنجا به تهران و مسکو سفر خواهد کرد. هدف از سفر او به سه کشور هم‌پیمان «ایران، ترکیه و روسیه» در امور سوریه، گفت‌وگو درباره بحران...

شرق: «استفان دی‌میستورا»، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز چهارشنبه وارد آنکارا، پایتخت ترکیه، شد و از آنجا به تهران و مسکو سفر خواهد کرد. هدف از سفر او به سه کشور هم‌پیمان «ایران، ترکیه و روسیه» در امور سوریه، گفت‌وگو درباره بحران و تحولات منطقه است. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، دی‌میستورا هدف خود را از سفر به این سه کشور، تلاش برای احیای روند سیاسی در سوریه می‌خواند. هفت سال است که بحران در سوریه آغاز شده است؛ ماراتن نفس‌گیر جنگ، آوارگی و خشونت. حالا مدتی است خبرها نشان از پایان داعش در سوریه می‌دهد؛ اگرچه هنوز تروریست‌ها و جنگ در این کشور به آخر خط نرسیده است. می‌گویند حدود 70 درصد خاک سوریه در دست بشار اسد است و این شاید عاملی باشد برای شروع مسائل و مشکلات دیگر. برای همین، عده‌ای از آغاز تحولات جدید در سوریه می‌گویند، برخی نیز همچنان بر پایان‌یافتن عمر سیاسی بشار اسد تأکید دارند و ایران و روسیه به این راه‌حلی سیاسی تأکید دارند که سرنوشت بشار اسد را مردم سوریه می‌توانند تعیین کنند؛ نه دخالت هیچ کشور خارجی دیگری. از سوی دیگر، ترکیه به چرخش مواضع خود از ضدیت با اسد، به همراهی با ایران و روسیه رسیده است؛ اگرچه در حمله اخیر به این کشور، از سوریه حمایت نکرده و خود مدت‌ها قبل به بهانه امنیت ملی، به کردهای عفرین در سوریه حمله کرد.
نشست آستانه به دنبال راه‌حل سیاسی
حدود یک‌ سال و نیم و در 9 نشست متوالی، سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در آستانه، پایتخت قزاقستان، دور هم جمع شده‌اند و هربار به راه‌حل سیاسی در سوریه تأکید کرده‌اند. در همه این نشست‌ها، استفان دی‌میستورا به‌عنوان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه شرکت کرده است. در بیانیه نشست آستانه نهم که در روزهای پایانی اسفند 1396 برگزار شد، سه کشور با تکرار اعتقاد خود مبنی بر اینکه مناقشه سوریه راه‌حل نظامی ندارد، بر پایبندی قوی و مداوم خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند. آنها در بیانیه‌ای که منتشر کردند، از قطع‌نامه 2041 شورای امنیت سارمان ملل در واکنش به وضعیت اسفناک بشردوستانه در سراسر سوریه، به‌ویژه غوطه شرقی، یرموک، فوعه و کفریا، استان ادلب، شمال استان حماه، رکبان و رقه استقبال کرده و آمادگی خود را مبنی بر ادامه تلاش‌ها برای اجرای مفاد قطع‌نامه یادشده با هدف تقویت رژیم آتش‌بس و بهبود وضعیت بشردوستانه در سراسر سوریه ابراز کردند.
راه‌حل سیاسی در میانه آتش‍باران
دی‌میستورا در راه تهران، آنکار و مسکو است و می‌خواهد حدود دو هفته بعد از نشست سران این سه کشور در آنکارا، بار دیگر بر راه‌حل سیاسی بحران سوریه تأکید کند؛ اما این‌روزها سوریه روزهای سخت‌تری را می‌گذراند. بعد از حمله شیمیایی به دوما در هجدهم فروردین‌، حمله‌ای که فرانسه و بیشتر کشورهای غربی آن را شیمیایی می‌خوانند، تحولات سوریه وارد مرحله جدیدتری شده است. مخالفان بشار اسد معتقدند او در غوطه شرقی از سلاح شیمیایی استفاده کرده که حدود 70 نفر در این حادثه کشته شده‌اند؛ اما عده‌ای معتقد هستند درحالی‌که ارتش سوریه دست برتر را در میدان نبرد با تروریست‌های مسلح دارد، به‌کارگیری مواد یا سلاح شیمیایی از سوی آنها امری منطقی به نظر نمی‌رسد. یک روز بعد از تحولات دوما، بیستم فروردین، به پایگاه هوایی تی4 حمله شد و در این حمله 14 نفر جان باختند که هفت نفر از آنها ایرانی بود؛ اما این حوادث بهانه‌ای شد در دست آمریکا و متحدانش تا در بیست‌وپنجم فروردین‌ به سوریه حمله کنند. حالا دی‌میستورا در راه ایران است و می‌خواهد راه‌حل نظامی در سوریه، جای خود را به راه‌حل سیاسی بدهد؛ همان چیزی که ایران بارها به آن تأکید کرده است. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در روزهای اخیر در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به این نکته تأکید داشته است. راه‌حلی که باید منتظر اجرائی‌شدن آن ماند، ولی با شک و تردید.
دی‌میستورا کیست؟
استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، سیاست‌مدار سوئدی-ایتالیایی متولد 1947 است. او بیش از چهار دهه است که در سازمان ملل متحد همکاری دارد. او پیش از این به‌عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق (۲۰۰۷–۲۰۰۹) و افغانستان (۲۰۱۰–۲۰۱۱)، نماینده شخصی دبیرکل برای جنوب لبنان (۲۰۰۱–۲۰۰۴) و مدیر مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در رم فعالیت می‌کرد. دی‌میستورا در بسیاری از بی‌ثبات‌ترین نقاط جهان ازجمله افغانستان، عراق، لبنان، رواندا، سومالی، سودان و یوگسلاوی سابق فعالیت کرده است. او در بیستم تیر 1393 (11 جولای 2014‌) از سوی «بان کی مون»، دبیرکل وقت سازمان ملل، به‌جای «اخضر ابراهیمی»، دیپلمات کهنه‌کار الجزایری، به‌عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه منصوب شد. ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه بود.
قرار است استفان دی‌میستورا 24 و 25 آوریل 2018 (چهارم و پنجم اردیبهشت‌) در نشست بروکسل با وزرای خارجه کشورهای اروپایی و آمریکا درباره مسئله سوریه گفت‌وگو کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

من خیلی از این آویزهای می سازم و همه آنها را می فروشم! ایده استفاده مجدد از درب پلاستیک...