پول خوشبختی می آورد!


پول خوشبختی می آورد!

ماهنامۀ معیشت در فرهنگ ما باوری وجود دارد که مطابق آن پول عامل خوشبختی نیست. اما این تصویر با واقعیت مطابقت ندارد. پول نیز به مانند هر ابزاری وجوه مثبت و منفی خاص خود را دارد و ارتباط آن با خوشبختی به رویکرد و عملکرد افراد وابسته است. البته این درصورتی است که پول از طریق حلال و شرافت‌مندانه، بدون پایمال شدن حقوق دیگران به‌دست...

در فرهنگ ما باوری وجود دارد که مطابق آن پول عامل خوشبختی نیست. اما این تصویر با واقعیت مطابقت ندارد. پول نیز به مانند هر ابزاری وجوه مثبت و منفی خاص خود را دارد و ارتباط آن با خوشبختی به رویکرد و عملکرد افراد وابسته است. البته این درصورتی است که پول از طریق حلال و شرافت‌مندانه، بدون پایمال شدن حقوق دیگران به‌دست آمده باشد. اما باور به این‌که پول باعث بدبختی افراد می‌شود نیز در جامعه وجود دارد که بسیار مخرب است. مطابق این باور که می‌توان اثر آن را در فیلم‌ها و آثار هنری به وضوح دید، ثروتمندان اغلب دچار بیچارگی هستند، در حالی‌که فقرا در خوشی و سعادت زندگی می‌کنند! چنین باورهایی یقیناً با پیشرفت اقتصادی کشور و بهبود شرایط زندگی شهروندان در تناقض است. پول از جمله عوامل اصلی شادمانی و خوشبختی است که از طریق کاربردهایی خاص باعث ارتقای کیفیت زندگی می‌شود. نمونه‌های زیر از جمله تأثیرات مثبت پول در زندگی هستند:

۱- با پول می‌توانید آن‌گونه که می‌خواهید زندگی کنید

چیزهای جذاب و دل‌پذیر در جهان بسیارند. اما استفاده از بیشتر آنها نیازمند پول است. پول به شما اجازه می‌دهد کالاهای موردنظر خود را خریداری کنید، به سفر بروید، آرامش داشته باشید و از سلامتی بهتری برخوردار باشید. به‌راستی دانشجویی که گرفتار وام دانشگاه است و در تأمین هزینه‌های خود مشکل دارد، می‌تواند به خوبی آموزش ببیند؟ پدر و مادری که از صبح تا غروب به کار مشغول هستند و همچنان در تأمین نیازهای خانواده ناتوان هستند، می‌توانند به خوبی فرزندان‌شان را تربیت کنند؟ فقر عامل بدبختی، جهل و ناآرامی است. در مقابل، پول می‌تواند به حل تعداد زیادی از مسائل کمک کند

۲- با پول می‌توانید تجربه کنید و یاد بگیرید

درست است که مراکز آموزش دولتی و دانشگاهی در ایران، خدمات بسیاری را به دانشجویان ارائه می‌کنند، اما همچنان مسیرهای جذاب و پرفایده‌ای وجود دارد که آموزش دیدن از طریق آنها نیازمند صرف هزینه است. به‌علاوه، برخورداری از پشتوانه مالی مناسب می‌تواند با ایجاد امکان حضور در دوره‌های آموزشی، سفرهای تفریحی، برخورد با گروه‌های انسانی و تجربه کاربرد اشیای جذاب، به تجارب شما بیفزاید. بدون پول کافی این موارد دور از دسترس خواهند بود. معنای این امر آن است که بدون پول، شما بخشی از تجاربی را که در زندگی پیش‌روی‌تان قرار می‌گیرد از دست خواهید داد.

۳- با پول می‌توانید کمک کنید

این مورد شاید بهترین و اصلی‌ترین ویژگی مثبت پول باشد. اگر پول کافی داشته باشید، می‌توانید آزادانه به دیگران کمک کنید، رنج‌های آنها را درمان نمایید و مشکلات‌شان را برطرف کنید. این کار علاوه بر این‌که باعث ارتقای وضعیت گروه‌های پیرامونی و جامعه می‌شود، احساس رضایت بی‌نظیری را برای شما ایجاد خواهد کرد که با هیچ تجربه دل‌پذیری قابل مقایسه نیست. با پول کافی می‌توانید به دوستان گرفتارتان کمک کنید و با کمک کردن به آنها سطح زندگی مادی و روانی خود را نیز ارتقا بخشید.

۴- با پول زندگی شما باثبات خواهد شد

بی‌ثباتی در زندگی بسیار آزاردهنده است. از این‌رو حتی می‌توان زندگی بی‌ثبات را از شرایط مالی سخت نیز نگران‌کننده‌تر دانست. پول در اینجا نیز نقشی ویژه ایفا می‌کند. برخورداری از درآمد کافی باعث پس‌انداز کافی خواهد شد. اگر پول کافی داشته باشید، می‌توانید صندوقی را برای موارد پیش‌بینی‌نشده در نظر بگیرید و در مواقع دشواری، بدون اضطراب به سراغ این صندوق رفته و نیازهای خود را برآورده سازید. در حالی‌که بدون پول کافی، کوچک‌ترین تغییری ممکن است پایه‌های زندگی‌تان را به لرزه درآورد.

۵- پول زندگی شما را کامل می‌کند

زندگی هریک از ما در سطوح متفاوت فردی، جمعی، مادی، روانی و… جریان دارد. همه این سطوح نیز به تأمین منابع مالی نیاز دارند. بدون وجود پول کافی شما ناچار هستید یکی از این بخش‌ها را مورد توجه قرار داده و از دیگر حوزه‌ها صرف‌نظر کنید. این شرایط باعث از میان رفتن توازن زندگی خواهد شد. اما اگر پول کافی داشته باشید، می‌توانید به تمام بخش‌های زندگی خود به‌صورتی متناسب توجه داشته و منابع مورد نیاز آنها را تأمین کنید. این به معنای زندگی شاد، متعادل و دل‌پذیر خواهد بود.

۶- پول آزادی می‌آورد

ساعات مداوم کار و داشتن چندین شغل به معنای آن است که فرد گرفتار چرخه‌ای بی‌پایان شده و نمی‌تواند زمان روزانه خود را مدیریت کند. کمبود منابع مالی باعث می‌شود که افراد زندگی خود را بفروشند؛ کاری که اغلب ما می‌کنیم. ما زمان و فرصت بی‌نظیر حیات را می‌فروشیم و به جای آن پول دریافت می‌کنیم. در حالی‌که اگر از راه‌های شرافتمندانه، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری رفته‌رفته شرایط مالی خود را بهتر کنیم، می‌توانیم از ساعات کاری خود بکاهیم و این امکان را داشته باشیم که بدون فشار بیرونی، خواسته‌ها و برنامه‌های واقعی‌مان را به اجرا درآوریم. بشر بدون آزادی بی‌معنا است و آزادی بدون پول دشوار به دست می‌آید.

ماهنامه معیشت، شماره ۱۷و۱۸، اسفند ۱۳۹۴ و فروردین ۱۳۹۵



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت ارزان‌ترین مدل شاهین + جدول