یافتن شغلی تازه در سال جدید؛ ضرورتها و خطرات


یافتن شغلی تازه در سال جدید؛ ضرورتها و خطرات

ماهنامۀ معیشت سال جدید می‌تواند لحظه آغاز برای بسیاری از امور زندگی باشد. شغل و حرفه شما نیز از این جمله است. ممکن است در طول سال گذشته و یا سال‌های اخیر در موقعیتی خاص به‌کار مشغول بوده باشید، اما از شرایط راضی نبوده و در پی فرصتی برای تغییر شغل انتظار بکشید. این تمایل به خودی خود ایرادی ندارد و حتی می‌تواند مفید باشد. با...

سال جدید می‌تواند لحظه آغاز برای بسیاری از امور زندگی باشد. شغل و حرفه شما نیز از این جمله است. ممکن است در طول سال گذشته و یا سال‌های اخیر در موقعیتی خاص به‌کار مشغول بوده باشید، اما از شرایط راضی نبوده و در پی فرصتی برای تغییر شغل انتظار بکشید. این تمایل به خودی خود ایرادی ندارد و حتی می‌تواند مفید باشد. با این‌حال، تغییر شغل به دلیل خطراتی که با آن مرتبط است، امکان ایجاد مشکلات جدی برای شما دارد. از این‌رو اخذ چنین تصمیمی نیاز به آماده‌سازی مناسب خواهد داشت. در اینجا سعی کرده‌ایم پنج نشانه اصلی از آمادگی برای تغییر شغل را به شما ارائه کنیم. اگر چنین ویژگی‌هایی دارید و از کار خود ناراضی هستید، شاید زمان آن فرارسیده باشد که برای یافتن موقعیتی تازه اقدام کنید. اما اگر این ویژگی‌ها را در خود سراغ ندارید، بهتر است زمانی را صرف کرده و پشتوانه خود را مستحکم کنید.

۱- برنامه دارید؟

هزینه‌های تغییر شغل بسیار گسترده‌تر از چیزی است که در ابتدا به‌نظر می‌رسد. حقوق‌تان را از دست می‌دهید، ممکن است تا مدتی قادر به یافتن کار مناسب نباشید و شرایط مالی سخت شود. به‌علاوه، خروج از فضای آشنای قبلی و ورود به محیطی جدید، مستلزم صرف انرژی بسیاری است و هماهنگی با فضای تازه زمان‌بر است. از این‌رو، تغییر شغل و خروج از محل کار فعلی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. در این برنامه باید سود و زیان این تغییر را لحاظ کنید، شرایط آینده را بررسی نمایید و امکانات پیش‌رو را فهرست کنید. در این‌صورت، فشار روانی ناشی از تغییر کاهش خواهد یافت و مسائل با سهولت بیشتری پیش خواهند رفت.

۲- می‌توانید تا شش ماه بدون حقوق زندگی کنید؟

از دست دادن حقوق قبلی و ناتوانی در یافتن شغل تازه فاجعه‌بار است. چراکه هزینه‌های زندگی خود را با شما هماهنگ نمی‌کنند، بلکه بی‌توجه به شرایط تحمیل می‌شوند! از این‌رو باید از پیش برای این فرآیند آماده باشید. باید ماه‌ها پیش از ترک محل کار، صندوقی را برای دوران بعدی درنظر بگیرید و به میزان کافی در آن پس‌انداز کنید. این مبالغ قرار است هزینه‌های شما را در دوران بی‌کاری احتمالی پوشش دهد. تا زمانی‌که حجم پول پس‌اندازشده برای تأمین هزینه شش‌ماه شما و خانواده‌تان کافی نشده است، اقدام به تغییر شغل نکنید.

۳- شرایط قانونی را درنظر گرفته‌اید؟

اغلب مشاغل براساس قراردادهای دوجانبه میان کارمند و کارفرما تعریف می‌شوند. در این قراردادها زمان‌بندی کار، جرایم و دیگر موارد مرتبط با تغییر شغل لحاظ شده است. به همین دلیل، اگر بی‌توجه به مفاد قرارداد اقدام به ترک محل کار خود کنید، ممکن است دچار دردسر شوید. بهتر است پیش از تصمیم‌گیری قرارداد خود را دقت مطالعه کنید و درصورت لزوم از افراد آگاه مشاوره بگیرید. گام دیگر برای این تصمیم، مشورت با کارفرما است. البته تا زمانی که تصمیم خود را برای تغییر شغل قطعی نکرده‌اید، بهتر است از این گفتگو پرهیز کنید. زیرا ممکن است کارفرما به سرعت به فکر جایگزین برای شما باشد و ناچار از ترک محل خدمت خود شوید.

۴- منابع کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار را دارید؟

اگر هدف شما از تغییر شغل، راه‌اندازی شرکت یا کسب‌وکاری تازه است، باید پیش از آغاز فرآیند تغییر منابع مالی و غیرمالی خود را به‌درستی ارزیابی کنید. ببینید آیا سرمایه و ابزار لازم برای راه‌اندازی شغلی جدید را دارید، یا آن‌که صرفاً بر اساس احساسات و نارضایتی دست به چنین اقدامی زده‌اید. اگر منابع برای پوشش دادن نیازها کافی نبود، دست نگاه دارید و برای تأمین آنها تلاش کنید. اگر بدون تأمین منابع کار جدید را آغاز کنید، شکست محتمل خواهد بود و شاید در آینده نیز فرصت کسب و کار شخصی را از دست بدهید.

۵- مسئولیت‌پذیر هستید؟

عبور از کارمندی و قرار گرفتن در موقعیت صاحب کسب‌وکار، علاوه بر تأمین منابع، به مسئولیت‌پذیری هم نیاز دارد. در زمان کارمندی، شما بخش کوچکی از وظایف را برعهده داشتید و صرفاً در همان حوزه محدود پاسخ‌گو بودید، اما پس از راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی، همه چیز به عهده شما است و امکان طفره رفتن از مسئولیت‌ها را نخواهید داشت. از این‌رو اگر احساس می‌کنید که برای پذیرش چنین بار سنگینی آمادگی ندارید، بهتر است در تصمیم خود تجدیدنظر نمایید.

ماهنامه معیشت، شماره ۱۷و۱۸، اسفند ۱۳۹۴ و فروردین ۱۳۹۵



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

افزایش قیمت مصوب شکر/ تغییر ارز واردات حبوبات به تالار دوم