بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول


بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول

در این مقاله به معرفی بزرگ‌ترین وسایل ساخته دست بشر می‌پردازیم. این وسایل به سه بخش وسایل زمینی هوایی و دریایی تقسیم می‌شوند. بزرگ‌ترین وسایل زمینی جهان کاترپیلار 797F این کامیون هیولایی واقعی با ارتفاع 731 سانتیمتر، عرض 944 سانتیمتر و طول 1524 سانتی‌متر است. باقیمتی حدود 200 میلیون دلار ارزان‌قیمت نیز به نظر نمی‌رسد. وزن...

در این مقاله به معرفی بزرگ‌ترین وسایل ساخته دست بشر می‌پردازیم. این وسایل به سه بخش وسایل زمینی هوایی و دریایی تقسیم می‌شوند.

بزرگ‌ترین وسایل زمینی جهان

کاترپیلار 797F

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
این کامیون هیولایی واقعی با ارتفاع ۷۳۱ سانتیمتر، عرض ۹۴۴ سانتیمتر و طول ۱۵۲۴ سانتی‌متر است. باقیمتی حدود ۲۰۰ میلیون دلار ارزان‌قیمت نیز به نظر نمی‌رسد. وزن این وسیله در حالت خالی ۲۵۴ تن است و توان حمل ۳۶۰ تن سنگ و خاک را دارا است. به لطف گشتاور خردکننده ۱۶۵۰۰ نیوتون متری و قدرت ۳۴۰۰ اسب بخاری موتور دیزل ۱۱۷ لیتری ۲۴ سیلندر خورجینی، با ۴ توربو این کامیون توانایی کشیدن استادیوم فوتبال فولادشهر را به دنبال خود دارد. ۶ عدد لاستیک مورداستفاده در این کامیون اختصاصاً توسط میشلن برای این کامیون ساخته‌شده است که سایز آن‌ها برابر55/80-R63 است و وزن هرکدام از لاستیک‌ها چهار و نیم تن است. )۵۵ اینچ عرض لاستیک و ۸۰ اینچ دیوارهای کناری یا فاق لاستیک با رینگ ۶۳ اینچی)

The Crawler خزنده ناسا

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
برخی از بزرگ‌ترین وسایل نقلیه جهان دیزلی هستند. تجهیزات حمل‌ونقل زمینی کشتی‌های مسافربری و قطارهای باری همه دیزلی هستند. خزنده ناسا نیز از این قضیه مستثنا نیست، بزرگ‌ترین وسیله حمل‌ونقل زمینی جهان نیز از موتورهای دیزل استفاده می‌کند. درواقع دو عدد از این وسیله وجود دارد یکی به نام هانس و دیگری فرانتس که هر دو توسط شرکت Bucyrus International طراحی‌شده‌اند و ناسا آن‌ها را توسط شرکت Marion Power Shovel Co ساخته است. آن‌ها در سال ۱۹۶۵ میلادی ساخته‌شده‌اند حداکثر سرعت معمول آن‌ها یک و نیم کیلومتربرساعت است اما می‌توانند با حداکثر سرعت سه و دودهم کیلومتر بر ساعت نیز حرکت کنند.

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
وزن خزنده ناسا به‌تنهایی ۲۴۹۴ تن است، اما وزن شاتلی که باید حمل کند حدود ۵۷۱۵ تن است، به همین دلیل است که این‌قدر کند حرکت می‌کند. این کشنده غول‌آسا دارای چهار موتور دیزل است که دوتای آن‌ها برای فعال نمودن جک‌ها، هدایت کردن وسیله، روشنایی و تهویه استفاده می‌شوند و دوتای دیگر برای به حرکت درآوردن وسیله مورداستفاده قرار می‌گیرند. تمام توانی که توسط این چهار موتور ایجاد می‌شود برابر با ۷۵۰۰ اسب بخار است.


سیستم حرکتی این وسیله دارای ۱۶ موتور الکتریکی است که دو موتور دیزلی که قبلاً به آن‌ها اشاره کردیم با توان ۲۷۵۰ اسب بخار ۴ عدد ژنراتور ۱۰۰۰ کیلوواتی را به گردش درمی‌آورند و برق موردنیاز این ۱۶ موتور الکتریکی را تأمین کنند. باوجوداین همه قدرت، تنها یک نفر برای هدایت این وسیله کافی است.شاید برایتان جالب باشد که بدانید این کشنده در هر ۱۳ متر ۴ لیتر سوخت مصرف می‌کند.موتور الکتریکی استفاده‌شده در سیستم خنک‌کننده آن ۷۵ اسب بخار قدرت دارد و دارای ۱۸۹۲ لیتر مایع خنک‌کننده است.باک سوخته این کشنده توانایی ذخیره ۱۸ هزار و ۹۳۰ لیتر سوخت را دارد که با آن می‌تواند ۶۴ کیلومتر مسافت را طی کند.شاید تعجب کنید اما این کشنده دارای کیلومتر شمار است و از ۰ تا ۲ مایل بر ساعت شماره‌گذاری شده.لازم به ذکر است، کارگاه مونتاژ از منطقه پرتاب موشک کمتر از شش و نیم کیلومتر فاصله دارد و خزنده ناسا این مسافت را در یک روز طی می‌کند.

Schwerer Gustav اسلحه بزرگ هیتلر

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
در آغاز جنگ جهانی دوم رهبر نازی آدولف هیتلر که مشتاق حمله به فرانسه بود دستور ساخت یک سلاح جدید با توانایی نفوذ به بتن مسلح را داد. در سال ۱۹۴۱ میلادی یک سال پس از حمله به فرانسه، متالوژیست و سازنده اسلحه آلمانی گوستاو کرایپ (Gustav Krupp) این توپ بزرگ را به ارتش هیتلر تقدیم نمود. سلاح جدید تفنگی با ارتفاع حدود ۱۲ متر ۴۷ متر طول با وزن ۱۳۵۰ تن بود و توانایی شلیک پیاپی ۱۰ گلوله توسط لوله‌ای به طول ۳۰ متر را داشت. بعدها این سلاح به اسم گوستاو بزرگ شناخته شد.

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
دو نمونه از این سلاح ساخته شد که دومی بانام دورا شناخته می‌شود و قبل از پایان جنگ جهانی نابود شد.این سلاح اولین بار در سال ۱۹۴۲ میلادی در عملیات محاصره سواستوپول در کریمه استفاده شد. در آن زمان این اسلحه ۳۰۰ گلوله شلیک کرد. البته بعدها معلوم شد که این سلاح اشکالات عمده‌ای دارد، هدف قرار دادن آن توسط خلبانان متحدین آسان بود و به دلیل وزن زیاد آن تنها در یک مسیر اختصاصی قابلیت حرکت داشت همچنین آلمانی‌ها مجبور بودند آن را در خط مقدم‏ جبهه سرهم کنند.


توپ گوستاو دو هزار نفر برای محافظت نیاز داشت. مونتاژ ۵ قسمت اصلی ۴ روز طول می‌کشید و همچنین کالیبراسیون تجهیزات برای هر شلیک چند ساعت زمان می‌برد که این به معنی شلیک تنها ۱۴ گلوله در هرروز است. پس از یک سال از اولین شلیک این توپ، نازی‌ها دیگر از آن استفاده نکردند و گویا در سال ۱۹۴۵ میلادی توسط روس‌ها نابودشده است.

Herrenknecht EPB Shield S-300 بزرگ‌ترین تی بی ام دنیا

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
Herrenknecht EPB Shield S-300 بزرگ‌ترین ‏tbm دنیا با ویژگی‌های کاملاً منحصربه‌فرد مهندسی است. برای حفاری زمین با بزرگ‌ترین مته‌ی دنیا مهندسان توسعه‌دهنده این تی بی ام مفهومی کاملاً جدید و منحصربه‌فرد را ارائه کرده‌اند. این tbm دارای دو مته حفاری یکی با قطر ۷ متر و دیگری با قطر 15.2 متر است. هر دو مته را می‌توان به‌صورت مستقل از هم در جهت عقربه‌های ساعت و یا عکس جهت عقربه‌های ساعت چرخاند. وزن این کرم خاکی غول‌آسا ۴۳۶۴ تن است و می‌تواند نیروی فشاری برابر با ۳۱۶ هزار کیلو نیوتون در فشار ۴۰۰ بار تولید کند. این ماشین توانایی تولید 125268 کیلو نیوتون متر گشتاور را دارد. این مقدار گشتاور برای بلند کردن بوئینگ ۷۴۷ که به‌طور کامل بارگیری شده است با وزن ۴۱۰ تن کافی است. طول این تی بی ام برابر با ۱۱۲ مترو قیمت آن حدود ۱۶۰ میلیون دلار است.

Big muskie بزرگ‌ترین بیل کابلی دنیا

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
مطمئناً همه شما با انواع بیل مکانیکی آشنایی دارید اما به‌احتمال‌زیاد تابه‌حال بیل کابلی ندیده‌اید و این به این دلیل است این وسیله برای کاربری‌های سنگین طراحی‌شده است و عموماً در معادن مورداستفاده قرار می‌گیرد. Big muskie در سال ۱۹۶۹ میلادی پس از دو سال فعالیت مستمر ساخته شد. این دستگاه که تا قبل از آن 4250w نامیده می‌شد ازآن‌پس بانام Big muskie شناخته شد. وزن این دستگاه ۱۲ هزار تن و ظرفیت بیل این دستگاه ۱۷۰ مترمکعب برابر با ۲۹۵ تن خاک بود. ارتفاع این بیل کابلی حدود ۶۸ متر ارتفاع دکل آن ۹۴ متر بود. طول این دستگاه با احتساب دکل آن ۱۴۸ متر و وزن بیل آن به‌تنهایی ۲۱۰ تن بود. عرض آن ۴۶ متر بود و از کابلی به قطر ۱۳۰ میلی‌متر استفاده می‌کرد.


این بیل کابلی با برقی به ولتاژ ۱۳۸۰۰ ولت به کار می‌افتاد و توسط شنی‌های هیدرولیکی به حرکت درمی‌آمد. این بیل کابلی در مدت ۲۲ سالی که مورداستفاده قرار گرفت دو برابر مقدار خاکی که برای ساخت کانال پاناما جابجا شد را جابجا کرد. سرانجام در سال ۱۹۹۱ میلادی خاموش و در سال ۱۹۹۹ میلادی اوراق شد. هم‌اکنون بیل مورداستفاده در این دستگاه به‌عنوان یادبود در اوهایو نگهداری می‌شود.

Bagger 293 بزرگ‌تریندستگاه حفاری دنیا

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
Bagger 293 یک دستگاه حفاری چرخ سطلی غول‌پیکر است که در آلمان ساخته شد. این دستگاه برای جابجایی بیش از 240700 مترمکعب خاک در یک روز تنها به ۵ نفر خدمه نیاز دارد. این دستگاه قادر است در یک روز سوراخی به قطر طول یک زمین فوتبال و به عمق ۲۴ متر حفر کند.(به شکل دایره) با وزنی بیش از 14200 تن به‌هیچ‌عنوان وسیله سریعی نیست بیش از سه هفته طول کشید تا این دستگاه سفر ۱۳۰ کیلومتری از کارخانه تا معدن Garzweiler را طی کند آن‌هم با سرعتی کمتر از یک کیلومتر در ساعت.

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
این وسیله برای حفاری از یک چرخ بزرگ به قطر ۲۱ متر استفاده می‌کند که روی آن مجموعه‌ای از سطل‌ها نصب‌شده‌اند که کار حفر زمین و انتقال خاک به نوار نقاله را انجام می‌دهد و سرانجام نوار نقاله خاک‌ها را به پلی که بزرگ‌ترین وسیله زمینی دنیا است، برای انبار کردن منتقل می‌کند.۵ نمونه از این وسیله ساخته‌شده است که همه آن‌ها برای کار در معادن بزرگ استفاده می‌شوند. ارتفاع این دستگاه ۹۶ متر و طول آن ۲۲۵ متر است. قیمت این دستگاه حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

Overburden Conveyor Bridge F60 بزرگ‌ترین دستگاه متحرک دنیا

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول
پل حمل‌ونقل F60 بیش از ۵۰۰ متر طول دارد. این پل با طول ۵۰۲ متر و وزن 13600 تن از ساختمان امپایراستیت و ناو جنگی کلاس نیمیتز (بزرگ‌ترین ناو دنیا) بزرگ‌تر است. ارتفاع آن ۸۰ متر و عرض آن ۲۴۰ متر است. این پل برای حمل زغال‌سنگ قهوه‌ای در معادن روباز مورداستفاده قرار می‌گیرد. قیمت آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

بزرگترین وسایل جهان: قسمت اول

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!