فهم دین از ساحت علم دینی /نظریه عقلانیت وحیانی یک سامانه معرفتی برای علوم است


 فهم دین از ساحت علم دینی /نظریه عقلانیت وحیانی یک سامانه معرفتی برای علوم است

خبرگزاری شبستان: اگر امروز بخواهیم دین را فهم کنیم باید از ساحت علم دینی باشد. نظریه عقلانیت وحیانی یک سامانه معرفتی است که بر اساس آن علوم حوزوی و دانشگاهی و هر آنچه که قرار است برای بشر به عنوان علم شناخته شود از آن ساحت است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه‌های علامه جوادی آملی)» صبح امروز شنبه، 15 اردیهشت در تالار علامه طباطبایی(ره) دانشگاه تهران با حضور اساتید و پژوهشگرانی همچون دکتر غلامعلی حدادعادل، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان، حجت الاسلام دکتر مهدوی کنی، رییس دانشگاه امام صادق (ع) و دیگر پژوهشگران برگزار شد.

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در این کنگره با بیان اینکه عقلانیت وحیانی یک سامانه معرفتی است که بر اساس آن علم، دانش و دین توسعه و تعالی می یابد، اظهار کرد: تردیدی نیست که امروز نقش علم و دانش و فناوری در عرصه حیات انسانی نقشی تعیین کننده دارد.

وی ادامه داد: این علم است که جامعه را می سازد و ارزش ها را تولید کرده و ارتباطات و مناسبات اجتماعی را شکل می دهد، اما مساله آن است که سامانه ای که علم را می سازد باید با تعریف و توصیف روشنی باشد، چرا که اگر این سامانه نقل و جریان های سمعی و روایات باشند آثار و نتایجی دارد که بعضا شاهد آن هستیم، نقل بدون عقل فضای نامناسب اجتماعی را ایجاد می کند و اگر امروز انحرافی در جوامع خصوصا در جوامع دینی و اسلامی شکل گرفته مرهون حرکت بر اساس سامانه نقل بدون عقل است.

حجت الاسلام جوادی گفت: ضمن اعتراف به اینکه هر کدام از این سامانه ها می تواند به سهم خود موثر باشند، اما با این وجود ناکافی بودن آنها خود منشا مشکل است؛ نظریه عقلانیت وحیانی یک سامانه معرفتی است که بر اساس آن علوم حوزوی و دانشگاهی و هر آنچه که قرار است برای بشر به عنوان علم شناخته شود از آن ساحت است.

وی ادامه داد: آنچه امروز آیت الله جوادی آملی در حوزه علوم و دانش اسلامی بیان می کند بر اساس سامانه عقلانیت وحیانی است،همان طور که فقه حجت است و اعتبار دینی دارد استفاده از آن به عنوان عقل شرعی معتبر می تواند حجت شرعی باشد، اگر امروز بخواهیم دین را فهم کنیم باید از ساحت علم دینی باشد، مشکل جوامع این است که دین را از درگاه علم دینی نمی بیند.

همچنین در بخش دیگری از این کنگره دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و همچنین رئیس شورای سیاست گذاری این کنگره طی سخنانی ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های این دانشگاه در حوزه های مختلف اظهار کرد: دانشگاه تهران 48 هزار دانشجو دارد که بیش از 64 درصد آنها در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنند و از سرمایه هایی هستند که هر کشور با استفاده از این سرمایه ها می تواند توان علمی خود را شکل دهد.

وی با اشاره به تعاملات بین المللی دانشگاه تهران افزود: علم مرز نمی شناسد و توسعه علم منوط به گردش علم و حضور محققان در کشورهای مختلف مستقل از مرزهای جغرافیایی است، تولید علم در هر کشوری با ایجاد شبکه و همکاری های بین المللی ممکن است و دانشگاه تهران در این زمینه پیشرفت های خوبی داشته است.

نیلی احمد آبادی با اشاره به اینکه پایه تغییر و تحول در جوامع از علوم انسانی و علوم اجتماعی شروع می شود، گفت: حتی توسعه صنعت و تکنولوژی نخست از تغییر در نگرش ها آغاز شده است، بنابراین از برنامه های ما توسعه علوم انسانی است و این کنفرانس قدمی برای تحقق این هدف است.

وی با بیان اینکه دانشمندان امروز ما حرف های زیادی برای گفتن دارند، ابراز کرد: در گفتمان امروز جهان علم را به عنوان واقعیت بدیهی می دانند اما نکته مهم در این میان عمق علم و به کار گیری آن است؛ ایجاد گفتمان بین دانشمندان مختلف حوزه علوم انسانی از جمله اقداماتی است که باید بین دانشمندان ایرانی و بین المللی شکل بگیرد.

رییس دانشگاه تهران گفت: این کنگره دو ویژگی دارد که یکی شامل پرداختن به موضوع توسعه و تعالی علم است و ویژگی دوم بر پایه عقلانیت وحیانی است؛ ضمن اینکه ویژگی دوم این کنفرانس بر اساس نظریه علامه جوادی آملی شکل گرفته است که این استاد فرزانه به عنوان دانشمند بزرگ اسلامی در تحقیقات خود شیوه و متادولوژی علمی را به کار می برد که مورد قبول جهان است.

گفتنی است در پایان این مراسم از جلد های 17 تا 20 «رحیق مختوم» رونمایی شد. این آثار در نمایشگاه کتاب امسال نیز عرضه شده است.

پایان پیام/248

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شبوه یمن تحت کنترل جدایی‌طلبان/ موج ترور و وحشت در این استان