مجوزهای مکان‌دار ارشاد به کتاب‌ها/ویترین نمایشگاه سالم بماند؟


مجوزهای مکان‌دار ارشاد به کتاب‌ها/ویترین نمایشگاه سالم بماند؟

نقص در سیستم اعطای مجوز به کتاب‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزاره های تاییدکننده زیادی دارد. یک مورد آن هر سال در نمایشگاه کتاب تکرار می‌شود. امسال اما تفاوت عمده‌ای پیدا کرده است.


به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه کتاب بی‌حاشیه امسال با اتفاقات جالب توجهی در هنگام برگزاری مواجه بوده است.

بنابر اطلاع خبرنگار مهر از ناشرین و نویسندگان کتاب، چندین و چند کتاب از عرضه عمومی در نمایشگاه کتاب منع شده اند و بنابر دستور مسئولین نمایشگاه، از سطح غرفه ها جمع آوری شده اند. اتفاقی که فارغ از محتوای این کتاب ها، نقص در سیستم اعطای مجوز کتاب را بار دیگر به وضوح نشان می دهد. مجوزهایی که گویا مکان مصرف دارند و در یک عرصه عمومی مثل نمایشگاه که اصلی ترین محل قضاوت درباره عملکرد ارشاد در حوزه اعطای مجوز به کتابهاست؛ اعتباری ندارد. علاوه بر آن، این اقدامات، سند دیگری بر تلقی مسئولین وزارت ارشاد از فرصت نمایشگاه کتاب به عنوان نمایش یک ویترین بی مشکل از حوزه کتاب در ایران را نشان می دهد. کتاب هایی که از عرضه در نمایشگاه کتاب منع شده اند، در همان زمان در کتابفروشی های سطح شهر قابل دسترسی بوده اند و هم اکنون نیز در کتابفروشی ها به فروش می رسند.

این اتفاق تا پیش از این به دخالت نهادهای نظارتی غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت داده می شد، اما در سال جاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صراحت اعلام کرد که دیگر شاهد سرک‌کشیدن افراد غیر از مجموعه فرهنگ در نمایشگاه کتاب نیستیم و این موضوع به طور کامل حل شده است.

بنا بر اطلاع خبرنگار مهر و تنها در یک نمونه سه اثر از مرتضی کربلایی‌لو نویسنده شناخته شده معاصر به خواست وزارت ارشاد و پس از اعلام به ناشران آنها، از حضور در نمایشگاه کتاب امسال منع شد.

مجموعه داستان گیسوف از نشر نیماژ، مجموعه داستان روباه و لحظه های عربی از نشر افراز، و داستان بلند سوگواری برای شوالیه ها از نشر ققنوس سه اثری از این نویسنده هستند که از توزیع آنها در نمایشگاه کتاب ممانعت به عمل آمد

جدای از این که داستان بلند«سوگواری برای شوالیه‌ها» پیش از این در نمایشگاه کتاب سال گذشته نیز دچار چنین اتفاقی شده بود، از سوی اداره کتاب و در اقدامی عجیب به ناشر این اثر اعلام شده که مجوز انتشار این اثر لغو و کتاب برای تجدید چاپ باید بار دیگر به این اداره عودت داده شود.

همچنین در ایام نمایشگاه کتاب از توزیع داستان بلند« هفت جن» اثر امید کوره‌چی نیز که تاکنون در هشت نوبت از سوی نشر کتابستان تجدید چاپ شده است جلوگیری به عمل آمد.

این گزارش حاکی برخی از آثار برگزیده جوایز ادبی خصوصی به ویژه در زمینه شعر نیز امسال برای حضور در نمایشگاه کتاب با دشواری روبرو شده است.

کد خبر 4294317

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سرمایه در اسلام