تازه های اندروید پی (Android 9.0)


تازه های اندروید پی (Android 9.0)

هم رسان: نسخه بتای عمومی اندروید پی چندی پیش رونمایی و منتشر شد و برخی از قابلیت های جالب توجه این سیستم عامل در Google I/O 2018 مورد بحث و بررس قرار گرفت. در این مقاله ما قصد داریم بسیاری از قابلیت های جدید اندروید پی را به شما معرفی کنیم. به گزارش پایگاه خبری هم رسان و به نقل از...

تازه های اندروید پی (Android 9.0)

هم رسان: نسخه بتای عمومی اندروید پی چندی پیش رونمایی و منتشر شد و برخی از قابلیت های جالب توجه این سیستم عامل در Google I/O 2018 مورد بحث و بررس قرار گرفت. در این مقاله ما قصد داریم بسیاری از قابلیت های جدید اندروید پی را به شما معرفی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری هم رسان و به نقل از ابرگیزمو، دستگاه هایی که در حال حاضر به روزرسانی اندروید پی را دریافت کرده اند:
اسنشال فون
گوگل پیکسل، پیکسل ایکس ال، پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال
نوکیا 7 پلاس
اوپو آر25 پرو
سونی اکسپریا XZ2
ویوو X21UD
ویوو X21
شیائومی می میکس 2 اس
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اندروید پی دستگاه خود می توانید به وبلاگ Google’s dev مراجعه کنید.

اندروید پی: قابلیت های جدید

1. طراحی کاملا جدید
طراحی این سیستم عامل با استفاده از گوشه های گرد، آیکون های جدید و یک طرح رنگی نسبتا جدید کاملا تغییر کرده است که باعث می شود رابط کاربری جدید طوری به نظر برسد که انگار از تم Flux White الهام گرفته شده است، که این تم در فروشگاه Play Store برای موتور تم مخصوص دستگاه های اندرویدی روت شده است تا به آنها کمک کند از پوسته های سفارشی در اندروید خام استفاده کنند.
اگرچه طراحی آن فوق العاده منحصر به فرد نیست، اما با این حال همچنان قابل توجه و چشمگیر است و هدف اصلی از این طراحی جدید تمرکز بر راحتی کار با این نرم افزار است.

2. ارتقای اعلان ها
در این نرم افزار چند مورد ارتقاء ظاهری و چند مورد ارتقاء عملکردی دیده می شود. برای مثال، شما به راحتی می توانید کدهای 2FA دریافت شده از طریق اس ام اس را تنها با یک ضربه کپی کنید. در واقع این نرم افزار پیام های حاوی کد عبوری یک بار مصرف یا کد های 2FA را شناسایی می کند، و زمانی که بر روی گزینه Copy در قسمت اعلان ها ضربه می زنید، کد شما مستقیما کپی می شود.
بنابراین نیازی نیست که کد احراز هویت دریافت شده از طریق اس ام اس را انتخاب کرده و آن را کپی /پیست کنید.

3. سیستم ناوبری جدید

تازه های اندروید پی (Android 9.0)سیستم ناوبری جدید در اندروید پی امکان دسترسی سریع تر به برنامه های اخیر و پیش بینی شده را فراهم می کند.
گوگل در اندروید پی حرکت های هوشمندی را برای ناوبری با استفاده از دکمه های کلیدی نرم معرفی کرده است(مشابه با موارد موجود در آیفون 10).
این حرکت ها ممکن است باعث سردرگمی بعضی ها شود و احتمالا چند روزی طول می کشد تا با این حرکت ها بر روی دکمه های نرم احساس راحتی کنید. برای مثال حرکت هایی مانند کشیدن صفحه تا بالا برای باز کردن کشوی برنامه ها و کشیدن رو به بالای صفحه تا وسط برای مشاهده اپلیکیشن های اخیر شاید راه مناسبی برای بعضی افراد نباشد.
اما به هر حال زمانی که به این حرکت ها عادت کنید، می توانید ارزش آنها را در رابط کاربری متوجه شوید.

4. موقعیت یابی داخل خانه با استفاده از وای فای
تازه های اندروید پی (Android 9.0)اندروید پی با پشتیبانی از پروتکل وای فای Wi-Fi RTT (Round-Trip-Time) IEEE 802.11mc می تواند فاصله تا نزدیک ترین هات اسپات یا اکسس پوینت را برای تعیین تقریبی موقعیت شما در داخل خانه محاسبه کند. بنابراین این قابلیت می تواند در سرویس هایی که شامل ناوبری های داخلی و ردیابی های موقعیتی دقیق هستند بسیار کاربردی باشد.

5. قابلیت Adaptive Battery
تازه های اندروید پی (Android 9.0)اندروید پی بسیار ی از پیاده سازی های A.I را به ارمغان آورده است که قابلیت “Adaptive Battery” یکی از آنهاست. این قابلیت با استفاده از یادگیری ماشینی الگوهای مصرفی شمار ا می خواند و استفاده از منابع سیستم را با توجه به اپلیکیشن هایی که در گوشی خود داریداولویت بندی می کند.

6. قابلیت App Actions

تازه های اندروید پی (Android 9.0)App Actions برخی از اپلیکیشن ها را در صفحه All Apps بالا می آورد.
قابلیت App actions یک قابلیت مرتبط با اپلیکیشن های غالبا استفاده شده است و این برنامه ها ار در ردیف اول کشوی برنامه ها نشان میدهد. علاوه بر این که می توانید برنامه های کاربردی تر را در ردیف اول کشوی برنامه مشاهده می کنید، می توانید برخی از “میانبرهای عمل” را در زیر آنها مشاهده کنید تا حتی سریعتر به کارهایی که می خواهید انجام دهید دسترسی پیدا کنید.
برای مثال اگر از اپلیکیشنی غالبا برای ارتباط با یکی از مخاطبان خود استفاده کنید، بعد از مدتی می توانید یک میانبر تماس با این مخاطب را با استفاده از این اپلیکیشن مشاهده کنید و تنها با یک ضربه با او تماس بگیرید.

7. پاسخ هوشمند در اعلان ها
تازه های اندروید پی (Android 9.0)باید اشاره کنیم که این قابلیت یک ارتقاء برای سیستم اعلان موجود است، اما تنها یک ترفند نیست و کاملا مفید و کاربردی است. برای مثال ممکن است پاسخ های هوشمندی در هنگام استفاده از اپلیکیشن Inbox مخصوص جیمیل مشاهده کنید.
به این ترتیب که وقتی ایمیلی دریافت می کنید و می خواهید پاسخ آن را ارسال کنید، اپلیکیشن Inbox چند پاسخ آماده را به شما پیشنهاد می دهد تا سریع تر به پیام خود پاسخ دهید. و حالا اندروید پی این قابلیت را برای دیگر برنامه های متفرقه نیز به ارمغان آورده است.

8. ذره بین متنی
وقتی شما قسمتی از متن را انتخاب می کنید، می توانید نمای بزرگ شده ای از آن را در بالای آن مشاهده کنید تا به راحتی بتوانید مکان نما را در هر جایی که می خواهید قرار دهید.

9. محدودیت های پس زمینه ای
در صورتی که بعضی از اپلیکیشن ها در پس زمینه باطری زیادی مصرف کنند، اندروید به صورت خودکار این برنامه را شناسایی می کند و آن را در لیست تنظیمات باطری قرار می دهد ت ابه راحتی بتواند مصرف پس زمینه ای این اپلیکیشن خاص را تنها با یک ضربه محدود کنید. بنابراین در صورتی که با کاهش باطری غیرطبیعی مواجه شدید، تنها کافی است به تنظیمات باطری بروید تا ببینید آیا اپلیکیشنی با مصرف باطری بالا در پس زمینه در آنجا ذکر شده است یا خیر.

10. Biometric Prompt
تازه های اندروید پی (Android 9.0)در زمان خرید یا تائید چیزی که نیاز به احراز هویت بیومتریک داره، اندروید در حال حاضر به جای نمایش یک پیام محاوره ای مستقل که برای اپلیکیشن طراحی شده، یک پیام احراز هویت بیومتریک مخصوص به خود را باز می کند.

11. Protected Confirmation
چندین بهینه سازی داخلی برای ارائه امنیت بهتر و بیشتر در اندروید پی وجود دارد. قابلیت Android Protected Confirmation یک Trust Execution Environment برای بررسی تائید کاربر برای شروع یک عملیات مانند شروع یک معامله حساس و مهم معرفی می کند.

12. داشبورد
تازه های اندروید پی (Android 9.0)اندروید پی یک داشبورد ایجاد می کند که می توانید در آنجا میزان استفاده از یک دستگاه را مشاهده کنید. برای مثال، تعداد باز کردن قفل دستگاه، زمان سپری شده در یک اپلیکیشن خاص و غیره .
قابلیت داشبورد به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید الگو های استفاده را تجزیه و تحلیل کنید.

13. App Timer
تازه های اندروید پی (Android 9.0)گوگل پیش از این به Digital Wellbeing اشاره کرده است. App Timer هم دقیقا قابلیتی به همین منظور است. این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا یک تایمر برای اپلیکیشن های که استفاده می کنید تنظیم کنید تا در صورت استفاده طولانی مدت از آن به شما هشدار دهد.

14. حالت مزاحم نشوید(Do Not Disturb) ارتقاء یافته
به طور طبیعی، حالت DND یا همان مزاحم نشوید تنظیماتی درباره صدای اعلان ها دارد، اما در مورد مزاحمت ها و وقفه های دیداری نمی توان کاری انجام داد (شما مجبور هستید که حتی در صورت فعال بودن حالت DND در زمان دریافت پیام های اعلان صفحه گوشی تان را بررسی کنید.) اما در اندروید پی این گزینه در اختیار شما قرار می گیرد که علاوه بر مزاحمت های صوتی، مزاحمت های دیداری اعلان ها را نیز غیر فعال کنید. شما می توانید این قابلیت را با فعال کردن حالت “Shush” در تنظیمات Do Not Disturb داشته باشید.

15. قابلیت Wind Down
تازه های اندروید پی (Android 9.0)قابلیت “Wind Down” یک نمای سیاه و سفید را معرفی می کند که باعث می شود همه چیز در صفحه نمایش غیر فعال به نظر برسد. زمانی که این قابلیت فعال می شود، باعث می شود که شما در هنگام چک کردن کردن گوشی خود قبل از خواب موارد کمتری را مشاهده کنید(بر اساس ویژگی Digital Wellbeing). در این قابلیت همه چیز در ساعت تنظیم شده ای در صبح به صورت خودکار به حالت قبل برمی گردد.

16. قابلیت روشنایی تطبیقی
ممکن است پیش از این نیز درباره این قلبلیت در گوشی های هوشمند مطالبی شنیده باشید. اما این بار این قابلیت متفاوتی است.
اندروید می تواند اولویت های شما را در هنگام تنظیم دستی روشنایی یاد بگیرد و پس از مدت زمان خاصی از تحلیل رفتارتان ، می تواند به صورت خودکار مقدار روشنایی را در موقعیت های مشابه را تنظیم کند.

17. آیکون باطری در Ambient Display
ذر اندروید پی می توانید آیکون درصدی باطری خود را در در صفحه Ambient Display مشاهده کنید.

18. دکمه اسکرین شات جدید
شما در حال حاضر مجبور نیستید برای گرفتن اسکربن سات از دکمه کم کردن صدا و دکمه خاموش روشن کردن گوشی استفاده کنید.
در اندروید پی تنها کافی است که دکمه پاور را پایین نگه دارید تا بتوانید یک گزینه اسکرین شات را در منوی پاور ببینید. این یک مورد بسیار مفید است.

19. اعلان های رابط کاربری سیستم
شاید دوست ندارید در هنگام گرفتن اسکرین شات آیکون اعلان در بالای صفحه باشد.
نگران نباشید اندروید پی این مشکل شما را حل کرده است.
شما می توانید بعضی از آیکون های اعلان سیستم را از تنظیمات App Notifications فعال یا غیرفعال کنید.

20. Lockdown
در صورتی که بخواهید سنسور اثر انگشت را موقتا غیر فعال کنید تا جلوی افرادی که می خواهند به زور دستگاه شما را باز کنند را بگیرید، تنها کافی است که دکمه پاور را پایین نگه دارید و گزینه Lockdown را انتخاب کنید.
شما می توانید دستگاه خود با استفاده از یکی از سه روش PIN/Passcode/Pattern باز کنید، که به صورت خودکار قابلیت احراز هویت اثر انگشتی را مجددا فعال می کند.

نتیجه گیری
این موارد ذکر شده در اینجا تمامی قابلیت های جدید اندروید پی نیستند و پس از مدتی استفاده از این سیستم متوجه موارد و قابلیت های بیشتری خواهید شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

با این مدل گردنبندهای پاپیونی ایده آل و منحصر به فرد، زیبا شوید!