نفس‌های آخر یک خودروی ممنوعه...


...

اولین زمزمه‌های توقف تولید پژو ۴۰۵ دهه ۸۰ شنیده شد. آتش‌سوزی‌های پی در پی این خودروی اصالتا فرانسوی داغ بزرگی بر دل خانواده‌ها گذاشت. داغی که جز با شنیدن خبر توقف تولید آن آرام نمی‌شد. با وجود ۶۰ مورد آتش سوزی در نیمه اول سال ۸۵ به نظر می‌آید سرنوشت توقف پژو نیز مانند پیکان قرار است سال‌ها به تعویق بیفتد. گزارش سازمان استاندارد از شش ماه ابتدایی سال ۹۶ پژو ۴۰۵ را جایی در قعر جدول رده بندی کیفی خودروها نشانده است اما همچنان تصمیم بر این است که پژو ۴۰۵ تا دی ماه ۹۷ تولید شود.

تبلیغات

نوسان قیمتی پژو ۴۰۵

اگر این خودرو سال آینده واقعا متوقف شود احتمالا تاثیر زیادی بر افزایش قیمت خودروهای رده قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی خواهد گذاشت. امروز برای خرید پژو ۴۰۵ صفر slx از کارخانه باید ۳۲ میلیون و ۶۰۰ و از بازار ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت. همچنین پژو جی ال ایکس هم ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. با این مقدار پول همچنین می‌توان سمند خرید اما باز هم این دو خودرو طبق گزارش سازمان استاندارد تفاوتی از نظر کیفیت با هم ندارند. از گروه هاچ بک ۲۰۶ تیپ دو برتری بیشتری نسبت به خرید پژو ۴۰۵ صفر دارد. ام وی ام ۱۱۰S هم حدود همین قیمت است. خودرویی که در ایران طرفداران زیادی ندارد.

قیمت خرید پژو ۴۰۵ صفر در سال ۱۳۷۰ از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع شد. البته نسخه وارداتی آن از فرانسه یک میلیون تومان گران‌تر بود. سال ۱۳۸۲ قیمت آن به ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. پژو جی ال آی سال ۱۳۸۵ حدودا ۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شد. این رقم سال ۱۳۹۱ به ۱۵ میلیون رسید. سال ۱۳۹۲ هم ۴ مدل پژو در ایران تولید شد که بازه قیمتی آن در کارخانه از ۲۳ میلیون تومان (پژو SLX 405 استاندارد یورو ۲) شروع می‌شد و به ۲۶ میلیون تومان (یورو ۴) می‌رسید. با مشاهده جدول زیر می‌توان نوسان قیمت پژو و دلار را با یکدیگر مقایسه کرد:

قیمت دلار
سال ۱۳۷۰ ۱۴۰
سال ۱۳۸۲ ۸۳۲
سال ۱۳۸۵ ۹۲۲
سال ۱۳۹۱ ۱۹۳۰
سال ۱۳۹۲ ۳۱۲۰
سال ۱۳۹۶ ۴۵۰۰
همه این توضیحات به معنای این نیست که منکر گذشته درخشان ۴۰۵ شویم. سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ پژو ۴۰۵ در رالی داکار پیروز شد و این آغازی برای شروع شهرت این خودرو سدان چهار در بود. کمی بعد از آغاز تولید هم ۴۰۵ به خودرو مورد علاقه ناوگان پلیس‌رانی فرانسه تبدیل شد.

۴۰۵ در ایران نیز تا سال‌ها خودرو تشریفاتی سیاستمداران بود. امروز اما این خودرو به همراه سمند به خاطر صندوق عقب‌های بزرگشان به خودرو قاچاق افاغنه در کشور تبدیل شده‌اند. خودرویی که نه تنها استانداردهای لازم را کسب نکرده بلکه به خاطر تعداد سرنشین غیرمجاز خسارات جانی زیادی را به دنبال داشته است.

با این حال دیگر دوران تولید و خرید پژو ۴۰۵ صفر در کشورهای زیادی به سر رسیده است. فروش و خرید پژو ۴۰۵ صفر در ۱۱ کشور رواج داشت و در حال حاضر دیگر تولید آن در امارات، فرانسه، اندونزی، شیلی، مالزی، هلند، تایوان، انگلیس و زیمبابوه تمام شده است و ایران و مصر تنها کشورهایی هستند که هنوز مهر توقف بر تولید آن نزده‌اند. البته مصر یک وارد کننده ۴۰۵ بوده و ایران‌خودرو از سال ۲۰۰۶ برای مصری‌ها ۴۰۵ تولید کرده و به آن ها فروخته ‌است.

منبع : ویرلن


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مقایسه دنا جوانان و آریزو 5 اسپرت، سدان‌های جوان‌پسند میلیاردی!