معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها


معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

بیش از 10 سال پیش، ب‌ام‌و با معرفی مدل X6 برای اولین بار کلاسی بنام کراس‌اوور کوپه را تأسیس نمود و چند سال بعد مرسدس بنز هم با مدل GLE کوپه به این کلاس تازه تأسیس وارد شد. حال نهایتاً سومین قطب لوکس‌سازی آلمان یعنی آئودی هم با معرفی رسمی کراس‌اوور جدید خود بنام Q8،... نوشته معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها...

بیش از 10 سال پیش، ب‌ام‌و با معرفی مدل X6 برای اولین بار کلاسی بنام کراس‌اوور کوپه را تأسیس نمود و چند سال بعد مرسدس بنز هم با مدل GLE کوپه به این کلاس تازه تأسیس وارد شد. حال نهایتاً سومین قطب لوکس‌سازی آلمان یعنی آئودی هم با معرفی رسمی کراس‌اوور جدید خود بنام Q8، به بخش کراس‌اوورهای کوپه پیوسته است. این خودروی جدید که پرچم‌دار جدید خانوادهٔ بلندقامتان آئودی یعنی Q محسوب می‌شود، بهترین‌های دو دنیا را ارائه می‌کند که شامل ظرافت یک کوپهٔ پنج‌در و کارایی یک کراس‌اوور بزرگ می‌شود.

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

Q8 با 4.99 متر طول، 2 متر عرض و 1.71 متر ارتفاع، تقریباً ابعاد یکسانی با مدل Q7 دارد و تنها کمی کوتاه‌تر، عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تر از Q7 است اما به خاطر سقف شیب‌دار، بسیار کم‌ارتفاع‌تر از آن به نظر می‌رسد. برای مقایسه، Q8 طول و عرض بیشتری نسبت به رقبای مستقیم خود یعنی مرسدس بنز GLE کوپه و ب‌ام‌و X6 دارد اما از لامبورگینی اوروس کوتاه‌تر و باریک‌تر است. این کراس‌اوور جدید آلمانی همچنین با فاصلهٔ محوری نزدیک به 3 متر، کابین بزرگی را ارائه می‌کند که به گفتهٔ آئودی جادارتر از X6 و GLE کوپه است.

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

Q8 همچنین از صندوق بار بزرگی هم برخوردار است به‌گونه‌ای که ظرفیت آن در حالت عادی برابر با 605 لیتری بوده و با خواباندن صندلی‌های عقب این عدد به 1755 لیتر می‌رسد. برای ارائهٔ درکی از فضای صندوق بار این خودرو، آئودی می‌گوید دو کیسهٔ گلف را به‌راحتی می‌توان به‌صورت عرضی در صندوق Q8 قرار داد. درب صندوق بار خودرو نیز به‌صورت استاندارد الکتریکی است.

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

Q8 در ظاهر به‌راحتی از دیگر اعضای خانوادهٔ Q قابل‌تشخیص خواهد بود زیرا طبق زبان طراحی جدید آئودی شکل گرفته که برای اولین بار در نسل جدید سدان A8 ارائه شد. یکی از ویژگی‌های ظاهری برجستهٔ این کراس‌اوور کوپه، جلوپنجره‌ای هشت‌ضلعی آن با شش خط عمودی کرومی است که توسط چراغ‌های LED ماتریکس احاطه شده است. در پروفیل جانبی خودرو، ستون C بزرگ و خط سقفی با شیب ملایم جلب‌توجه می‌کنند درحالی‌که در زیر گلگیرهای بزرگ نیز رینگ‌های 22 اینچی قرار گرفته‌اند؛ و نهایتاً در نمای عقبی Q8 هم اسپویلری یکپارچه به همراه چراغ‌های LED به چشم می‌خورند که با نواری به هم متصل شده‌اند.

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

برای کسانی که داخل نسل جدید آئودی A8 را دیده‌اند، کابین Q8 آشنا خواهد بود درحالی‌که همانند دیگر محصولات جدید ارباب حلقه‌ها، از ویژگی‌های تکنولوژیکی فراوان و پیشرفته‌ای هم برخوردار است. یکی از ویژگی‌های داخلی چشمگیر Q8، تجهیز آن به سه نمایشگر مختلف همانند سدان A8 است. نمایشگر اول که 12.3 اینچی است، به‌عنوان صفحه آمپر کابین مجازی آئودی در مقابل راننده قرار گرفته و بیشترین اطلاعات در مورد خودرو را به نمایش درمی‌آورد. صفحه‌نمایش دوم 10.1 اینچی بوده و در میانهٔ داشبورد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI را ارائه می‌کند؛ و آخرین نمایشگر هم که از نوع 8.6 اینچی است، در بخش پایینی کنسول برای کنترل سیستم تهویه و دیگر تجهیزات رفاهی تعبیه شده است.

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

ازجملهٔ تعدادی از تجهیزات رفاهی Q8 می‌توان به نمایشگر سربالا، نورپردازی داخلی، سیستم صوتی پیشرفته، ماساژور و تهویهٔ صندلی‌ها، سیستم تهویهٔ اتوماتیک چهار منطقه‌ای و… اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، برای این خودرو کلید اتصالی آئودی هم قابل سفارش است که از طریق آن با همسان‌سازی با یک گوشی هوشمند اندرویدی می‌توان درب‌های خودرو را قفل یا باز کرده و پیشرانه را روشن نمود. همچنین این سیستم می‌تواند تا 400 تنظیم مختلف را برای چندین کاربر ذخیره کند. در بخش ایمنی هم Q8 به طیف گسترده‌ای از سیستم‌های ایمنی نظیر کروز کنترل تطبیقی، هشدار تغییر خط و دوربین 360 درجه مجهز شده است.

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

Q8 در ابتدا فقط با دو پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توربوشارژ مختلف در دو مدل 55 TFSI و 50 TDI ارائه خواهد شد. پیشرانهٔ اول از نوع بنزینی بوده و 340 اسب بخار قدرت دارد درحالی‌که موتور دومی دیزلی بوده و 285 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تیپ‌ترونیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک آئودی یعنی کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. سیستم کواترو در Q8 به یک دیفرانسیل مرکزی مکانیکی مجهز است که نیروی موتور را با نسبت 40 به 60 به چرخ‌های جلو و عقب می‌فرستد. این سیستم همچنین می‌تواند برای ارائهٔ کشش بهتر، هر زمان که نیاز است نیروی بیشتری را به هرکدام از محورها ارسال کند.

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

Q8 50 TDI اما با تکیه بر پیشرانهٔ دیزلی خود می‌تواند ظرف تنها 6.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. علاوه بر این دو موتور، در ابتدای سال 2019 یک پیشرانهٔ دیزلی ضعیف‌تر با 231 اسب بخار قدرت هم بنام 45 TDI برای Q8 ارائه خواهد شد؛ اما پیشرانهٔ V6 دیزلی کنونی Q8 به تکنولوژی هیبریدی خفیف مجهز شده است که شامل یک پکیج باطری لیتیوم یون کوچک و سیستم آلترناتور استارت می‌شود. این سیستم به خودرو اجازه می‌دهد تا سرعت 160 کیلومتر در ساعت، پیشرانهٔ خود را خاموش کند. مزیت اصلی این سیستم کاهش مصرف سوخت خودرو به میزان 0.7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

آئودی وعده داده است که Q8 به لطف پلت‌فرم آلومینیومی خود، رفتار فوق‌العاده دقیقی در روی جاده داشته باشد. در این پلت‌فرم که آئودی آن‌را فریم فضایی می‌خواند، حدود 15 درصد آلومینیوم ریخته‌گری شده و 14.4 درصد فولاد با مقاومت بالا استفاده شده است. این پلت‌فرم موجب شده وزن Q8 با موتور 3 لیتری دیزلی به 2145 کیلوگرم برسد درحالی‌که ضریب آئرودینامیک آن‌هم برابر با 0.34 است. از سوی دیگر، 25.4 سانتیمتر فاصله از سطح زمین، اوورهنگ‌های کوتاه و سیستم کنترل پایین آمدن از تپه‌ها نیز در کنار هم کمک می‌کنند تا Q8 کاملاً برای رفتن به آفرود مناسب باشد.

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها

معرفی رسمی آئودی Q8، پرچم‌دار بلندقامت ارباب حلقه‌ها
برای رانندگی‌های روزمره نیز آئودی این کراس‌اوور جدید خود را به سیستم تعلیق بادی تطبیقی با کنترل کمک‌فنرها مجهز کرده است که برای مسیرهای آفرود هم واقعاً می‌تواند مفید و کاربردی باشد. علاوه بر این، سیستم فرمان ‌گیری چهارچرخ نیز به‌صورت سفارشی برای Q8 ارائه می‌شود. آئودی Q8 که در اسلواکی ساخته می‌شود، از سه‌ماههٔ سوم سال جاری در آلمان و سایر کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد درحالی‌که فروش آن در ایالات‌متحده از سال 2019 شروع می‌گردد.

[دانلود ویدئو]


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...