توسک درباره فروپاشی ناتو هشدار داد


توسک درباره فروپاشی ناتو هشدار داد

تهران- ایرنا- «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا هشدار داد فشار شدید «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می تواند منجر به فروپاشی این ائتلاف شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از نشریه انگلیسی تایمز، توسک در جمع رهبران اتحادیه اروپا گفت که ترامپ تهدیدی جدی علیه اتحاد غرب محسوب می شود و نادیده گرفتن خطاهای او اشتباه است.
وی افزود: ترامپ در پیگیری ماموریت خود علیه نظام بین المللی جدی است.
توسک در ضیافت شام پنجشنبه شب در بروکسل گفت: ترامپ ظاهرا مجذوب رهبران مستبدی مانند «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه شده است.
تایمز به نقل از منابع ارشد دیپلماتیک (که نامشان فاش نشده ) نوشت: ترامپ اعلام کرده که اتحادیه اروپا، ناتو و سازمان جهانی تجارت سازمان های بدی هستند.
این روزنامه افزود: رهبران اتحادیه اروپا در ضیافت شام بروکسل درباره سیاست های ترامپ ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند که این سیاست ها می تواند به «بدترین سناریو» یعنی فروپاشی ناتو منجر شود.
سیاست های ترامپ در چند وقت گذشته -از وضع تعرفه ها علیه متحدان اروپایی اش گرفته تا وعده خروج از ناتو- کشورهای متحد سنتی واشنگتن را آزرده خاطر کرده است.
ترامپ که در زمان انتخابات ریاست جمهوری اش ناتو را سازمانی منسوخ توصیف کرده بود، اکنون با انتقاد از اعضای این سازمان به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در خصوص اختصاص بودجه دفاعی تهدید به خروج از آن کرده است.
روزنامه واشنگتن پست پیشتر گزارش داد که ترامپ مارس گذشته (اسفند 96) به نخست وزیر سوئد گفت که آمریکا باید از ناتو خارج شود. برخی از مشاوران ترامپ سپس گفتند که وی شوخی کرده است.
در مقابل گزارش ها درباره تلاش پنتاگون برای ارزیابی تبعات خروج نیروهای آمریکایی از آلمان زنگ هشدار را دربین اروپایی ها به صدا در آورده است.
اظهارات ترامپ در اجلاس سران گروه 7 درباره این که ناتو به اندازه قرارداد نفتا بد و برای آمریکا هزینه بر است، نگرانی اروپا را درباره کاهش هزینه دفاعی این کشور در ناتو برانگیخته است.
اتهام ترامپ علیه متحدان آمریکا درباره این که منفعت بیشتری از روابط تجاری با واشنگتن کسب می کنند، روابط ترانس آتلانتیک را به پایین ترین سطح کاهش داده است. اختلافات آمریکا و اروپا با اعمال تعرفه های آمریکا و فشار بر ناتو برای افزایش بودجه دفاعی خود افزایش یافته است.
اروپام**9158**1485


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...