چرا ولیعهد سعودی می خواهد پدرش پادشاه باقی بماند؟


چرا ولیعهد سعودی می خواهد پدرش پادشاه باقی بماند؟

شفقنا- «بروس ریدل» نویسنده و محقق آمریکایی و مدیر مطالعات اطلاعاتی  در موسسه بروکینگز در مقاله ای نوشت: چرا امیر محمد بن سلمان که یکسال از انتصابش به عنوان ولیعهد سعودی گذشته است، هنوز به پدرش نیاز دارد علی رغم اینکه او که به عنوان حاکم فعلی عربستان شناخته می شود، چشمش به تخت سلطنتی است و حتی گزارش هایی […]

چرا ولیعهد سعودی می خواهد پدرش پادشاه باقی بماند؟

شفقنا- «بروس ریدل» نویسنده و محقق آمریکایی و مدیر مطالعات اطلاعاتی در موسسه بروکینگز در مقاله ای نوشت: چرا امیر محمد بن سلمان که یکسال از انتصابش به عنوان ولیعهد سعودی گذشته است، هنوز به پدرش نیاز دارد علی رغم اینکه او که به عنوان حاکم فعلی عربستان شناخته می شود، چشمش به تخت سلطنتی است و حتی گزارش هایی منتشر شده مبنی بر اینکه کناره گیری پدرش به نفع او تنها مسئله وقت است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از القدس العربی، این کارشناس، محقق و مولف کتاب «پادشاهان و روسای جمهور: زنان عربستان و آمریکا از زمان روزولت» در مقاله ای در سایت «المانیتور» در پاسخ به این سوال می نویسد: «یک سال پس از آنکه پادشاه پسرش را به عنوان ولیعهد منصوب کرد، این شاهزاده ۳۲ ساله هنوز در زمینه مشروعیت واعتبار به پدرش متکی است.

نویسنده بیان کرد: شاهزاده محمد بن سلمان نوعی قطب بندی ایجاد کرده است که آل سعود از بیش از نیم قرن هرگز به خود ندیده است.

نویسنده در ادامه به نحوه به قدرت رسیدن محمد بن سلمان اشاره می کنذ و با بیان اینکه پدرش ملک سلمان در تابستان گذشته امیر محمد بن نایف که مرد دوم زنجیره حکومتی در عربستان بود را برکنار و پسرش را بدون هیچ توضیحی به جایش منصوب کرد، افزود: بن نایف درزمینه شکست القاعده در داخل عربستان موفق بود و چندین اقدام تروریستی را در اروپا و آمریکا خنثی کرد و چندین بار از ترور نجات یافت. او از زمان برکناری در حصر به سر می برد و تمامی مکالماتش ردیابی می شود و حساب های بانکی اش نیز بلوکه شده است.

ترور بن سلمان؛ امری محتمل

ریدل در این مقاله با اشاره به اینکه ترور بن سلمان امر محتملی شده است بویژه اینکه شایعاتی مبنی بر اقدام برای ترور وی در آوریل گذشته وجود دارد به طوری که تقریبا یک ماه از انظار عمومی به دور بود، در ادامه افزود: این حادثه هنوز مبهم است.

ریدل افزود: نوعی بی ثباتی در عربستان وجود دارد و سخنانی درباره اینکه ولیعهد عربستان در خصوص امنیتش دچار وسواس شده، رد و بدل می شود.

جنگ یمن و سناریوی سرنگونی پادشاه عربستان

نویسنده در ادامه این مقاله با اشاره به اینکه نشانه بارز سیاست خارجی ولیعهد عربستان، جنگ یمن بود ، در ادامه نوشت: عربستان و متحدانش امید دارند که نبرد سیطره بر بندر مهم الحدیده یمن، تعادل قدرت را پس از بیش از سه سال از این نبرد، به نفع آنها تغییر دهد اما این حمله تنها تلاشی مایوسانه از سوی عربستان برای خروج از باتلاق جنگ یمن است؛ جنگی که هزینه های گزافی برای عربستان به همراه داشته و میلیون ها یمنی را با قحطی روبرو کرده است و به نفع ایران به عنوان اصلیترین رقیب عربستان بوده است.

وی در پایان بیان کرد: جالب اینجاست که جنگ ۵۵ سال پیش علیه یمن به عنوان پوششی برای سرنگونی ملک سعود استفاده شد به طوری که ملک فیصل، از مداخله عبدالناصر در یمن برای تقویت موقعیتش بهره برد و ملک سعود به قاهره و از آنجا به آتن رفت و دیگر هرگز به عربستان بازنگشت.

خبر را در القدس العربی ببینید

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس/ نفس بازغی عکسی دو نفره را با عشقش رو کرد!