مهاجرت درچهارمحال و بختیاری افزایش یافت/ حاشیه نشینی 16 هزار نفر


مهاجرت درچهارمحال و بختیاری افزایش یافت/ حاشیه نشینی 16 هزار نفر

شهرکرد- نبود شغل مناسب و کمبود منابع آب در برخی از روستاهای چهارمحال و بختیاری سبب افزایش مهاجرت شده که این اتفاق معضلی به نام حاشیه نشینی را ایجاد کرده است .


خبرگزاری مهر، گروه استان ها- سید محمد رضا موسوی: مهاجرت از منطقه ای به منطقه دیگر یکی از مهمترین تصمیم ها در زندگی افراد در مناطق مختلف به شمار می رود که می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. پیدا کردن شغل و بهره گیری از خدمات مطلوب تر برای زندگی بهتر از مهمترین عوامل مهاجرت مردم به شمار می رود. در این میان بروز برخی مشکلات نظیر خشکسالی و سخت شدن زندگی نیز، از دیگر عوامل مهاجرت است .

چهارمحال و بختیاری یکی از استان های محروم و کمتر توسعه یافته کشور و جزو استان هایی است که بیشترین سکونتگاه های روستایی را دارد. این استان ۴۰ شهر و ۹۰۰ روستا دارد که بیشترین روستاها در شهرستان لردگان واقع شده اند.

این استان طی یک دهه گذشته تا کنون دچار خشکسالی شده و بارش ها در این استان بسیار کاهش یافته است. بیشتر شغل های این استان در گذشته به علت آبخیز بودن و شرایط پر بارش در بخش دامپروری و کشاورزی بوده که با بروز مشکل کم آبی، ادامه این شغل ها با مشکل مواجه شده است.

مهاجرت درچهارمحال و بختیاری افزایش یافت/ حاشیه نشینی 16 هزار نفر

در حال حاضر بسیاری از منابع تامین کننده آب شرب و کشاورزی در روستاهای این استان خشک و روستائیان و کشاورزان بسیاری در روستاها بیکار شده اند و همین عامل نقش مهمی در افزایش مهاجرت مردم از روستاها به شهرها داشته است.

افزایش نرخ بیکاری در استان و نبود شغل مناسب از دیگر عوامل مهاجرت در استان به شمار می رود که فرد برای به دست آوردن شغل مناسب به شهرها مهاجرت می کندراشد جزایری رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: مهاجرت از مهمترین عوامل افزایش حاشیه نشینی در استان چهارمحال و بختیاری است. بسیاری از مردم از روستاها برای بهره مندی از خدمات بهتر به شهرها مهاجرت می کنند که این اتفاق، زمینه ساز ایجاد حاشیه نشینی است.

وی بیان کرد: نقاط حاشیه نشین در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده اند و بیش از ۱۶ هزار نفر در این مناطق زندگی می کنند.

وی معتقد است که حاشیه نشینی در شهرها موجب ایجاد آسیب های اجتماعی می شود و در حال حاضر پنج منطقه آسیب پذیر در این استان شناسایی شده که از مهمترین علت های آن، حاشیه نشینی به شمار می رود.

رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: افزایش نرخ بیکاری در استان و نبود شغل مناسب از دیگر عوامل مهاجرت در استان به شمار می رود که فرد برای به دست آوردن شغل مناسب به شهرها مهاجرت می کند.

علی ابراهیمی یکی از اهالی روستای دستگرد امامزاده بخش فرخ شهر استان چهارمحال و بختیاری است که به شهرکرد مرکز استان مهاجرت کرده است.

او می گوید هزینه های زندگی در روستا افزایش یافته و درآمد بسیار پایین است. بهره مندی مناسب از خدمات شهر و افزایش درآمد و ایجاد شرایط زندگی بهتر برای خانواده از مهمترین علت های مهاجرت او به شهرکرد بوده است.

مهاجرت درچهارمحال و بختیاری افزایش یافت/ حاشیه نشینی 16 هزار نفر

شغل مناسب در روستاها وجود ندارد

وی بیان کرد: شغل مناسب در روستا وجود ندارد و کسانی که در حال حاضر در روستاها زندگی می کنند به واسطه فعالیت در بخش کشاورزی و دامپروری است.

وی گفت: کسانی که دارای زمین کشاورزی هستند می توانند درآمد خوبی داشته باشند. در حال حاضر زمین های کشاورزی گران قیمت هستند و جوانان قدرت خرید زمین کشاورزی را ندارند و مجبور هستند برای یافتن شغل به شهرهای استان و شهرهای دیگر مناطق کشور، مهاجرت کنند.

وی می گوید: افزایش درآمد نیازمند داشتن شغلی مناسب است که امکان یافتن شغل مناسب در شهرها بیشتر از روستاها است.

کم آبی موجب بیکاری بسیاری شده است

نماینده مردم شهرستان های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی معتقد است که کم آبی کشاورزی و دامپروری چهارمحال و بختیاری را محدود کرده است.

علی کاظمی بیان کرد: کاهش بارش ها موجب ایجاد کم آبی و خشکسالی در چهارمحال و بختیاری شده است. بسیاری از چشمه ها و قنات ها در این استان خشک شده و بسیاری از اراضی کشاورزی از زیر کشت خارج شده اند.

مهاجرت درچهارمحال و بختیاری افزایش یافت/ حاشیه نشینی 16 هزار نفر

نماینده مردم شهرستان های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر به علت کاهش بارش ها و کمبود منابع آب زمینه توسعه بخش کشاورزی وجود ندارد و همین امر سبب افزایش بیکاری در این استان شده است.

بیکاری از مهمترین مشکلات در روستاهای چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که نقش اصلی در افزایش مهاجرت داشته است. کسب و کارها در این استان از دیرباز کشاورزی و دامپروری بوده و کمتر به صنعت توجه شده است.

افزایش جمعیت و تعداد جوانان جویای کار از طرفی و کمبود منابع آب و مجوز ندادن به حفر چاه از طرف دیگر سبب شده که بخش کشاورزی و دامپروری نتواند جوابگوی اشتغال جوانان روستاها باشد.

در حال حاضر به علت خشکسالی و کاهش بارش برخی از دشت های شهرستان های چهارمحال و بختیاری ممنوعه اعلام شده اند و دیگر مجوز حفر چاه برای طرح های کشاورزی داده نمی شود. اولین قدم برای ایجاد یک طرح کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مانند گلخانه و پرورش دام و... نیازمند تامین آب است تا روند صدور مجوز ادامه یابد. در حالی که هیچ گونه مجوز حفر چاه برای طرح های کشاورزی و دامپروری در روستاها داده نمی شود نباید انتظار داشت جوانان بتوانند برای خود در بخش کشاورزی و دامپروری شغلی ایجاد کنند.

مهاجرت از روستا به شهر زمینه ساز ایجاد مشکلات مختلف برای مهاجر و مهاجر پذیران است و مهاجرت روستائیان مهمترین عامل ایجاد معضل حاشیه نشینی به شمار می رود

کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: مهاجرت از روستا به شهر زمینه ساز ایجاد مشکلات مختلف برای مهاجر و مهاجر پذیران است و مهاجرت روستائیان مهمترین عامل ایجاد معضل حاشیه نشینی به شمار می رود.

علی صمیمی گفت: حاشیه نشینی مهاجران روستایی نه به نفع مهاجران است و نه به نفع شهر نشین ها و شهرهایی که پذیرای این مهاجر ها شده است دچار مشکلات متعددی می شوند.

وی اظهار داشت: مهاجرت عامل های بسیار زیادی دارد که از مهمترین آن یافتن شغل به شمار می رود که این انگیزه را ایجاد می کند که برای افزایش درآمد و آینده خوب فرزندان به شهرها مهاجرت کنیم.

کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: متاسفانه آشنا نبودن مهاجر به تمام زوایای شهر نشینی از جمله فرهنگ، آسیب های اجتماعی، مخارج بالا، روابط اجتماعی و... سبب می شود مشکلات بسیار زیادی برای مهاجر ایجاد شود.

وی بیان کرد: مهاجران به علت داشتن بودجه های پایین بیشتر به دنبال سرپناه های ارزان قیمت هستند و تنها به همین عامل می اندیشند و دیگر عوامل از جمله نوع سبک زندگی مردم، فرهنگ مردم و شغل مردم توجه نمی کنند. شاید محله ای که از سوی مهاجر پذیر انتخاب شده است یک منطقه پر آسیب باشد و آینده فرزندان این خانواده روستایی را در خطر قرار دهد.

کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شهر با تمام فرصت های شغلی و درآمد بیشتر از روستا، آسیب های اجتماعی بالاتری نیز نسبت به روستا دارد که شاید برای یک خانواده روستایی خوشایند نباشد. مردم با فرهنگ های مختلف در یک شهر قرار دارند و یکدستگی فرهنگی مانند روستا وجود ندارد.

مهاجرت درچهارمحال و بختیاری افزایش یافت/ حاشیه نشینی 16 هزار نفر

وی تاکید کرد: فراهم آوردن زمینه ایجاد شغل و افزایش خدمات در روستاها از مهمترین اهداف دولت ها به شمار می رود که نقش مهمی در کاهش مهاجرت به شهرها دارد.

وی با اشاره به اینکه هزینه خدمات دولت در شهرها با افزایش مهاجرت افزایش می یابد، بیان کرد: جلوگیری از مهاجرت روستائیان زمینه ساز کاهش هزینه های دولت است.

کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی در چهارمحال و بختیاری می گوید: باید از ظرفیت های هر منطقه برای ایجاد شغل بهره گیری کرد و درآمد روستائیان را افزایش داد. بسیاری از روستاهای چهارمحال و بختیاری ظرفیت های گردشگری دارند که می توانند قطب گردشگری شوند و ورود گردشگران به این مناطق افزایش یابد.

وی تاکید کرد: باید زیر ساخت های گردشگری در این مناطق ارتقا یابد و از ظرفیت سرمایه گذاران در این مناطق بهره گرفت.

ترویج فرهنگ کارآفرینی در چهارمحال و بختیاری ضروری است

در حالی که مهاجرت از روستاها در حال افزایش است و پدیده حاشیه نشینی در شهرها در حال رقم خوردن است، باید دولت برای ایجاد شغل در این استان توجه ویژه داشته باشد. اعمال بسته های تشویقی برای تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این استان می تواند نقش مهمی در ایجاد شغل داشته باشد.

باید از ظرفیت ها و پتانسیل های این استان برای ایجاد شغل بهره گرفت و تلاش کرد فرهنگ کارآفرینی در این استان نهادینه شود. بسیاری از جوانان این استان فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و تنها شغل را کار کردن برای یک سازمان و یا یک شرکت می دانند و هیچگاه به ایجاد شغل برای خود و مدیریت آن توسط خود فکر نکرده اند که این مهم نیازمند ایجاد مهارت در کارآفرینی و حرکت در مسیر تبدیل ایده به ثروت است.

کد خبر 4350068

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نجات 14 طبیعت‌گرد در چهارمحال و بختیاری پس از 12 ساعت عملیات