حمایت بهزیستی پردیس از زنانی که مورد خشونت قرار گرفته اند


پردیس- رییس اداره بهزیستی شهرستان پردیس از حمایت این اداره از زنانی که...
پردیس- رییس اداره بهزیستی شهرستان پردیس از حمایت این اداره از زنانی که مورد خشونت همسران قرار گرفته و یا از خانه رانده شده اند، خبر داد.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- طیبه دادره: اجتماعی بودن انسان ها و نیاز به زندگی در اجتماع و ارتباط با دیگران بخشی جدایی ناپذیر از خصوصیات بشری است، که با کمک آن بسیاری از نیازهای خود را مرتفع می کند، اما همین ارتباطات و زندگی اجتماعی بخواهیم یا نخواهیم، مشکلاتی نیز برای جوامع و افراد رقم خواهند زد و آسیب هایی را در پی دارند، که از آن ها به « آسیب های اجتماعی» یاد می شود.

این آسیب های اجتماعی در پی برخی شرایط در جوامع اوج می گیرد و به یک چالش تبدیل می شود، از طرفی اداراتی مانند بهزیستی و نهادهای فرهنگی و حکومتی دیگر نقش مهمی در مقابله با آسیب های اجتماعی و حمایت از افراد آسیب دیده در اجتماع بر عهده دارند.

برای اطلاع از وضعیت مقابله با این آسیب ها در شهرستان تازه تاسیس پردیس در شمال شرق تهران، به سراغ معصومه نعیمی، رییس اداره بهزیستی این شهرستان رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم، که حاصل آن در ادامه می آید:

* اداره بهزیستی پردیس چه فعالیت هایی در خصوص مقابله با آسیب های اجتماعی دارد؟

بهزیستی در ۴ حوزه تخصصی اجتماعی، توانمندی، پیشگیری و مشارکت ها فعالیت دارد و یکی از فعالیت هایی که در حوزه اجتماعی انجام می شود، بحث آسیب های اجتماعی و اورژانس اجتماعی است.

اورژانس اجتماعی پردیس از بهمن ماه سال گذشته به صورت رسمی شروع به فعالیت کرده است و خدماتی که در اورژانس ۱۲۳ ارائه می شود در ۴ مقوله کودک آزاری، همسرآزاری، سالمند آزاری و معلول آزاری است.

* نحوه ارتباط مردم با اورژانس اجتماعی از چه طریقی است؟

شماره تلفن ۱۲۳ بهترین راه ارتباطی مردم با اورژانس اجتماعی است، کارشناسان پس از دریافت پیام هایی که از طریق خط ۱۲۳ به بهزیستی اعلام می شود، در محل حضور پیدا می کنند و اقدامات مددکاری و روانشناسی را ارائه می کنند و در صورت نیاز به دریافت حکم قضایی، این گزارش ها همراه با فرد آسیب دیده اعم از آقا، خانم، سالمند، کودک و یا معول به اداره بهزیستی تحویل داده می شود.

* در خصوص کاهش طلاق به طور ویژه چه اقداماتی انجام شده است؟

در این خصوص طرح مداخله در کاهش طلاق است و طی این طرح زوجینی که دادخواست طلاق به دادگاه می دهند، جهت انجام مشاوره قبل از طلاق به بهزیستی ارجاع داده می شوند و اقدامات لازم مددکاری و روانشناسی به زوجین داده می شود و خانواده و فرزندان و مسائل حقوقی طرفین مورد بررسی قرار می گیرد و مشکلات مطرح می شوند و از لحاظ مددکاری و روانشناسی مورد بررسی قرار می گیرند و در صورتی که مسائل و مشکلات قابل حل باشد با حضور روان پزشک و مشاور زوجین به سمت سازش سوق داده می شوند و در غیر این صورت جهت ادامه روند کارهای حقوقی به دادگاه فرستاده می شوند.

* یکی از مهم ترین مباحث در خصوص رسالت های بهزیستی، بحث پیشگیری است، در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

پیشگیری شامل پیشگیری از آسیب های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت ها است، ما در این حوزه بیشتر بر روی آموزش جامعه هدف متمرکز شده ایم و آموزش هایی از قبیل مهارت های زندگی، آموزش پیشگیری از اعتیاد، آموزش خانواده، آموزش پیش از ازدواج و آموزش فرزند پروری در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

حمایت بهزیستی پردیس از زنانی که مورد خشونت قرار گرفته اند

این آموزش ها در مدارس، محلات، کتابخانه ها وکارخانجات ارائه می شود و طیف وسیعی از افرادی که در این اماکن حضور دارند، از این آموزش ها بهره مند می شوند و هدف ما این است، که بتوانیم سطح آگاهی افراد جامعه را افزایش بدهیم.

* در مواجهه با «خشونت علیه زنان» اقدام موثری داشته اید؟

مسئله ای که وجود دارد، این است، که در بین آسیب های اجتماعی زنانی وجود دارند که مورد خشونت های خانگی قرار می گیرند و برای سامان دهی و حمایت از این زنان بهزیستی اقدام به تاسیس خانه های امن کرده است و زنانی که مورد خشونت همسر قرار می گیرند و یا از خانه رانده می شوند، در این خانه ها مورد حمایت قرارمی گیرند و اقدامات لازم جهت توانمندی این افراد از نظر روانی، اجتماعی و اقتصادی صورت می گیرد.

فعالیت هایی که بر روی این افراد صورت می گیرد، موجب توانمندی این افراد می شود و این خانم اگر کودکی هم داشته باشد، می تواند فرزند خود را نیز به همراه بیاورد و پس از طی دوران آموزش و زمانی که فرد احساس می کند، که توانمندی های لازم را کسب کرده و می تواند خارج از بهزیستی زندگی کرده و فعالیت داشته باشد و از خانه امن ترخیص می شود.

اما حتی پس از ترخیص نیز ارائه این خدمات برای این افراد وجود دارد و چنانچه فردی نیاز به مشاوره حقوقی، روانشناسی و خدمات مددکاری داشته باشد، می تواند به این خانه ها مراجعه کند.

این خدمات تا زمانی که فرد احساس نیازی به بهزیستی نداشته باشد، استمرار دارد.

* برخی گلایه ها در خصوص خدمات بهزیستی در پردیس نیز وجود دارد، در این خصوص چه اقداماتی صورت پذیرفته است؟

بله، این موارد طبیعی است، از آنجایی که شهرستان پردیس یک شهرستان نوپا محسوب می شود، خود سازمان بهزیستی مدت ۴ سال است که در این شهرستان به فعالیت پراخته و بسیاری از خدماتی که در این سازمان وجود دارد و مورد نیاز جامعه هدف و افراد شهرستان است، به طور کامل و جامع ارائه نمی شود.

از جمله این خدمات خانه امن پردیس است و در حال حاضر از وجود این خانه ها در پردیس بی بهره هستیم و مواردی که به بهزیستی پردیس ارجاع داده می شوند و یا مراجعه حضوری جهت ارائه مشکات دارند با هماهنگی بهزیستی تهران و خانه های امن تهران ارجاع می دهیم و بقیه خدمات را توسط بهزیستی تهران دریافت می کنند.

* معلولین از اقشار هدف بهزیستی محسوب می شوند، خدمت رسانی به این قشر به چه صورت است؟

در کار سامان دهی آسیب های اجتماعی خدمات دهی به معلولین نیز از فعالیت های اداره بهزیستی به حساب می آید و افرادی که دارای معلولیت جسمی، ذهنی، ضایعه نخاعی و روانی مزمن هستند، تحت حمایت بهزیستی قرار می گیرند و این افراد متناسب با نوع و شدت مشکلی که دارند خدمات متفاوتی را از بهزیستی دریافت می کنند و بعضا افرادی که دارای معلولیت شدید و تحت پوشش بهزیستی هستند و از این مرکز مستمری دریافت می کنند.

در کنار این مستمری خدمات جانبی از جمله گفتار درمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و همچنین تجهیزات ولوازم توانبخشی به خانواده های دارای معلول ارائه می شود.

کد خبر 4355159