آقایی: جاکارتا میدان نبرد قدرت‌هاست / اولین زن ایرانی رنکینگ جهانی جودو هستم


آقایی: جاکارتا میدان نبرد قدرت‌هاست / اولین زن ایرانی رنکینگ جهانی جودو هستم

دختر ملی‌پوش جودو ایران درباره حضورش در بازی‌های آسیایی گفت: آسیا مهد جودو به شمار می‌رود و جارکارتا میدان نبرد قدرت‌هاست.

آقایی: جاکارتا میدان نبرد قدرت‌هاست / اولین زن ایرانی رنکینگ جهانی جودو هستمبه گزارش خبرنگار ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی جودو ایران در حالی پا به هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی جاکارتا پا خواهد گذاشت که در جمع نفرات خود دو جودوکار زن نیز خواهد داشت. دنیا آقایی و مبینا عزیزی در اوزان 70 و 56 کیلوگرم به نمایندگی از دختران جودو ایران، روی تاتامی جاکارتا خواهند رفت تا به رقابت با حریفان آسیایی خود بپردازند.

«دنیا آقایی» یکی از ملی پوشان جودو ایران در این بازی هاست. دختر جوانی که با وجود تجربه کم و با وجود اینکه نخستین بازی های آسیایی روزهای حرفه‌ای ورزش خود را تجربه خواهد کرد، اما سرشار از آمادگی است تا نمایش خوبی در میدان جاکارتا از خود ارائه دهد. با این ورزشکار و نماینده ایران در جاکارتا، درباره وضعیتش و میزان آمادگی برای حضور در این المپیک آسیای، گفتگو کردیم.

**خودت را معرفی کن و بگو چند سال است در رشته جودو فعالیت می‌کنی؟

من دنیا آقایی هستم. 22 اردیبهشت سال 73 در تهران متولد شدم و در حال حاضر ساکن شهر شاهرود هستم. نزدیک به 13 سال است که جودو کار می‌کنم و نزدیک به 10 سال است که به طور ثابت در تیم ملی جودو بانوان ایران حضور دارم. در رده های مختلف سنی نوجوانان و جوانان و بزرگسالان در تیم ملی حضور داشته ام.

**در بین این همه رشته چرا انتخاب تو برای گام گذاشتن به دنیای حرفه ای ورزش، رشته جودو بود؟

خانواده من کاملا ورزشی بودند و پدرم علاقه زیادی به ورزش‌های رزمی داشت و این در علاقه‌مندی من بی تاثیر نبود. البته باید اظهار کنم که مشوق اصلی من در حضور در این رشته و یادگیری آن، خاله من بود که داور بین المللی جودو هستند و مربی من هم بودند. من اصول ابتدایی جودو را نزد خاله خود فرا گرفتم و رفته رفته در این رشته به پیشرفت رسیدم.

**در همان شهر شاهرود جودو را آغاز کردی؟

بله. در شاهرود در برخی از باشگاه‌های ورزشی کلاس‌های آموزشی جودو برگزار می‌شد. البته آن زمان امکانات بسیار کم بود و زمانی که من این رشته را شروع کردم باشگاه های کمی وجود داشت که جودو داشته باشد. اما من با تلاش خود و با همه سختی ها این رشته را فرا گرفتم و به اردوهای تیم ملی راه پیدا کردم. از زمانی که به اردوی تیم ملی راه پیدا کردم، آنچه در اردوها یاد می گرفتم در شاهرود به بچه‌های کوچک‌تر و آن‌هایی که علاقه‌مند بودند، یاد می‌دادم تا نکات لازم را بدانند. خوشبختانه روز به روز رشته جودو در سراسر ایران در حال پیشرفت است و اوضاع نسبت به چند سال قبل خیلی بهتر شده است.

آقایی: جاکارتا میدان نبرد قدرت‌هاست / اولین زن ایرانی رنکینگ جهانی جودو هستم

**به عنوان یک عضو تیم ملی جودو تا کنون در چه مسابقاتی حضور داشتی و چه عناوینی را تصاحب کرده‌ای؟

من در مسابقات نوجوانان جودو آسیا مدال برنز بدست آوردم. در رقابت‌های آسیایی جوانان یک بارپنجم و یک بار هفتم شدم. در مسابقات کوراش آسیا مدال طلا بدست آوردم و مدال نقره کاپ آسیایی جودو بزرگسالان را نیز کسب کردم. سال 2016 در مسابقات آسیایی بزرگسالان به مقام هفتمی دست پیدا کردم. این عنوان باعث شد برای نخستین بار به رنکینگ چهانی دست پیدا کنم.

**پیش از شما دختر جودوکاری از ایران موفق شده بود به رنکینگ جهانی راه پیدا کند.

خیر. در واقع من اولین دختر جودوکار ایرانی بودم که نامم در رنکینگ جهانی جودو به ثبت رسید.

**از وضعیت فعلی خودت در آستانه بازی‌های آسیایی جاکارتا برایمان بگو؟

من در مراحل ابتدایی اردوی تیم ملی با یک آسیب دیدگی کوچک مواجه شدم که رفته رفته با پیگیری و کمک های پزشک تیم ملی رفع شد. در حال حاضر وضعیت خوبی دارم و شرایط برای حضور در جاکارتا ایده آل است.

**فدراسیون به اندازه لازم به بخش زنان و تمرینات و اردوهای تیم ملی رسیدگی می‌کند ؟

بله خوشبختانه شرایط خوب است. البته تبعیض همیشه بین زنان و مردان در رشته های مختلف ورزشی وجود دارد که جودو نیز از این قائده مستثنی نیست. به هر حال در اردوها و اعزام ها همیشه اول مردان اولویت هستند و سپس زنان. اما از زمانی که مربی خارجی برای تیم ملی زنان به خدمت گرفته شده است، شرایط بهتر شده است که باید از فدراسیون برای این اقدام تشکر کنم. بعد از آمدن مربی خارجی تیم ملی 6 ماه اردروی مستمر داشت که پیش از این بی سابقه بود و اردوها منظم پیگیری می‌شود.

آقایی: جاکارتا میدان نبرد قدرت‌هاست / اولین زن ایرانی رنکینگ جهانی جودو هستم

**این مربی خارجی چه مدتی است که در اردوهای تیم ملی حضور دارد؟

خانم نیلا کیوماوا یک مربی اهل کشور ازبکستان است که نزدیک به 7 ماه است سرمربیگری تیم جودو را بر عهده دارد. با آمدن این مربی تمرینات و اردوها شکل دیگری به خود گرفته است و اوضاع بهتر از قبل شده است.

**زمانی که در رشته جودو مطرح شدی و تصمیم گرفتی به طور قطع عمر ورزشی خود را در جودو سپری کنی، واکنش اطرافیانت چه بود؟ برایشان تعجی نداشت که تو به این رشته علاقه مند شده ای؟

خب این رشته تا حدی مردانه به نظر می رسد. این رشته بسیار قدرتی و سنگین است و هر کسی از دور ببینید تعجب می کند که یک دختر با ظرافت‌های دخترانه بخواهد در این رشته فعالیت کند. اما واقعیت این است که وقتی وارد این رشته می‌شوی دنیای متفاوتی را تجربه می‌کنی.جودو آن چیزی که از بیرون به نظر می‌رسد، نیست. اتفاقا کسانی که رشته جودو را انجام می دهند، افرادی با روحیات آرام هستند. جودو در کل معروف است به افتادگی و تواضع!

**ازدواج کردی؟

نه هنوز تصمیمی برای ازدواج ندارم.

**به نظر تو اگر زمانی تصمیم به ازدواج بگیری، همسرت بتواند به راحتی با فعالیت تو در رشته جودو کنار بیاید؟

به هر حال باید پذیرفت که رشته جودو جزیی از زندگی من است که جداشدنی نیست. من سالهای زیادی از زندگی‌ام را در جودو سپری کردم. با این حال تا بعد از المپیک 2020 تصمیمی برای ازدواج ندارم و اصلا دلم نمیخواهد تا آن زمان به این موضوع فکر کنم.

آقایی: جاکارتا میدان نبرد قدرت‌هاست / اولین زن ایرانی رنکینگ جهانی جودو هستم

**از وضعیت لیگ جودو بانوان برایمان بگو؟

لیگ داریم اما به دلیل عدم وجود اسپانسر هنوز لیگ امسال برگزار نشده است. هنوز مشخص نیست هیات استان ها و باشگاه‌ها امسال تصمیم به حضور در لیگ دارند یا خیر.

**زمانی که لیگ جودو زنان برگزار نمی شود و اردوی تیم ملی نیز تعطیل است، شما برای دور نشدن از آمادگی چه اقدامی می‌کنید؟

من مربی دارم و به طور شخصی تمرین می‌کنم.

**به عنوان یک زن ورزشکار که با حجاب در میادین بین المللی حضور پیدا می کند و سختی‌های مسیرش زیاد است، بزرگترین کمبود ورزش زنان در ایران را چه می‌دانی؟

به اعتقاد من اگر نگاه برابری در امر حمایت از ورزش بین زنان و مردان وجود داشته باشد، اتفاقات خوبی رخ دهد. البته منظور من این نیست که در ورزش مردان حمایت بسیار زیادی وجود دارد، اما فکر می‌کنم اگر تبعیض وجود نداشته باشد انگیزه نیز بیشتر خواهد شد و جای پیشرفت وجود دارد. ورزشکاران زن ایران بیش از هر چیز از نداشتن تجربه کافی رنج می‌برند؛ تجربه‌ای که بیش از هر چیز با حضور در میادین بین المللی و اعزام های خوب و رقابت با حریفان قدرتمند بدست می آید.

آقایی: جاکارتا میدان نبرد قدرت‌هاست / اولین زن ایرانی رنکینگ جهانی جودو هستم

**از حریفان خود در بازی‌های آسیایی جاکارتا برایمان بگو؟

رشته جودو در کشور ژاپن متولد شده است و مهد این رشته در قاره آسیاست. در واقع نبردهای آسیایی جودو به طور کامل به نبردهای جهانی این رشته برابری می‌کند. ما حریفان قدرتمندی در آسیا داریم، به جز خود ژاپن که بسیار قوی هستند، مغولستان، ازبکستان، قزاقستان، چین و ... حریفان اصلی ما به شمار می‌روند. من در این مسابقات در وزن -70 مسابقه خواهم داد که حریفان قدری در انتظارم هستند.

انتهای پیام/

اظهارات ملی‌پوش جودو بانوان درباره بازی‌های آسیایی


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بیوگرافی و عکسهای آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار و همسرش